Känna sparkar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare trojalotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 12 314
T

trojalotta

Jag bara undrar när man kan vänta sig att känna sparkar utanpå om stoet ska föla i april?

Sv: Känna sparkar?

:bump:Ingen som vet????? Eller var det en dum fråga...???

Äsch, jag missuppfattade visst hela frågan, lite seg idag tydligen.

När kan man känna sparkar?, ja jag gör det nästan aldrig eller endast sista månaden men har bara haft 6 föl.

Jag brukar känna svaga rörelser/sparkar vid 5,5-6 månaders dräktighet. Men det är bara mycket svaga sparkar så ibland undrar man om det var något annat man kände. Jag brukar stå och känna på magen på kvällarna när jag kvällsfodrat och stoet står och äter. Jag håller då handen en bit framför juvret, ungefär vid stoets navel. Där verkar det som att det känns bäst. Ha tålamod så ska du nog någon gång få känna sparkar! I slutet av dräktigheten brukar sparkarna vara så kraftiga att man ser dem. I alla fall har det varit så för mina ston. /AFF

Det är oerhört individuellt på ston.
Vissa ser man det knappt aldrig på, andra buktar ut på sidorna helt tydligt.
Andra ston "tar sig för magen" när fölet rör sig för häftigt, en del rycker till, kanske lyfter ett ben mot magen. osv.

Jag har ett sto där aldrig någon lyckats se en enda spark - och hon är inne på elfte dräktigheten nu:angel:

Kl

Mitt sto är beräknat till 4 april och jag ser tydliga sparkar och rörelser hos henne.

Bakre delen av magen rör på sig rätt rejält på sidorna vid virveln ungefär.

Hej mitt sto fick ett föl i April i år. Första gången jag kände en spark under magen hade hon ca tre månader kvar till fölning. Men detta är nog väldigt olika...:bump::bump:

Okej men när ungefär kan man se det?
Mitt sto är idag på dygn 102..möjligt att man kännr det? isådanna fall när ska man känna, vid fodring?

På 102 dygn är fostret ca 15 cm långt och ligger djupt in i livmodern. Jag tror absolut inte att du kan känna några rörelser ännu. Det tidigaste jag känt har varit vid 5,5 månads dräktighet och då har det varit väldigt svaga rörelser. /AFF

Hmm, bebben bör vara lite mer än 15cm vid 102dygn, den är mellan 12-15 vid dygn 80 om jag minns rätt. Ungefär lika stor som en jordekorre :p

Men som något skrev, runt 5-5,5månad kunde man känna rörelser, alltså runt 150dygn någestans och fram ;)

Hahaha, men du... snart 4 månader för oss, håll ut. Sen när vi kommit dit då man kan känna lite svagt så finns det ju inte så mkt mer och vänta på förns det är dax med fölning, ok juvret ska fyllas osv, men ja :p

Men måste få fråga en sak, när man håller vid naveln, drar det ihop sig där lite med rörelser på ett odräktig sto?

Hörde förut oxå att man kunde höra någe bubblande ljud från en sida på stoet när hon är dräktig, alltså inte det vanliga knorrande ljudet lr vad man ska säga, mer som luftbubblor, stämmer det?
För jag tyckte jag hörde någe sådan läte i fredags :p

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Rosett
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 034
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka