Kaninunge "utan" muskler

carmarnic

Trådstartare
Köpte en kaninunge för några veckor sen från djuraffär som inte är okej. Hon skuttar rätt bra men håller sig på mattor som vi har lagt ut över hela lägenheten för att hon ska röra sig mycket. Men när hon är stilla åker bakbenen ut på sidorna så hon sitter i split ungefär.
Vi får/fick lämna tillbaka henne och få en annan kanin men vill helst ha kvar henne då hon är så go. Vi har varit hos veterinär (djuraffären betalade) och han tyckte att vi kunde försöka ha kvar henne om vi ville, försöka med sjukgymnastik och mycket rörelse. Så det har vi gjort, hon är oftast pigg och ett riktigt matvrak.
Men jag är så rädd att hon ska bryta sig för hon har benen i de mest konstiga vinklar ibland :crazy: Hon har i princip inga muskler utan det är bara skelett när man känner på hennes rygg och bakben.
Är det någon som har varit med om något sånt här? Har det gått att få någon ordning eller är det bara att ge upp och avliva?

Sv: Kaninunge "utan" muskler

aldrig varit med om! Så knepigt!

Men, det går väl att göra sitt bästa för att hon ska stärka sig? Ge henne mkt mat och motion :)

Hade det varit min kanin hade jag gett henne chansen, och OM hon skulle bryta något, avliva henne då. Men, det kanske blir bättre med tiden :) vem vet!

Ja vi hoppas ju det men jag tycker så hemskt synd om henne när hon lyckas slå knut på sig själv ibland :( Hon äter och växer iallafall bra, så det fungerar som det ska iallafall.

Vad lustigt :confused:
Om vet inte hittade något annat fel på henne och hon verkar må bra (och framför allt visar vilja/passion att röra sig, springa omkring och bara vara kanin) förövrigt så tycker jag att hon ska få en chans. Motion, sjukgympa och massa god nyttig mat så hon växer till sig och bygger upp dom där saknade musklerna. Hoppas det går bra för ninisen och uppdatera gärna :laugh:

min hund ligger och sitter så ibland, tror inte det är nåt fel med det. så länge de går normalt alltså... våran förra kanin låg så när han sov ibland oxå.

Ja, hon satt med benen rätt ut även på mattor men gled ju inte på samma sätt som på golvet då.
Usch var och tog bort henne idag :cry: Någonting hände, tror att det ena benet hoppade ur led för det kändes inte som att det var av någonstans.
Nu är gammelfarbrorn själv där hemma. Är det hemskt taskigt att låta han vara själv när han är van vid att ha en kompis? Har inte jättestor lust att skaffa en ny kanin nu efter att fått ta bort den vi hade. Hon var väldigt speciell så det blir svårt att ta till sig en ny..

Hur gammal är han, och har han varit själv hela tiden innan?

Tråkigt att det inte funkade med lilla kaninen... :( Men du försökte ju i alla fall! *tröstkram*

När man köper kanin från zoo så vet man inte hur deras uppväxt vart kanske från nån grosist som födder upp i massor, zoo affärer vill också ha dom vid senast 6 veckors åldert är alldeles för tidigt att ta dom från mamman. Dom är inte heller avmaskade. Jag föder upp kaniner och ställer ut (Därgvädurar) säljer dom tidigast vid 7 veckors ålder helst 8 veckor och avmaskade, skickar även med övergångsfoder och informations häfte, även en garanti att om dom dör innom 1 vecka så får man en ny när jag har. Från zoo är dom oftast för unga, ny miljö som är stressande i sig och mat som dom inte är vana med, finns nåt som vissa ungar får som vi kallar "kaninförlamning" som man inte kommit på varför dom får det ibland, då blir dom lealösa, vingliga och ibland helt lama i bakbenen, det man hittat när man obducerat är att selenhalten varit låg nåt annat fel har man inte hittat.

Det var jag medveten om att de ofta blir tagna för tidigt från mamman. Det var lite akut att skaffa en ny eftersom att min gammelkanin förlorat sin förra kompis och fått mellanöroninfektion (vet inte om det hörde samman).
Jag ville ha just den färgen som den här kaninungen hade och de andra kaniner med samma färg som jag hittade fanns över 10 mil bort vilket kändes rätt onödigt att åka när den här fanns på djuraffären. Djuraffären tog tillbaka henne och gav pengarna tillbaka och betalade veterinären när vi var iväg med henne så de har verkligen varit jättebra att ha och göra med :)

Vet du om det har gått att göra något åt dem när de blivit förlamade? Har de alltid blivit avlivning?

vego96: Det verkar gå bra med att ha den gamla kaninen själv nu. Han tog det nog hårdare när hans gamla kompis försvann (de bodde ihop i 2 år). Nu har vi hans bur där vi är mera så att han får lite mer sällskap av oss + att han kan gå ut och in ur den som han vill.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
Hästvård Jag har börjat oroa mi för min ponny. Har börjat Misstänka låsning/spänningar eller dyl som gör att det inte känns bra att rida alls...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: SQT
·
Hästvård Provar lägga in tråden här med :) Var upp till Solänget idag och startade min russtant, loppet såg kanon ut på papperet, men när jag...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Tagliabue
·
Trav Var upp till Solänget idag och startade min russtant, loppet såg kanon ut på papperet, men när jag kom ut på banan och värmde så började...
Svar
7
· Visningar
1 169
Senast: peace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama