Känner mig taskig när jag rider

Torpan

Trådstartare
Hej!

Mitt problem är att jag känner mig taskig när jag som människa vill rida.
Min häst har det toppen, bra stora hagar, mycket utevistelse, bra sällskap, bra o lagom m mat, regelbunden hov/tand/veterinär/utrustningskoll, en människa som försöker rida "bra" och "roligt".

Det är så mkt debatt just nu om hästarnas välmående (vilket jag självklart tycker är jättebra!) att jag börjat fundera på detta med ridning/körning etc.

Är det rätt att skilja hästen från kompisarna i flocken och livet i hagen?, Nojjar över om utrustningen verkligen passar, om min häst verkligen tycker att det är kul etc.

Ja, jag känner mig taskig helt enkelt. Och detta tar udden av glädjen att rida.
Är det fler som känner så? Har ni något tips för att komma tillrätta med denna känsla?

Pratat med några om detta men för dem var det nästan tvärtom - känner sig taskiga om de inte rider/gör något.

Kom gärna med lite input om hur ni tänker. Vill gärna få bort dessa tankar.

Jag kan på sätt och vis förstå känslan. Samtidigt så ser jag ju på mina hästar att de mår bra av att jobbas. De blir fina i kroppen, de känner sig nöjda och får tillfredställelse av berömmet de får i arbetet, de blir mer harmoniska av att jobbas och min som tävlas älskar att komma in på banan-jag känner riktigt hur hon vill göra rätt och tänder till, för att inte tala om hur otroligt nöjd hon ser ut när vi skrittar ut från banan-hon vet att hon gjort något bra!

Så jag tror att vi ger hästarna mer till livet än att bara gå i hagen med polarna när vi rider och tränar dom :).

Jag känner tvärtom, att jag är taskig mot hästen om jag inte rider. Rider inte jag på några dagar blir min häst uttråkad och hittar på hyss i hagen trots stora fina hagar och flock. Min häst behöver ridas för att inte bli uttråkad, samt att inte bli stel.

Angående utrustningen får man kolla med sadelutprovare med jämna mellanrum, hästen förändras ständigt i kroppen. Sen får man lyssna på hästens signaler osv.
Jag har själv lyckas hitta ett träns och bett som min häst verkar gilla, detta genom att efter varje ridpass med det gamla tränset skulle hästen klia huvudet, där tränset hade suttit, med det nya kliar sig inte hästen alls.

Jag vet att en del sadelutrprovare även provar ut träns också, samt kollar bett, det kan även tandläkaren göra. Så den biten känner jag mig inte nojjig eller taskig över. :)

Jag har en häst som är en blandning. På vintrarna märks det att han uppskattar pyssel och ridning. På somrarna trivs han bäst i beteshagen. Därför kände jag likadant förra sommaren. Min tränare sade det så bra "du tycker säkert inte alltid om att gå till gymmet men du mår bättre både psykiskt och fysiskt av det" med varierad träning och korta pass med det "tråkigaste" håller vi glöden igång.

Sedan har jag perioder när jag saknar inspiration, då blir det mer uteritter på lång tygel vilket hästen alltid uppskattar.

Pratat med några om detta men för dem var det nästan tvärtom - känner sig taskiga om de inte rider/gör något.
Hästar iallafall dom flesta tycker om att komma ut i naturen, tycker om att samarbeta och att arbeta och blir glada av beröm osv.

Visst finns det en och annan häst som faktiskt inte uppskattar ridningen, som nöjer sig med att stå i sin hage med kompisar, som ser ridningen som ett jobbigt måste som den måste ställa upp på. Oftast är det dock hästar som inte fungerar med ryttaren eller inriktningen i ridningen. Har den en ägare/ryttare som är uppmärksam och lyhörd på vad hästen tycker är kul så kan säkerligen även en sådan häst börja uppskatta ridningen.

