Känner mig taskig? Ngn mer som känner som jag?

IrishHarmony

Trådstartare
Hej.. Jag har en liten kille på 2,5 månader här hemma som får 50% bröstmjölk och 50% ersättning..
Eftersom han dricker ur flaska och tar den fint även av hans pappa så har jag ju kunnat "komma ifrån" en liten stund för att bli lite avlastad då och då.. Även om de bara handlat om att gå en promenad med hunden,laga mat eller städa så är det skönt att få göra ngt annat en stund..

Det funkar bra när hans pappa har honom men som mamma (iaf jag) är jag så jäkla överbeskyddande så minsta lilla ljud jag hör iprincip så vill jag gärna hjälpa till me den lille.. Kan lixom aldrig slappna av
helt känns det som...

Nu är det iaf såhär att jag har beslutat att jag skall försöka börja jobba varannan lördag igen (pga ekonomiska skäl) men saken är den att jag känner mig så fruktansvärt taskig emot min son när jag kommer "lämna" honom med sin pappa så länge.. Det går lixom tusen tankar kring detta.. Kommer han att vara ledsen för att jag är borta så länge.?
Han e ju bara van vid att vara utan mig i Max 1 timma typ..

-fattar egentligen inte vad jag bekymrar mig över! Vet att min sambo också kan ta hand om han! Han är ju med förälder!
MEN det känns som om jag sviker min son om jag åker iväg så många timmar.. Handlar om 9 timmar..

När lämnade ni ert barn med sin pappa en längre stund för första gången? Och hur gick det?

Känner mig bara så hemsk, men känner samtidigt att det kanske kan vara lite nyttigt för grabbarna att få lite egentid :)
Hoppas ni förstår hur jag menar!
Tacksam för svar..:)

Sv: Känner mig taskig? Ngn mer som känner som jag?

Definiera längre stund.

Dock lämnade jag (om jag nu ens vill uttrycka mig så, tveksam!) dottern med sin pappa redan på förlossningen. Jag blev nämligen ivägrullad till OP eftersom moderkakan inte ville lossna. Där låg jag sen ngn timme, vaken med epiduralbedövning, medan de ryckte och drog i min moderkaka. Under tiden diskuterade jag sport, framförallt Tre Kronors genomklappning i VM-finalen samma dag :D
Efter hemkomst från BB 1,5 dygn senare så dröjde det nog inte ens ett dygn innan jag åkte till stallet utan sambo och bebis.

Min sambo däremot lämnade dottern första gången när han skulle göra en ny tatuering. Då var dottern två månader. Han har öht inte varit ifrån henne mycket, några enstaka promenader samt en helg i Stockholm tillsammans med en kompis. Jag däremot åker ifrån sambo och dotter flera timmar varje dag, minst tre timmar. Ibland uppemot 12-15 timmar, pga jobb, skola, stall, veterinärbesök, träningar eller annat.

Att jag skulle vara en dålig mamma har aldrig ens korsat min hjärna. Jag funkar inte riktigt så utan ser mig som tämligen rationell. Slappna av utan dottern har aldrig varit ett problem och jag kan inte se att jag någonsin kommer känna så.

Jag tror Elis var 4 dygn när jag lämnade honom ca 1 timma första gången. Han var knappt 4 månader när jag åkte hemifrån 2-3 timmar första gången. Anledningen till att det ändå dröjde så länge var att han ammade väldigt ofta och att jag inte kom igång med pumpandet fören då,

Jag ska börja jobba heltid om ett par veckor när han är knappt 6 månader gammal.

Jag säger som LadyCovergirl; att jag skulle vara en dålig mamma har aldrig slagit mig. Samtidigt kan jag känna igen det där att instinkten slår in om jag hör att han börjar gnälla. Men det är bara att slå ifrån sig och vänja sig, hans pappa är ju faktiskt en precis lika kompetent förälder som jag är.

Med tanke på din andra tråd; om du ska börja vara hemifrån 9 timmar så se till att pumpa 2-5 gånger under den tiden och det rejält. Så mjölkproduktionen inte hinner avta det minsta lilla.

När dottern var ca 2 veckor började jag vara i stallet igen, ca 2 timmar funkade innan hon blev hungrig. När hon började äta ersättning också vid 2 månaders ålder så var jag borta längre stunder och kunde åka iväg över dagen. Vid 6 månaders ålder började jag jobba halvtid och är borta sammanlagt ca 6 timmar varje dag.

Jag vet inte varför man skulle vara "taskig" för att man lämnar barnet med pappan?

