Kanske köpa Labrador..behöver info

G

gullefjun

Hejsan jag har en fråga,det är så att min brukare känner sig mycket ensam och funderar på att skaffa en hund eller katt.Blir det hund vill han helst ha Labrador.Då denne man är en äldre herre skulle han (tro ni) klara att ha en så stor hund ensam,Sedan kommer jag med att hjälpa honom.hur är labrador i psyket.Kan detta även hjälpa honom då han ser dåligt? Vad kostar valpar idag och var finns det bra information nära Gbg området?
Vänl skriv allt ni vet då blir jag så tacksam :bow: //Gullefjun

Sv: Kanske köpa Labrador..behöver info

Labbbar är i regel snälla och sociala hundar, Men de kräver en ordentlig uppfostran annars blir de odrägliga att ha att göra med. (som alla ouppfostrade hundar oavsett ras)
Samt har de en benägenhet att -vid brist på nämnda uppfostran- hoppa på folk, när de ska hälsa..Vilket sällan är uppskattat ;)
Labbar är underbara hundar om de kommer till ett aktivt hem, där de får använda huvudet och ffa får en ordentlig, konsekvent uppfostran.

Kan din brukare det, så är det inga problem.
Om din brukare inte är så värst hundvan kanske vore idé att kolla efter en vuxen labbe, som redan Är uppfostrad och klar så att säga

Tja som Labradorägare så måste jag säga att någon äldre person inte skulle hinna med bakom mina... När nästan 30 kg 9 månaders Labrador ska fram och hälsa på allt och alla så får man allt hålla i hatten...

Jag tycker att alla mina Labradorer verkligen har krävt sitt i uppfostran. De är aktiva rent fysiskt och vill springa en stund varje dag även nu när de är äldre. Som unghundar så var det pälsfabriken som hägrade var och varannan dag.

Deras sociala sida gör ju också att de vill fram till allt och alla även om de andra inte vill... Det är rätt så vanligt att man får lägga ned mycket tid på t.ex. hundmöten. Trots att min sista hund varit den som krävt absolut minst av alla så har jag ju ändå lagt ned mycket tid, även om det inte varit direkt svårt.

Var det så att jag var lite äldre så skulle jag nog satsa på en lite mindre och lugnare ras. En ung Labrador som inte får utlopp för sitt behov är ingen rolig hund. Men en äldre väluppfostrad Labrador ska inte vara några problem. Men som sagt så finns det en lååång unghundstid innan dess!

Måste berätta om min ena hund när hon var ung. Vi var på landet och hon var lös en dag. Hon går ingenstans från mig utan höll sig på gården inom synhåll hela dagen. Men sprang gjorde hon. Som en tok! Lekte för sig själv så mycket att hon dagen efter hade träningsvärk!! Hur många har hundar som gör så när de inte har nån kompis att leka med *fniss*

Jag säger som Gnist, titta efter en vuxen hund om han vill skaffa en labrador. Labbar är väldigt aktiva sina första år och kräver ordentlig uppfostran för att inte bli odrägliga. Med odrägliga menar jag flamsiga och hoppar/välter folk, biter sönder halva hemmet och så vidare.
En väluppfostrad labrador (och även andra retrieverraser) är en underbar hund som passar väldigt bra för handikappade personer eller någon som inte är som alla andra. De har något extra sinne inbyggt för den typen av människor och kan lära sig att hjälpa till på många olika vis. Den är både sällskaplig, kärleksfull och klok, men som sagt det är en liten bit innan de är i det stadiet...
Hunden bör, även om den är några år gammal, få tillfälle att springa av sig rejält ibland, men det kanske du kan hjälpa till med?

Se på rasklubbens hemsida om det finns några omplaceringar.
Valpar kostar runt 9000:-, men ni kan säkert hitta en vuxen för ett lägre pris beroende på av vilken anledning den placeras om.

Mvh Jarrah, som själv väntar hem 8-veckorsvalp om mindre än två veckor och som arbetar som personlig assistent. Jag kommer att ha valpen med mig till jobbet.

