Känner mig urusel och allmänt skitdålig..

Grålly

Trådstartare
Hej,

jag har ett litet "problem". Jag har ridit i ca 7 år, då hos en kompis som har alla olika slags hästar och ponnyer. Dessa hästar har vi bara "struttat" omkring på byn med, hoppat lite bana och sånt, inte mer än det. Jag kan ju rida, beroende på vad man menar med rida. Jag kan hålla mig kvar på en häst, ungefär. Efter att ha ridit barbacka hur mkt som helst så har jag toppenbalans, men sen kan jag nästan inte mer. Jag köpte en häst förra året. Denna häst är väldigt, väldigt speciell.. Förra och förrförra ägarna också. Första ägaren var alkoholist. Förra ägarna var livrädda för den här hästen så den fick tillbringa all sin tid i en lerig hage med häst'kompisar' som trängde in den i ett hörn, den fick aldrig någon mat, osvosv. När jag fick hem hästen så fick ingen komma nära den. Hon gick iväg så fort någon närmade sig, så jag lät henne helt enkelt ta sin tid och själv bestämma när hon ville komma till mig. Jag satt i hagen, flera timmar om dagen och bara väntade på att hon skulle bli lite nyfiken.. Hon började så sakta att komma fram till mig, men tillät inte mig att hålla på med henne öht.

Nu har det gått ett år och vi är bästa vänner. Hon är helt underbar! Vi rider ca 6 dagar i veckan. Dock har vi ju bara ridit runt här i skogarna i min by. Hon älskar det, vi brukar vara och bada på somrarna, hon var så rädd för vatten när hon kom, nu simmar hon som aldrig förr! Efter ett år som jag spenderat till att få henne att lita på mig, så vill jag nu börja rida lite mer "seriöst" om man säger så. Då jag själv inte kan så mycket, så behöver jag ju lite hjälp. Det enda problemet är att jag bor så otroligt långt ut i bushen, så jag har ingen aning om vart denna hjälp skulle kunna komma ifrån. Min häst är ju helt outbildad, alltså hon kan ingenting. Då hon är så pass speciell så vill jag inte skicka henne till någon tillridning. Hur ska jag kunna "utbilda" henne när jag själv inte kan så mkt mer? Det går ju knappast att pröva sig fram, eller läsa böcker! Men vart ska jag börja?

Till er som tycker att jag ska sälja hästen vill jag bara säga att jag klarar mig utan era "tips". Hon är min bästa vän, och jag skulle aldrih sälja henne.

Jag är medveten om att jag borde lärt mig mer innan jag köpte henne, men det är ju smart att vara efterklok..

Alla råd och tips mottages.. Känner mig urusel.

Sv: Känner mig urusel och allmänt skitdålig..

Vadå urusel - skärp dig! :) Du har tagit en trasig häst och gjort den hel och nu vill du gå vidare. Det är ju fantastiskt!
Sträck på dig. ;)

Hör efter i stall, ridskolor, hästaffärer och liknande i "byarna" runt dig och se om det finns någon kunnig person som kan tänka sig att ställa upp och instruera. Jag vet ju inte hur långt du tänkt dig gå med hästen men dressyr för Lussan kanske inte är första steget? Hitta någon som från marken kan hjälpa dig med sitsen, hästens balans och muskelbyggnad och det mest basic. Det kommer att kosta att hitta någon som är villig att åka ut till dig men även om du bara har råd med en lektion i månaden så är det ju ett steg åt rätt håll.

Bor du riktigt långt ute bushen så kanske det vore värt att överväga att åka på helgkurser eller liknande och ta med dig hästen?