Jag fick trots allt ta bort min häst pga att han inte kunde ridas mera, han mådde skit under konvalescenten trots stor hage och en flock han trivdes i. Varje dag stod han frustrerad vid grinden och ville hänga med ut. Därför valde jag att ta bort honom när det blev konstaterat att han inte höll längre.

Det tycker jag visar på att hästar faktiskt uppskattar oss människor och ridningen. Dom uppskattar att få komma ut och göra saker tillsammans med oss och samarbeta med oss. Så såvida du inte kräver saker av hästen den inte klarar av och har en inriktning som hästen avskyr så ha gott samvete över ridningen och njut av din häst sålänge den finns med dig. Var lyhörd och lyssna på hästen och rid med gott samvete.

Hej!

Min häst har det toppen, bra stora hagar, mycket utevistelse, bra sällskap, bra o lagom m mat, regelbunden hov/tand/veterinär/utrustningskoll, en människa som försöker rida "bra" och "roligt".

Det är så mkt debatt just nu om hästarnas välmående (vilket jag självklart tycker är jättebra!) att jag börjat fundera på detta med ridning/körning etc.

Är det rätt att skilja hästen från kompisarna i flocken och livet i hagen?, Nojjar över om utrustningen verkligen passar, om min häst verkligen tycker att det är kul etc.

Är det fler som känner så? Har ni något tips för att komma tillrätta med denna känsla?

Jag förstår dina tankar, jag har samma ibland. Med vilken rätt sätter vi oss på en annan varelse och kräver att denne ska bära omkring på oss? Men då får vi ställa oss samma fråga med alla andra djur vi har runt om oss till olika ändamål. För mig handlar det om att vara lyhörd för hästens signaler och att tänka på hur och vad man gör, att göra det bästa utifrån kunskap och beprövad erfarenhet som det heter. Jag har ju, precis som du, lärt känna min häst och kan hyfsat "läsa" av dem. Så lita på din magkänsla att din häst verkar må bra.

Jag kan förstå tanken och själv tänker jag på det ibland.

Men om man tänker ur extrema djurrättsorganisationer som inte vill att man "utnyttjar" något djur alls, där till och med mjölkkor går under utnyttjande där de faktiskt bara äter, går i stora flockar och blir mjölkade för både vår och sin egen skull, så brukar jag tänka om. Ibland planteras tankar i vårat huvud av de som tänker extremt och jag tror att tänka så kan ha sin nytta och få en att tänka lite på hästarnas väl och ve även om jag kan tycka det ofta är ganska missvisande.

Jag är inne lite på @Ace s tränares ord. Jag har ju två hästar som är ganska lustiga. De vill inte med ut ur hagen och ridas/köras men när man sedan sticker ut så märker man hur kul de tycker det är, de mår bra av det både fysiskt och psykiskt. Just den rasen jag har är ju en ras som kan hitta på allt för mycket annat om de inte får jobba men de vet inte riktigt själva att de blir mer harmoniska av att jobba.

De flesta hästar tycker att det är roligt att jobba fastän de kanske protesterar lite när man tar dem från hagen. Tycker det är mycket bättre med djur som har en uppgift än djur som bara går och skrotar (typ i en djurpark). Vi har precis satt igång vår unghäst och hon älskar att jobba och får en viktig uppsyn när man håller på med henne.

Hästar mår bra av att ha en uppgift och att få stimuleras.

Min ena häst är ett hejsan att fånga i hagen. Flera ggr har jag tänkt att nej hon vill inte. Men när man väl sitter uppså lämnar hon hagen och flocken med glädje.

när hon inte får jobba så blir hon rastlös och hittar på egna hyss i hagen. Stor hagen året om, kompisar och bra skötsel. Min "unghäst" kan bli deprimerad av att inte göra någonting och bara gå i hagen. Han slutar äta om han inte kommer igång. Att få komma ut på träning/tävling triggar dem bägge 2.