Ah vad intressant info jag fick av er alla,jag tycker detsamma att han skall skaffa sig en vuxen labrador.Vad var det för hemsida? för jag har aldrig varit in där hängde inte med på var du menar.Jag kommer med att hjälpa han med hunden och har hyffsade promenadplatser men hans område är bättre så då kan jag göra det på arbetstid medd Hihi. Jag tänkte även som så att om hunder är fostrad o äldre så kan den kanske vägleda honom litepga hans handikapp. Hooppas detta går vägen hhihi:banana:

jag håller med de andra med tillägget; det är inte så att de automatiskt blir lugna efter en viss ålder. det går alltså inte att tänka "om jag bara står ut de första fyra åren...". uppenbarligen blir inte alla labbar vuxna *sneglar på min egen*.

det FINNS såna där lugna snälla också, det är bara det att det inte går att se på valpen hur just den ska bli.

Mmm DET håller jag med om. Min gammelhund tar nästan knäcken på mig fortfarande. Min yngre hund blev snabbt "ohysterisk"!

Håller med de övriga om att en vuxen, sansad labbe kanske är bäst i din brukares fall..

Men labradorer kräver även en annan viktig egenskap hos sin ägare: "KARAKTÄR" Annars är det superenkelt att mata ihjäl sin labbe. Det gäller att stålsätta sig för den trånanden hungriga blicken.

Mina skulle lätt väga 40-50 kg om de fick bestämma.. (och vips så har man en lugn labrador *S*)

Ju fetare labrador, desto lugnare..

Det värsta jag hört talas om var labben som dog på djursjukhusets parkering.. 60 kg tung.

AHA!! Det är SÅ jag ska göra med henne :p

Hon vägde faktiskt 34-35 kg ett tag för något år sedan efter ett försök med färskfoder. Tja jo... Hon kanske blev lite lugnare... *hmm*

Oj vad din tik hoppas att du följer detta råd.. jag riktig hör hur hon ligger och "hoppashoppas"

Jag har fått för mig att de som tycker labradorer är lugna hundar, har stött på överviktiga exemplar.. som tyvärr är rätt vanligt.

När mina bott hos mina föräldrar, så kommer de tillbax småfeta och sävliga. Men så fort jag får ner dem i hull igen, så kommer valpfasoner och "labbefnatt" tillbaka..

Jag föredrar dem så.. *älskar*

Ja jag har knappt träffat någon som är som "schablonbilden". Men de måste ju finnas eftersom att folk pratar om dem, eller?

På den tiden, när jag hade labbe, så var de flesta faktiskt mkt lugnare än vad de flesta är i dag.
Morsan har ju fortfarande labbe. Just nu en tik 7½ år..Sjövild :bump: Trots bra uppfostran och det är överlag en glad, lydig och mkt trevlig hund, men ofta så skuttar hon omkring som en kalv :angel:

Min är 15 år och PIGG så det vet i tusan om de blir vuxna de där...

Innan sa folk alltid, "vänta tills hon blir 3, då lugnar hon sig". När inte det inträffade så mognade de vid 7 års ålder... Det inträffade aldrig det heller, vid 12 års ålder ungefär slutade hon rymma... Nu, vid 15 är hon rätt nimm faktiskt :devil:

//E

Jag hade ju labbe för över 20 år sedan :angel: Min sista labbe föddes -85.. Och de hundarna var Inte lika "hyperaktiva" och spralliga som de är idag :p ;)
Fast jag gillar dagens labbar också :love:

Hm ja jag funderar verkligen om det är så klokt att i detta läga han skaffa sig en egen hund som labrador när jag hör de är ganska förändrade ,inte lika lugna,.men du jag kom på en bättre ide.Va tyker du om det här?Vet det finns olika föreningar som söker stöd hem till djur till de lämnas till en permanent ägare så gjorde jag själv med mina katter som inte klarade av att bo inne.Gick via en jättebra djurförening.Tänkte kanske det är bra om min brukare kan göra detsamma för att sedan se om han orkar ha en egen hund, att bli stöddhem till att börja med för det vet jag är stor brist på stödhem i dagsläget o djurföreningarna har svårt att hitta plats för dem
Kan det va något kanske.varöfr ska min brukare gå ensam när man kanske ändå kan lösa problemet:)

Jo just skutta runt trivs de med *ha ha*

Vår förra dog -91, så hon var helt annorlunda, denna är mest.... kaos...

//E

Jo visst var det så? Att den "gamla" typen av labbe Var lugnare än vad de är i dag? Inget som jag bara inbillar mig då kanske..

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 617
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II