(Jag kunde också bara "sitta på" när jag köpte min häst. Inte gjorde det hästen olycklig, han kunde inte heller något.)

det finns ingen tränare i området där du bor? eller på din klubb eller åtminstone i närheten som ni skulle kunna ta hjälp av vad gäller din ridning?
har du tillgång till paddock, ridhus eller ridbana så skulle ni kanske kunna komma överrens om att tränaren kommer till er ifall det blir svårt för er att ta er någonstans?
hör dig för! det finns alltid hjälp att få:)
gå in på www.ridsport.se så kan du söka efter dressyr å hopptränare m.fl i närheten av där du bor! :)

Håller med Elionor. Du har en underbar relation med din häst och du är inte usel! Man kan bara :bow: att du klarade det så bra utan så mkt kunskap. Lycka till med att hitta en tränare! Kanske inte vore så dumt att skriva vart du bor ungefär så kanske nån på forumet kan tipsa.

Vilken härlig berättelse :love:
Du kanske kan börja ta lektioner någonstans på någon annan häst ifall du inte vill ta med dig din egen? Nån ridskola, eller nån privatlektion någonstans. Kolla på filmer är bra också, det lär man sig mycket på och även på att kolla på när andra rider, det är toppen träning! :)
Lycka till!

Tack, vad glad jag blir :love:

Detta är både värsta och bästa stället möjliga att bo på när man håller på med hästar, underbar natur med sjöar och åar, gränslöst mycket ängar (Dock med himla mycket tuvor) och skogsvägar, dock finns det inte en enda ridbana eller ridhus på flera mils väg.. Lite jobbigt faktiskt! Kan man kanske sätta ut en annons? Tvivlar på att det är många som vill stå ute i -15 graders kyla och instruera mig, men man måste ju alltid försöka! Det finns en ridskola här i närheten, 8 mils avstånd tror jag det är, tror ni kanske att någon ridlärare där kan tänka sig att komma hem till mig?

Det enda problemet är att jag aldrig rest med min dam, och jag har ingen transport.. Närmsta transport finns 8 mil bort den också, det kostar ju ganska så mkt att först åka dit och hämta den, köra hästen dit, köra hästen hem och sedan föra tillbaka transporten igen.. Men jag vet en som KANSKE har en transport, får väl fråga! Jag är lite osäker på att resa med det här stoet, jag känner inte riktigt att jag vågar.. Hon är jobbig vid brunst, och börjar brunsta så fort hon känner lukten av en annan häst, typ. Fast egentligen så behöver hon ju inte vara i kontakt med någon annan häst, jag behöver ju bara låna ridbanan. Men jag känner ändå en viss tvivel, jag vet inte riktigt varför. Dock litar hon ju på mig, så det borde ju gå.

Tack för hjälpen, jag uppskattar det verkligen!

Nä, alltså jag tror inte det.. Men kan man sätta ut en annons kanske..? Jag rider inte för någon klubb.. Här finns ingen sådan. Har tyvärr inte tillgång till varken paddock, ridhus eller ridbana heller.. Okej, jag ska kika! Tack!!

Håller med Elionor. Du har en underbar relation med din häst och du är inte usel! Man kan bara :bow: att du klarade det så bra utan så mkt kunskap. Lycka till med att hitta en tränare! Kanske inte vore så dumt att skriva vart du bor ungefär så kanske nån på forumet kan tipsa.

Tack, det värmer verkligen :bow: Jag bor i Kainulasjärvi.

Jag tycker att du verkar vara en fantastisk hästmänniska!

Vad gäller ridskolan som ligger 8 mil bort... kanske kan du åka dit utan häst och prata med lite folk? Även om ridskolan ligger långt bort kanske där finns någon duktig person som råkar bo lite närmare dig?

Jag tycker du har en härlig stil. Om du berättar din historia för några människor på den där ridskolan och talar om att du vill att någon ska hjälpa er från grunden, så kommer säkert någon att vilja hjälpa till. Det borde de i alla fall vilja!

Tänk på alla ryttare som tror att de kan allt, hur kul är det att träna en sån?

Vilket fint jobb du har gjort! :bow:

En långsökt tanke är ju att försöka sig på någon form av "distansundervisning". Alltså typ du rider medan någon filmar, sedan mailas filmen till en tränare som kan titta på den och kommentera. Om ni har tidsangivelse på filmen så kan ni ha telefonkontakt och diskutera medan ni tittar på filmen samtidigt. Tex vid (kl) 11.32.25 lutar du dig framåt... osv. Kanske kan en ridlärare från ridskolam ställa upp på detta? Annars kanske du kan övertala denne att komma till dig en gång i månaden bara, det är ju alltid något.

Vad tråkigt att du bor så otillgängligt när du verkar ha en sådan fin känsla för hästar och dessutom vill utvecklas!

Jag tycker att du verkar vara en fantastisk hästmänniska!

Vad gäller ridskolan som ligger 8 mil bort... kanske kan du åka dit utan häst och prata med lite folk? Även om ridskolan ligger långt bort kanske där finns någon duktig person som råkar bo lite närmare dig?

Jag tycker du har en härlig stil. Om du berättar din historia för några människor på den där ridskolan och talar om att du vill att någon ska hjälpa er från grunden, så kommer säkert någon att vilja hjälpa till. Det borde de i alla fall vilja!

Tänk på alla ryttare som tror att de kan allt, hur kul är det att träna en sån?

Tack, tack och åter tack! Jag älskar verkligen min häst, och hästar överhuvudtaget, men det är så otroligt svårt att utvecklas när man bor såhär öde!

Ja, detta är verkligen vad jag vill. Jag måste försöka få tag på någon som vill hjälpa mig.

Det kanske inte är så kul antar jag.. Men folk kommer säkert tycka att jag är heltrög som köper en häst utan att kunna rida.

Tack, igen. Det värmer något otroligt! Saken är den att vad ska man filma? Jag rider ju egentligen inte, jag KAN inte rida. Jag kan hålla mig kvar på hästen, liksom, jag fattar inte allt sånt här med stora volten, volter i hörnen, jag kan ingenting. Ja, jag måste höra runt på ridskolan. Ja, det är lite tråkigt.. Vill gå ett hästgymnasium också, men måste väl skippa det eftersom jag inte ens kan rida. Gissar på att man måste kunna rida jättebra.

Det kanske inte är så kul antar jag.. Men folk kommer säkert tycka att jag är heltrög som köper en häst utan att kunna rida.

Jag kunde inte heller rida när jag köpte min häst som var en i princip oinriden (sutten på och skrittad i skogen) sjuåring, dessutom ett varmblod från travbanan. (*fy skam jag måste vara en oseriös hästmänniska*) ;)
Men precis som du fick jag en otroligt kontakt med en helt fantastisk häst så att det mesta löste sig helt naturligt. Sen att det finns människor med fördomar är bara att strunta i, riktiga hästmänniskor klarar av att se bortom det uppenbara. DOM ska du lyssna på.

Som de andra skriver, åk själv till ridskola och "networka" lite. Prata med folk, kolla hur de andra gör och hör dig för lite. Visst finns det instruktörer som kan åka en bit och stå utomhus för att ge lektioner, men de ska ju så klart få ersättning för det.
Kanske finns det någon annan hästmänniska i närheten som vill dela instruktörstid med dig eller samåka transport? Känns det osäkert att åka transport med henne så har du ju nästa punkt på dagordningen klar för dig - lastträning...! :D

:bow: RESPEKT:bow:

Vilken underbar berättelse, en stooor eloge till dig som tagit dig an och lappat ihop den trasiga hästen.
Du verkar ha en sund inställning och det kommer man långt med...
Är det en travare du har med?? lite nyfiken... var bara tvungen att fråga.
Kan tipsa om ridtravarföreningen på www.ridtravare.com
Där finns omskolningstips om man letar bland lite bland gamla artiklar.
Det är en förening för människor som tagit sig an travhästar som i de flesta fall är färdiga med tävlandet på banan, eller de som aldrig kom så långt... (som min :angel: )

Omskolningstipsen utgår ju från en grön och outbildad häst...och som travarna har ju gärna mycket spring i benen fortfarande.
Sen bygger de vidare eftersom man utvecklas..