Dagens hästar har lite mer temperament/humör än vad hästarna för 20 år sedan hade och de mår bättre av att få jobba/aktiveras

Kom precis tillbaks från Kolmården och tänkte på en poster de hade uppe. Intelligenta djur behöver aktiveras.

hoppas dina känslor blir bättre eller hur man nu ska säga :)

Mitt förra halvblod hade jag aldrig problem med att få ur hagen. Om jag däremot tog ut honom för pyssel och extramat fick jag stora problem. I hans värld var vi inte klara om han inte fick jobba, det kunde ta mig upp mot en halvtimme att få in honom genom grinden.
Lösningen där var att ta en rask promenad på tio minuter, det gick bra så länge det inte var flera dagar i rad. Gud så jag saknar den killen :heart

Det värsta man kunde göra mot honom var att ge honom vila. Han ville arbeta och det tror jag faktiskt att de flesta hästar vill och mår bäst av.

Ja, man ska akta sig för att läsa in mänskliga känslor hos hästarna, men samtidigt lär man känna sina hästar som sagt. Jag tror också att man inte kan jämföra en vildhäst med våra framavlade raser som genom urval har anpassats till ett liv i människans tjänst.
Jag har ett exempel på att hästar faktiskt verkar uppskatta att aktiveras på våra villkor. Vi hade ett sto som skadade sig och blev avelssto. Vi tog några föl och under den tiden blev hon i princip ledd ut och in i hagen och borstad då och då. Hon verkade inte må dåligt av det. Efter ett antal år lånade vi ut henne till promenadridning vilket hon klarade. Några månader senare åkte vi och hälsade på henne - och vilken förändring!!! Vilken uppsyn! Pigg och vaken, fin i hullet och blank i pälsen. Vi bara stod och gapade, vår lite tråkiga, sävliga fölmärr hade blommat upp. Fodervärden kunde också bekräfta att den lugna lunken var borta och nu var det med spetsade öron och framåtbjudning på skogsturerna. Det höll några år sedan tog skadan ut sin rätt och hon fick gå till de evigt gröna ängarna. Men jag tror att hon mådde mycket bättre hos fodervärden där hon fick aktivt liv än att kanske leva några år till men att bara gå och skrota hos oss.

Tycker hästar precis som hundar tycker om att få en uppgift/jobba, sedan behöver det inte vara ridning eller körning för hästar utan kan lika gärna vara trick, agility eller något annat som innebär samarbete med ägaren.

Tycker hästar precis som hundar tycker om att få en uppgift/jobba, sedan behöver det inte vara ridning eller körning för hästar utan kan lika gärna vara trick, agility eller något annat som innebär samarbete med ägaren.

Jag tycker att trick, agility och annat är bra att göra som omväxling men jag tror inte det på något sätt kan väga upp riktig fysisk träning. Jag tror inte att det alltid är samarbetet, som för sociala rovdjur, är samma sak för hästar.

Att det sedan är så att träning är tillsammans med människan är ett något vi lärt dem, att tycka om att vi gör något med dem så att de får göra det de vill. Givetvis kommer samarbete och social samvaro in i det hela men jag tror snarare det är en förutsättning för deras önskningar att få arbeta med kroppen.

Social samvaro för en häst är att leka i hagen, stå och vifta flugor och klias, inte jobba ihop mot ett gemensamt mål eller att få samarbeta med ägaren.
Det är för hundar, kråkfåglar, apor och däggdjur i vatten som har ett födosök som förutsätter samarbete och problemlösningar.

Jag tycker att trick, agility och annat är bra att göra som omväxling men jag tror inte det på något sätt kan väga upp riktig fysisk träning. Jag tror inte att det alltid är samarbetet, som för sociala rovdjur, är samma sak för hästar.

Att det sedan är så att träning är tillsammans med människan är ett något vi lärt dem, att tycka om att vi gör något med dem så att de får göra det de vill. Givetvis kommer samarbete och social samvaro in i det hela men jag tror snarare det är en förutsättning för deras önskningar att få arbeta med kroppen.

