Känner mig taskigt bemött på framridning!

London

Trådstartare
Hej! Jag ska snart hoppa banhoppningsträning om någon vecka. Men jag är riktigt rädd för framridningen. Det är så att det finns en tjej där som ger bitchblickar hela tiden och är allmänt kaxig. En gång råkade jag rida i vägen för henne och då snäste hon till sin kompis något i stil med ''Hon får ju se sig för'' och jag var nära på och börja gråta. Det finns en anledning till att hon ogillar mig också och det är för att jag brukade rida hennes häst innan hon köpte den, vilket har lett till att hon helt enkelt måste beté sig som ett svin på något sätt. På framridningen är det väldigt trångt och jag brukar alltid rida i vägen för någon och ja, jag SKÄMS :( Men jag förstår bara inte vart alla andra tar vägen och hur ska man veta det? Jag vill så gärna hoppa men jag är så himla rädd för den där tjejen ;(

Kan inte någon skriva alla ''regler'' som är på framridningar? Har hört att man ska hålla sig till höger, men jag har aldrig fattat den regeln? Hur ska man veta vart alla andra ska ta vägen?

Sv: Känner mig taskigt bemött på framridning!

Upp med huvudet o titta är prio 1.
Hålla till höger menas med att om du möter någon på ex fyrkantsspåret så ska du vara på höger sidan och en andra på vänster sida. Alltså som biltrafiken i sverige.
Det är svårt att veta vart andra ska alltid men försök förutse. Man får träna sitt öga. O händer det att man krockar lite be om ursäkt helt enkelt.
Sen eftersom det är hoppning. Så hoppar man ju fram från ett håll endast o vill man hoppa ropar man Hoppning räcke, oxer, kryss beroende på vad man ska hoppa.

O ärligt talat skit i bitch blickar. oftast är dom avundsjuka bara. Det är jobbigt jag vet. Men försökt o låtsas som dom inte finns.

"Att hålla till höger" innebär, precis som i bilkörning att två ekipage som möts båda håller till höger. Rider man då i höger varv har du "innerfilen" och tvärt om.
Jag gillar inte heller framridning eller framhoppningar, men det är så det är. De brukar vara värst på just banhoppningsträningar där det ofta är många orutinerade ryttare och/eller hästar. Man får helt enkelt hålla koll när man rider, inte sitta och glo på mankammen på hästen utan hålla blicken på omvärlden.

Har du grönt kort? Annars rekommenderar jag att du går en sådan kurs.

Andra regler som "gäller" är väl:
* Man skrittar innanför spåret
* Man gör halt i mitten på någon av volterna eller i något hörn om det funkar.
* Den som kommer längs spåret har företräde mot den som rider på volt.
* Man rider så lite som möjligt precis bakom/framför hindren

Ehum.. det var allt jag kom på nu, det finns säkert fler!

Ang. den där tjejen så vet jag inte riktigt hur du kan lösa det. Det är tråkigt att du ska behöva känna så, och på det du beskriver verkar det ju vara något personligt. Men på något sätt måste du försöka lyfta dig själv över det, och ignorera henne och fokusera på dig och din häst. Och släpp det där med att du var i vägen. Jag kan erkänna att jag ridit i vägen för folk också, och fått många ryttare i vägen för mig. Värst var nog när jag skulle rida an på en oxer på en framridning, och en tjej framför mig rider in och gör halt framför hindret och ställer sig och pratar med sin mamma/kompis/tränare som dessutom har en hund med sig i koppel.. Några minuter senare när jag är ungefär två galoppsprång ifrån ett räcke, vänder hon in precis bakom. Lyckligtvis trampar min häst om och ålar sig över, vilket ger henne tid att flytta på sig. Då var jag faktiskt arg, men annars när man nästan krockar eller råkar bli avskuren av misstag, tycker jag inte det är så stor fara ändå. Alla kan göra misstag, men det är ändå viktigt att man har koll på regler för de förväntas följas.
Är du ens säker på att ni kommer vara på framridning/framhoppning samtidigt? Om hon startar tidigt och du sent kanske du går och oroar dig i onödan nu. Slappna av, läs igenom reglerna så du känner dig mindre osäker och fokusera på dig och din häst, inte tjejen.

Nu var det länge sedan jag var på tävlingar, men på min tid var det strängt förbjudet att skritta på framridningen. Just för att inte ta plats från hoppande/uppvärmande ekipage. Skritta kan man göra utanför framridning/-hoppning.

Generellt brukar man komma långt med traditionella ridbaneregler (google är din vän).