Däremot har jag fått en hel del gliringar från folk för att jag har varit borta, men jag säger bara att mitt barn har en pappa också.

Jag förstår inte varför du har dåligt samvete eller känner dej som en dålig mamma för att du låter barnet lära känna sin pappa också.
Släpp det och se det som att du istället kanske behöver komma iväg för att de ska kunna skapa en relation utan att du lägger dej i om du nu har svårt för att inte göra det.
Det hade ju varit skillnad om du hade bett random person på gatan ta hand om ditt barn men det gör du ju inte. Då hade man kunnat prata om att lämna barnet men nu är det ju dess pappa det handlar om.
Jag minns inte exakt när jag var utan mina barn första gången men barnens pappa började vara hemma med sonen på heltid när sonen var fem månader och det gick alldeles utmärkt. Med dottern minns jag inte.

Jag förstår TS fullt ut och vad jag förstått så är det inte ovanligt att man känner så.

Däremot är det ju en orationell känsla och efter TS är medveten om det så kan hon jobba på att släppa kontrollen. TS du är inte ensam, men du vet ju samtidigt att känslan saknar grund så jag tycker att du ska gå emot dina känslor lite och ta jobbet på lördagar.

En sån liten bebis har ingen tidsuppfattning
En timme eller nio timmar spelar ingen roll så länge han får närhet, mat och torr blöja.

Släpp ditt dåliga samvete och åk och jobba med vetskapen om att pappa får lite mer ensamtid med sonen (utan att mamma vakar som en hök ;) )

Säger som de andra här, kommer nog inte bli några problem alls.

Började jobba 1 dag i veckan när sonen var ca 3 månader, helammade honom då med men pumpade ur innan jag åkte och ammade/pumpade när jag kom hem igen.
Det som var jobbigast var nog att man inte hade möjlighet/tid att pumpa ur på jobbet så man var en aning på bristningsgränsen när man kom hem.

Var borta i drygt 7 timmar. (jobbar 6 h, resten av tiden är transport till/från jobbet)

Angående att man vill till bebis vid minsta ljud är ju inget konstigt i sig, det är väl så man är konstruerad. Man får jobba på det, att låta andra klara av situationen själv.

Jag förstår TS fullt ut och vad jag förstått så är det inte ovanligt att man känner så.

Däremot är det ju en orationell känsla och efter TS är medveten om det så kan hon jobba på att släppa kontrollen. TS du är inte ensam, men du vet ju samtidigt att känslan saknar grund så jag tycker att du ska gå emot dina känslor lite och ta jobbet på lördagar.

Jo, alltså jag förstår det så men jag tycker att det är så synd att man ska behöva känna så. Jag hoppas att Ts (och alla andra som känner så) kan släppa det dåliga samvetet och istället njuta av att barnet och pappan också får en bra relation.
Många gör ju tyvärr sitt bästa för att spä på det dåliga samvetet om man som mamma gör något annat än är hemma med sin bebis. Är man pappa däremot så är det helt okej att vara borta hur länge som helst från sitt barn :grin:

Jag blev totalt idiotförklarad då för snart 22 år sedan när sonen var liten och han var ensam hemma med sin pappa (det var nästan lika illa som om jag hade lämnat honom ensam hemma). Jag kunde nog inte vara riktigt klok... Då var det ju fortfarande ganska ovanligt att pappor var hemma med sina barn mer än möjligtvis att de förlängde semestern några veckor på sommaren genom att ta ut föräldraledighet när barnet hade blivit lite äldre.

Jag hade också jättesvårt att släppa så för mej (oss) var det väldigt bra att jag började skolan så att barnens pappa fick ta det fulla ansvaret men nog höll jag på att pussa ihjäl sonen om du frågar pappan innan jag gick :angel:

När lämnade ni ert barn med sin pappa en längre stund för första gången? Och hur gick det?

Som alldeles nyföding, jag rullades iväg till uppvak och kom tillbaks först efter fyra timmar. De hade det jättebra utan mig.

Sen började jag amma, och då kunde jag inte vara borta särskilt länge pga amningen (mest för min skull eftersom jag fick så ont i brösten, bebisen åt glatt ersättning ur flaska). Första gången jag var borta mer än någon timme var när bebisen var 3-4 månader. Det gick jättebra för bebisen, men mindre bra för mig (ajajaj!;)).

För bebisen har det aldrig varit nåt problem att jag har varit borta, det var mest jag som fick ont i början när jag fortfarande helammade, och sen tyckte det kändes lite konstigt att vara borta från bebisen, eftersom jag vant mig vid att vara tillsammans i princip 24/7. Spädbarn har inte samma minne, så han var lika glad utan mig.