Social samvaro för en häst är att leka i hagen, stå och vifta flugor och klias, inte jobba ihop mot ett gemensamt mål eller att få samarbeta med ägaren.
Det är för hundar, kråkfåglar, apor och däggdjur i vatten som har ett födosök som förutsätter samarbete och problemlösningar.
Själv ser jag ingen större skillnad på hästar och hundar när det kommer till att samarbeta förutom att vissa hundraser har avlasta väldigt mycket med inriktning på just att vilja samarbeta men oss vilket vad jag vet ingen hästras är.

Finns mycket mer att lära en häst utöver körning och ridning finns ju hästar som används som blindhästar i stället för hundar och även söka kantareller har även läst för några år sedan om hästar som tränades för person sök i USA med gott resultat.

Hej!

Med tanke på att mina hästar tydligt konkurrerar med varandra om vem som ska få bli hämtad ur hagen, så är jag rätt övertygad om att mina hästar inte är missnöjda med att jobba.
När jag går ut i hagen med en eller två grimmor i handen är det en utmaning att få in rätt mule.

Hej!

Förstår precis hur du tänker... har grubblat mycket över detta själv den senaste tiden men hästen är trots allt ett stäppdjur och gjord för att röra på sig och trots att vi har ett helt galet stort bete på x antal hektar är det väldigt sällan min häst inte kommer när jag kallar på henne eller till och med skrapar vid grinden när hon hör att jag är på väg. Så tror faktiskt hon uppskattar våra arbetsstunder, försöker alltid göra ridningen rolig för henne med varierande miljö och ridning. Ibland gör jag kanske något annat typ tar en skogspromenad med henne eller tränar frihetsdressyr och anpassar alltid ridningen efter dagsformen. På somrarna rider jag inte lika ofta just för att hon trivs bra i sin stora hage och flock och de leker väldigt mycket...men på vintrarna när hon går i lösdriften som är lite mindre blir hon helt tossig om hennes dagar inte fylls med lite aktiviteter.

Själv ser jag ingen större skillnad på hästar och hundar när det kommer till att samarbeta förutom att vissa hundraser har avlasta väldigt mycket med inriktning på just att vilja samarbeta men oss vilket vad jag vet ingen hästras är.

Finns mycket mer att lära en häst utöver körning och ridning finns ju hästar som används som blindhästar i stället för hundar och även söka kantareller har även läst för några år sedan om hästar som tränades för person sök i USA med gott resultat.

Nu menar jag, kanske otydligt, att hästar inte har samma behov av att samarbeta som hundar och andra sociala rovdjur har. Vilket jag tyckte du menade.

Jag menar inte att de är sämre på det. Verkligen inte.

• Gilla
Reactions: Ray
Nu menar jag, kanske otydligt, att hästar inte har samma behov av att samarbeta som hundar och andra sociala rovdjur har. Vilket jag tyckte du menade.

Jag menar inte att de är sämre på det. Verkligen inte.
Och jag tycker inte det är någon skillnad om jag bortser från några hundraser.

Alla djur som lever i flock samarbetar för sin överlevnad oavsett flykt eller rovdjur.

Sedan att många hästar har gett upp att samarbeta med sin ägare är en annan sak.

Denna tycker jag är underbar i slutet när andra hästen kommer och oxå vill vara med
Hur angränsande det är med häst agility beror nog på vad man anser som ansträngande.

Hej!

Jag ser det lite som så att vi har alla någon slags överlevnadsdeal för vår existens. Mat och trygghet kommer inte av sig själv, vi måste jobba för det. Om jag då kan vara en sjysst och rättvis arbetsgivare för min häst så har hästen ändå rätt bra villkor med fullpension, trygghet,omvårdnad och en bra tillvaro mot bara några enstaka timmars arbete. Sen är det ju kul om hästen uppskattar arbetet med - och även hos oss är det inte "stick, hon kommer" som hästarna signalerar när vi ska hämta dem i hagen, utan snarare "ta mig, ta mig". Men självklart kan träning vara jobbigt - det är det bitvis både för mig och hästen.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 393
Senast: mars
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama