Känna när hästen arbetar rätt?

Sv: Känna när hästen arbetar rätt?

Jag tycker att det är ganska lätt, i alla fall på en häst man känner och vet hur det brukar kännas. På min häst t ex så slutar han stöta och börjar gunga. Han blir inte lätt att sitta på men han blir mjukare och det känns att ryggen kommer upp, framdelen kommer upp lite och man har hästen under sig och framför sig, inte bakom sig...

Hästen känns fet och hög. I tygeln känns det som när man står i en ström bäck och håller en båt i ett snöre. Den är på hjälperna och är lättvänd, och kan öka och minska tempot utan att tappa takten (balansen) och börja rusa.
Från marken ser det ut som att hästen krupit igenom sadeln framåt lite, så att det är mer häst framför än bakom sadeln.

Jag både håller med och inte. Allt är en gråskala.
En häst, vilken som helst blir klart mer lättsutten när den samlar sig, än när den går på bogarna.
En häst med korta kotor har inte lika mycket svikt så den blir något mindre lättriden än den med lite längre (säkert andra fysiologiska saker också som spelar in)
Ryttaren måste kunna rida någorlunda för att kunna göra hästen så lättsutten att den blir bekväm att rida på, och även om hästen blir MER lättsutten än den var innan så rör den sig ju fortfarande, och om ryttaren är instabil eller har slappa magmuskler eller ingen kontroll över sitt bäcken, så lär h*n fara runt ändå. Men visst, inte riktigt lika mycket.

En annan grej man kan kika på (inte om man är en ryttare som gillar att titta ner på hästens manke! ;)) är hur basen av halsen ser ut.
Halsen ska vara jämntjock sett uppifrån, tjock i basen (framför manken) och lika tjock hela vägen upp till hästens öron. Man ska kunna ställa två ölglas där! ;)
En häst som släppt ner sig hänger i ligamenten och kommer att vara tunn framför manken och tjockare längre upp.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 717
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Samhälle Jag fick precis skickat till mig att Läkare utan gränser söker "kontorsvolontärer" som bland annat ska: - Plocka upp och ner i...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 168
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 052
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30