Jag har själv aldrig tävlat men varit med som hästskötare flera gånger och det jag tycker är värt att tänka på som jag uppmärksammat som problem är:

- Se till att titta dig omkring och hålla reda på ekipagen, ibland händer det att man måste "bryta" reglerna för att ge andra företräde etc för att undvika krockar. Om det är nödvändigt måste man ju väja, byta gångart osv för att undvika att vara i vägen och då måste man ha koll på övriga
- Skritta inte runt i onödan på framhoppning, helst inte alls. Likaså att hålla på med tempoväxlingar/halter om vartannat stör jättemycket andras ridning - se till att ha gjort detta på framridning
- Tala tydligt om när du tänker hoppa och vilket hinder eller att din medhjälp gör det
- Sitt inte och rid en massa krussiduller, volter osv på framhoppning utan se till att ha gjort det på framridningen! När folk krockar är det vid voltarbete och hoppning samtidigt..
- Korsa helst aldrig anridnings eller landningsområde dvs för nära hindrena utan försök vara på fyrkantsspåret hela tiden

+ I övrigt hålla sig till de vanligaste reglerna om inte arrangören säger annat.

Sen har jag märkt att kommunikation kan vara väldigt avgörande. Att personer upplevs som otrevliga kan lika gärna ha att göra med deras nerver..det är så dem blir när de hanterar stress, så att man kan få tänka bort det lite grann och blir det problem kan man ju själv i alla fall sträcka fram handen och testa säga "du, nu blev det lite tokigt här, kan vi göra såhär?"

Sen vet jag även de som av olika anledningar på tävling skippat att hoppa fram för att det varit alldeles för rörigt, utan värmt upp hästen ordentligt och sen direkt in på banan, funkar det också ibland även om det inte är optimalt men vet man att hästen klarar sig att hoppa direkt så kan det ju funka :)

Senast ändrad:

det viktigaste är att hålla koll på vart man är på väg och läsa vart alla andra ska iväg, ser man att det skrittar ngn innanför spåret och man galopperar på spåret så kan man ju hojta till lite att "jag kommer på utsidan nu" t ex,
vid framhoppning på tävling är det väldigt bra att säga till vilket hinder man ska hoppa i god tid, (och sen upprepa det några gånger när man ser folk gå mot hindret för att ändra det :/, har varit med om folk som börjat ändra hinder när jag varit på väg mot det :rofl:, har sällan medhjälpare att ändra hinder då det är nog med folk på framhoppningen ändå).

jag rider helst fram utanför framridningsbanan, brukar här ofta finnas någon dressyr bana eller gräsplätt där man också får rida fram. på framridningen är det bara ngt skutt över det lilla hindret och sen in på framridningen där jag försöker få igång galoppen och hoppar några språng. sen är det mest skritt och hålla mig undan för de andra tills det är jag som ska in näst, då jag tar en galopp och ett språng till innan jag går in på banan.
(och de banor jag varit på här så har man inte riktigt kunnat gå ut från framhoppningen innan man ska in på banan, om man inte har ngn som kan springa och leta upp en när man ska in dvs. brukar hänga över axeln på funktionärerna ^_^)

Senast ändrad:

Den som har bitchigast hästskötare vinner hinderhöjdstävlingen, framhoppningsklassen. D v s den tävlingen det innebär att få hindret på sin egen aktuella höjd.

Jag var inte helt oäven på grenen under inomhus-SM 1989 :D

Du har lika stor rätt att vara på framridningen som hon har, så ta på dig lite självsäkerhet och tro på dig själv! :)

Du har redan fått bra tips/regler så tänker inte tillägga något på den delen.
Kan däremot lägga till en egen erfarenhet med en "bitch" på en lokal hopptävling för inte alls länge sedan.
Jag red då en oerfaren och barnsligt lättskrämd häst vilket innebar att vi skulle starta i 50cm och var bland de första startande - tidig framhoppning.
Denna tjej (som är välkänd som "bitch" på ridskolan) skulle starta i högre klasser men var och värmde samtidigt som oss. Vilket jag kan tycka är lite onödigt men det är upp till henne.
Så jag ropar ut vilket hinder jag tänker hoppa, och hoppar det ett par gånger. Tillslut påpekar hon för mig, snäsigt, att jag hoppar från fel håll följt av ett överlägset skratt.
"Mja, markbommen ligger visserligen lite klumpigt men den röda fyrkanten är till höger så..."
Knäpptyst i hela ridhuset och flaggan bytte sida ganska snabbt och hon med sitt entourage tisslade lite innan dom försvann. ;)

Alla gör vi misstag, råkar du rida ivägen för någon så be om ursäkt och se till att vara uppmärksammare i fortsättningen. :)

Nu har vi bara genomfört en pay & jump, men av den anledningen bestämde vi att det är vi funktionärer som sköter justering av hindrena på framhoppningen ;)

Vi ville att alla ska få möjlighet att hoppa fram på i första hand nästa klasshöjd men sen så kan det bli något extra språng på annan höjd ifall det blir aktuellt.
Vi släppte in för två klasser i taget och höll aktuell höjd på den nivån som var mot näst startande klass..så alla hann hoppa fram länge också iom att man kunde välja att hoppa fram på två olika höjder plus eventuell annan höjd om det fanns tid.

Funkade alla tiders och folk blev tacksamma/chockade över att inte behöva hålla reda på detta själv

Senast ändrad:

Jag har varit på lokala tävlingar där de haft bestämt varv på både framridning och framhoppning, det har fungerat utmärkt med de lite mindre rutinerade ekipagen. Ringmaster ropar sedan ut när varvbyte sker.