Mitt råd är att ta jobbet, det är bra att komma iväg och släppa ständigt bebisansvar en stund, det mår man bra av!

Jag lämnade min dotter med mamma i två timmar när hon var 2 månader för jag skulle på efterkontroll.
Lämnade henne med sin pappa en hel dag när hon var strax över 3 månader.
Det gick hur bra som helst båda gångerna, fast jag var mest nojjig när hon var med mamma.
Inte så att jag inte litar på min mamma, men det kändes ändå lite bättre när hon var hemma med sin pappa.
Han känner ju trots allt henne lite bättre.
Jag tycker att det är bra om barnen får en chans att skapa en relation till sin pappa också.

Jag blev totalt idiotförklarad då för snart 22 år sedan när sonen var liten och han var ensam hemma med sin pappa (det var nästan lika illa som om jag hade lämnat honom ensam hemma). Jag kunde nog inte vara riktigt klok... Då var det ju fortfarande ganska ovanligt att pappor var hemma med sina barn mer än möjligtvis att de förlängde semestern några veckor på sommaren genom att ta ut föräldraledighet när barnet hade blivit lite äldre.

Min sambo var också lite ovanlig. Han är pappaledig med vår lilla dotter nu.
Och han har varit föräldraledig ett par månader med alla sina barn.
Sonen blir 22 i år och döttrarna 21, 16 och 1.

Min pappa var också lite ovanlig för sin tid, pappaledig med mig ( född tidigt 80-tal ).

Jag har en superduperbra kontakt med både mamma och pappa idag, jag tror att mycket har med det faktum att dom var lika mycket förälder i alla avseenden att göra :)

När jag och min man började prata om att försöka få ett till barn, så bestämde vi att han skulle ta hela första året. Jag ville inte vara hemma, och han ville. Sen fick vi tvillingar, och då bestämde vi att han skulle vara hemma på heltid och jag på halvtid. Nu är våra tvillingar två månader och det fungerar bra. Jag kan inte amma eftersom jag inte har någon mjölk så jag behövde inte fundera på hur jag skulle göra om jag kunde amma, men tror inte att vi hade gjort det annorlunda ändå. Han trivs med att vara hemma medan jag trivs med att tid utanför hemmet också. Har inget dåligt samvete alls utan trivs med livet. Andras reaktioner bryr jag mig inte om, det enda som stört mig är kanske andras oro för vår ekonomi (som om andra har med vår ekonomi att göra).

Senast ändrad:

Gud va mkt bra svar jag fått:) tack allihoppa!
Nu känns det lite lättare när jag vet att jag inte är ensam i att känns såhär och att fler än jag lämnar sitt barn med sin pappa i ganska tidig ålder:)
Så nu har jag iaf bestämt att vi gör ett försök i morgon (lördag) på jobbet så får vi se hur det går..

Idag har jag iaf vart iväg i 2 timmar och storhandlat och de hade gått kanon här hemma:)

Idag har jag införskaffat mig en electrisk bröst pump sp det skall underlätta att pumpa.
Ganska smidigt ändå, det kommer ut mer än med den man pumpar själv med men den låter ju desto mer:)

Så nu håller jag tummarna att jag inte typ ska få panik å vilja åka hem ifrån jobbet:)
Hoppas att dagen går undan så man får komma hem fort till sin prins igen:)
Men detta kommer nog göra gott för deras relation (pappa å son) :)

Tack igen för alla svar!

Det kommer gå bra! Jag började jobba en kväll i veckan när L var knappt tre månader o kommer göra detsamma nu i vår när A är lika gammal. ett tips är att ta med din manuella pump såatt du kan pumpa om du blir allt för spänd i brösten. Lycka till!

Vi var på bb i tre dagar och dag fyra var jag i stallet igen, så sedan dess. Jag tänker inte en halv sekund på att jag är en dålig mamma, snarare känner jag mig som en mycket bättre och trevligare mamma och sambo efter att jag har varit hos min häst. Jag är borta varje dag, ungefär en till tre timmar beroende på om jag rider eller inte. Jag är i stallet en sväng även om medryttaren är där. Jag behöver min promenad (ensam) till stallet och en puss på hästen för att inte bli helt rastlös och sur :). Min sambo tycker dessutom att det är mysigt att få ensamtid med dottern. Prisa bröstpumpen!

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
625
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 313
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 483
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka