kanske lite korkat men......

K

kela

mitt fullblod "vandrar" på betet om kvällar/nätter.
tänkte att det nog berodde på insekterna.
så nu har jag köpt ett insektstäcke, men undrar om det går att ha det på när det är sånt har väder (regn nästan hela tiden) torkar de fort eller? för om det ligger på blött i flera dagar blir väl inte huden så glad?? :confused:
tacksam för svar

När det regnar är det inte så mycket insekter att tala om som kan störa pållarna så då behövs nog inget insektstäcke.

han har bara varit där i 5dagar, motion får han. hahaha de springer som tokar o har jätte kul, han har fått 2 nya kompisar, de ser ut som om de är fastklistrade i varandra....

men efter regn på kvällen kommer mkt knott o mygg o hagen ligger en bit bort, kan ju inte åka dit 15ggr om dan för att ta av o på täcket. (är där 1gång/dag för att ge han mat)

Vad är det för ett fullblod?
Har han gått på galopp? De fullbloden blir ganska lättstressade och nervösa. Jag hade ett fullblod som jag köpte knappt ett år efter han slutade på banan.
Han var lite sån som du beskriver och han hade vävar-tendenser inne i boxen.
Krävde enormt mycket motion för att han led av att stå still för mycket. Blev understimulerad då..
Kanske kan det vara så??

Jag tycker eksemtäckena torkar fort.. iaf de från Hööks och Lillhästen.. Boetts är så tjockt så det torkar lite långsammare... Men vi låter täckena vara på när det håller på och växlar såhär, och så har vi ombytestäcken så han får torrt på sig varje dag... det funkar bra :)

Jag skulle tro att det beror på att han är van att komma in en viss tid på em/kväll och nu bryts hans "inbyggda klock-mönster" hos oss är det flera hästar som gör så första tiden på betet och sedan vänjer sig vid ett nytt dygnsmönster =) Avakta någon vecka till du och se om det blir bättre (för jag antar att vandrar menas att han vankar och inte rusar omkring)

Hästar vandrar, det är fullt normalt, läste en studie, kanske var i ridsport att hästar i "vilt" tillstånd rör sej mer än 60 % av tiden, övrig tid äter dom & sover lite :)
Så jag tror iaf inte att du behöver oroa dej.

Har man en riktig beteshage har hästen knappast tråkigt och får den motion den behöver.

Knotten och myggen är som skållade råttor när det regnar. Blåsten brukar hålla dem borta. Iaf här i värmland.

han har varit galoppis. togs av banan för ca 2år sen. tror inte att det beror på stress, han e nog den coolaste häst jag träffat. :cool: iaf när man hanterar o rider han.

det där med "dygnsrytmen" tror jag lite på. speciellt som han aldrig varit på bete förut...
han kanske står vid grinden o undrar på kvällen vid 18-19 tiden........ =)

Mitt fullblod var oxå världens coolaste. Man kan väl säga att det var nån slags inre stress han led av.
Det syntes inte på honom, men blev han stilla ett par dagar så vandrade han i hagen, åt hästskit, vävde i boxen.
Men hade man varit ute på en normal ridtur så märktes det inget nämnvärt rastlöst beteende på honom.
Nu är han hos en tävlingsryttare som tävlar honom i hoppning. Och han visar inte alls lika mycket av detta ...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 390
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 417
Senast: Satis
·
L
Övr. Hund Varnar redan nu för att detta kan bli lite långt, men jag är så less och behöver råd, det börjar närma sig sista chansen för vår hund...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 772
Senast: Sockerbit
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18