Det hade vi också, funkade också otroligt bra.

Nu var det mycket pga liten framhoppning att det blev en ren säkerhetsfråga om det skulle vara olika varv. Så vi körde ett antal språng i vänster, sen bytte vi till höger.

Vi fick otroligt bra respons på detta även om måånga till en början var mycket skeptiska.
Främst blev orutinerade ekipage jätteglada eftersom att det blev lite mindre att tänka på och de
kände sig inte alls i vägen :)

Så jag tror stenhårt på väl uppstyrda framridning och framhoppningsbanor i lägre klasser/tävlingar och sen mer fritt ansvar när ekipagen börjar bli rutinerade. Stämningen är helt annars också på tävling där det är mer rutinerat tävlingsekipage då alla är mer vana, bättre på att kontrollera sina nerver att det inte blir riktigt så kaosartat eller otrevligt utan man kommunicerar på en helt annan nivå.

Senast ändrad:

Jag tycker det är ett väldigt bra system när ekipagen inte är superrutinerade. En frontalkrock i galopp är inte att leka med. Hästar har dött av dylikt.

Tycker jag med, och jag tycker faktiskt att det bör vara ett krav på lokalt tävlingar minst. För det blir farligt när vi ger orutinerade för mycket ansvar att hålla reda på både sig själv, sin häst och andra ekipage.

Tänker bara på alla än mer orutinerade föräldrar som ska stå hullerombuller på banorna också..då är det tusen gånger bättre med 1 person som sköter jobbet och styr upp.

Vissa tyckte dock detta var jobbigt, att inte hjälpa till haha..en enda sur kommentar fick vi och det var "det här hindret är inte alls 80cm!!" och börjar joxa i hindret..varpå jag kommer viftande med min måttstock och säger "vill du mäta?" :D

I överlag så läggs det ibland för stort ansvar på de tävlande hur både ordning och stämning ska vara tyvärr..för mig är det självklart att det är arrangör som ska se till att det funkar och har största ansvaret att kolla att det faktiskt gör det, styra upp där det behövs etc. Så fungerar det överallt annars

Senast ändrad:

Nu var det länge sedan jag var på tävlingar, men på min tid var det strängt förbjudet att skritta på framridningen. Just för att inte ta plats från hoppande/uppvärmande ekipage. Skritta kan man göra utanför framridning/-hoppning.

Generellt brukar man komma långt med traditionella ridbaneregler (google är din vän).

Vet inte om det är förbjudet, men på de tävlingarna jag har varit på har det skrittats både på framridning och framhoppning. Mest störande på framhoppning kan jag tycka, då många stressar in, hoppar snabbt och inser sedan att det är långt kvar tills de ska starta och skrittar då runt tills det är deras tur..
Jag undviker i största möjliga mån både framridning och framhoppning för det brukar vara ganska kaosartat

Vet inte om det är förbjudet, men på de tävlingarna jag har varit på har det skrittats både på framridning och framhoppning. Mest störande på framhoppning kan jag tycka, då många stressar in, hoppar snabbt och inser sedan att det är långt kvar tills de ska starta och skrittar då runt tills det är deras tur..
Jag undviker i största möjliga mån både framridning och framhoppning för det brukar vara ganska kaosartat

Fast vissa kanske vill ha det upplägget, vissa hästar funkar ju bäst om dom får ta det lite lugnt mellan framhoppningen och banan, bara skritta runt lite en stund och lugna ner sig för att sen ta ett sista språng precis innan man går bort till banan! De upplägget tycker jag många har. Däremot kan man ju gå ut från framhoppningen om man leder hästen, t.ex. för att ryttaren går banan eller liknande!

Ja så kan det säkert vara. Svarade eftersom lovisaleonora_ skrev att det förut i alla fall varit förbjudet att skritta på framridning/hoppning, och jag tror att så inte är fallet längre då jag ser många som skrittar.

Det är ju upp till varje tävlingsarrangör att bestämma, det finns ju inga generella regler. Dock tycker jag det är fullständigt idiotiskt att ta upp plats på framhoppning med att skritta runt.

Då är jag med. Har dock aldrig varit på en tävling där man inte har fått skritta, men jag håller med om att det är onödigt att skritta på framhoppning och ta upp plats.

Att hon är bitchig för att du har ridit hennes häst måste vara den mest patetiska orsaken ever för att bitcha. Det måste ju grunda sig i dåligt självförtroende, att hon oroar sig för att du red hennes häst bättre, sant eller ej.
Ignorera henne bara om hon blänger!

Här är en förklaring kanske
http://m.youtube.com/watch?v=PfW8deSlsiA

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 494
Senast: Urigurien
·
Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 835
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Min älskade medryttarhäst har flyttat :cry: och jag har funderat på att köpa mig en egen Dock finns nu inga stallplatser med tillgång...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Sunny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar