Kanske dum fråga ifrån en ovan utställare.

Rufsrufs

Trådstartare
Om man har en hund som blev Champ strax efter sin 2-års dag, varför skall man fortsätta att ställa ut henne? Är det något särskilt som gäller då, annat än att hon går i Champ. klassen?
Tyckte att det var kul med utställningar, men är det slut nu? Eller måste man åka utomlands?

Om man har en hund som blev Champ strax efter sin 2-års dag, varför skall man fortsätta att ställa ut henne? Är det något särskilt som gäller då, annat än att hon går i Champ. klassen?
Tyckte att det var kul med utställningar, men är det slut nu? Eller måste man åka utomlands?
Jag förstår hur du tänker, jag tycker det är ganska tråkigt att visa champions.. Alltså, allting funkar precis som vanligt förutom att du inte kan ta cert.

Du kan ställa ut för att plocka poäng till årets hund om ni har sånt i rasklubben (alternativt satsa på årets hund inom självaste SKK). Du kan ställa ut för att satsa på att bli BIS. Du kan ställa ut för att göra reklam för din hund om hon ska ha valpar. Du kan ställa ut för att du tycker det är kul. Du kan ställa utomlands för att meritera henne i andra länder. Finns alltid anledningar till att ställa ut, även om jag själv tappar suget när hunden blir champion. Hade jag bara haft champions hade jag ställt dom ändå, men kanske inte lika ofta. Nu har jag ju hundar som kan ta cert, så nu ställer jag bara dom :)

Ja efter svensk champion brukar många försöka jaga det nordiska championatet och även försöka bli internationell champion. Utöver detta finns det ju en uppsjö med titlar att vinna (svensk vinnare, nordisk vinnare, europavinnare, världsvinnare etc).
Dessutom kanske man vill tävla om årets hund i SKK eller i sin rasklubb.
De flesta som ställer ut föder upp själva eller har en hane de lånar ut till avel och om hunden är väldigt vinstrik lockar det ju fler att använda hunden.
Min tik är champion i Norge, hon ställs i Sverige i championklass med hopp om att få cert i Sverige någon gång. Men mest av allt ställs hon för att samla poäng inför årets allroundhund.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 297
Senast: TantAgda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 734
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 708
Senast: qitis
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31