En bok i ämnet är på gång nu i vår som kommer att kunna beställas via hemsidan, gissar jag.
Föreningen består av människor som brinner för att travaren ska ha ett värdigt liv efter travkarriären och vi peppar och tipsar varandra i arbetet med de ridtravare som vi kommit mer eller mindre långt med i utbildningen.

Hoppas också att du kan få tag i någon som är villig att åka ut och träna er, det hjälper mycket att ha de extra ögonen på backen som ser de saker man själv knappt är medveten om att man gör..

Allt gott till dig och din häst!! :)
/Marie

Du ska inte må eller känna dig dålig alls, för du verkar vara en alldeles fantastisk människa.... jag tog min första häst utan att kunna rida eller tillbringat mina dagar i andras stall, men jag omger mig med kunnigt folk och har en vilja till att lära mig och jag älskar hästar...finns inget mer fantastiskt djur...sen att jag inte kan rida..skit desamma...det lär jag mig..vart efter...min andra häst kom ganska fort in i vårt liv eftersom den första var så ensam och nu väntar jag och min familj med spänning på vår 3.e...vi är totalt 8 personer i familjen och alla är intresserade i våra hästar, engagerade och vill lära sig rida...så vi tar det den vägen istället..visst kan man gå i ridskola i många år och rida där först...och sen köpa häst...men ordningen spelar ingen roll..det viktigaste är att du gillar det du håller på med och att du är lyhörd, kärleksfull och respektgivande mot ditt djur...och sköter om det på ett bra och kärleksfullt vis...

Jag kunde inte heller rida när jag köpte min häst som var en i princip oinriden (sutten på och skrittad i skogen) sjuåring, dessutom ett varmblod från travbanan. (*fy skam jag måste vara en oseriös hästmänniska*) ;)
Men precis som du fick jag en otroligt kontakt med en helt fantastisk häst så att det mesta löste sig helt naturligt. Sen att det finns människor med fördomar är bara att strunta i, riktiga hästmänniskor klarar av att se bortom det uppenbara. DOM ska du lyssna på.

Som de andra skriver, åk själv till ridskola och "networka" lite. Prata med folk, kolla hur de andra gör och hör dig för lite. Visst finns det instruktörer som kan åka en bit och stå utomhus för att ge lektioner, men de ska ju så klart få ersättning för det.
Kanske finns det någon annan hästmänniska i närheten som vill dela instruktörstid med dig eller samåka transport? Känns det osäkert att åka transport med henne så har du ju nästa punkt på dagordningen klar för dig - lastträning...! :D

Ja, lastträning måste sättas igång nu! Jag har skrivit till en ridskola 10 mil härifrån, och till den som ligger 7-8 mil härifrån. Hoppas jag får svar snart. Har lite svårt för att prata med okända människor över telefonen, känns lite konstigt.. Så, jag tar det först via nätet, sen kan vi börja snacka ifall personen i fråga inte verkar för läskig ;) Tack för hjälpen, det känns bra att ha några att vända sig till.

Hej Marie!

Tack, tack så mycket, jag blir så rörd och glad av att höra det där! Hästen jag har är registrerad i STC men blev aldrig startad. Varför vet jag inte, har inte tagit reda på det, ännu en punkt på dagordningen! Jag ska verkligen försöka hitta någon som är villig att hjälpa mig, och tack för alla tips!

TACK!

Oj, vad skönt att höra att jag inte är ensam! Jag önskar er lycka till, tackar och bugar för att du skrev! All hjälp betyder verkligen mycket för mig. "Den som inget frågar, får heller inget veta" heter det väl? Tack i alla fall!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama