Kaninungar?!

lil-sis

Trådstartare
Hur ofta dias de?

Vi har ungefär 10st men vi ser aldrig att mamman är där, ligger i andra änden av buren.

De verkar pigga och så men ingen här vet något om kaninungar :crazy:

Sv: Kaninungar?!

tror det är 1-2 gånger per dygn men är inte helt säker

Tror som Amania.

I det vilda lämnar mamman ungarna i boet större delen av dygnet och återvänder några gånger för att dia dem, så det är ingen fara bara för att ni inte har sett det. Hon passar nog på när ingen tittar. Så länge ungarna ser ut att må bra så skulle jag inte oroa mig.

jag har för mig att ungarna dias två gånger om dagen...

och det är ingen fara alls med att du inte har sett henne med ungarna.. det är så det "ska" vara :)

för i det vilda kan ju inte mamma kanin visa sig med ungarna, för då visar hon ju rovdjur och annat vart boet är.. eller hur? ;)

så det är ingen fara alls :)

lil-sis skrev:
Hur ofta dias de?

Vi har ungefär 10st men vi ser aldrig att mamman är där, ligger i andra änden av buren.

De verkar pigga och så men ingen här vet något om kaninungar :crazy:

Jag håller med de tidigare inläggen. Er kaninhona agerar helt normalt. När vår hade ungar, sprang hon in till sina ungar för att ge dem di två gånger per dag.

De vill handmata här bara för att de inte sett henne dia men ungarna lever ju fortfarande och rör på sig så det är väl inget att börja med??!! De kollar på kaninen kanske tre gånger om dagen och då inte åtta timmar på raken.

De är ju hos ungarna, syns på att de bäddar om på dem och så.

Jag födde upp kaniner i några år. (För köttets skull.)
Och man skall inte vara där och störa ungarna och honan.
Man kan kontrollera max en gång/dag att där inte finns några döda ungar som man bör plocka ut ur boet.
I övrigt så lämnar man dem ifred tills att de kommer ut ur boet av sig själva.

Flaskmatning av ungar fungerar inte.
De blir stressade av det och honan blir stressad av det.
Kaniner blir väldigt lätt stressade.
Och en stressad hona kan råka bita ihjäl sina ungar.

Ge honan mycket mat och vatten, gärna ljummet.
Och se till att det är lugnt runt kaninerna.
Så länge som alla är där och skall kolla och grejsa, så kommer inte honan att ge di till sina små.

nae, om ni ser att ungarna mår bra och så ska ni inte börja flaskmata dom...
om ni kollar på ungarnas magar brukar man se om de har fått mat eller inte.. dom ska ju vara lite "bulliga"..

man ska helst inte (som inte_ung sa) kolla på ungarna mer än kanske en gång om dagen.. mamma kanin kan bli stressad och så av det.. och kan då kanske äta upp ungarna, om ni har otur..
först när ungarna börjar göra små utflykter själva kan ni röra ungarna som ni vill
men det där beror mycket på hur honan är, är hon van vid dig / er och känner sig trygg brukar man kunna hålla på med ungarna lite hur som.. men det vet man ju ofta själv vilket som är bäst

när ungarna är små kan man först klappa på mamman så man får hennes lukt på sig så att inte ungarna luktar för mycket människa...

Alltså precis vad jag säger men det hjälper liksom inte...

*skakar på huvudet*

*lånar*

Sen beror det på hur mycket kaninen litar på en. Min hona tycker det är helt okej att jag pillar med ungarna.

En gång om dagen har jag uppe dem fram tills de är ca 2,5 vecka gamla. Sen blir det nog 2 gånger om dagen, om jag vill ta upp dem mer.

Min hona är supersocial, orädd och absolut den lugnaste honan jag någonsin träffat på. Jag brukar ta in henne samtidigt som ungarna och då kommer hon fram ibland till mig och ungarna, kikar på vad man gör och går sen där ifrån. Fast man ska nog inte ta upp ungarna om man inte är 100% säker på vad man gör.

Fast min hona tror lite att hon är en hund :smirk:, så som hon beter sig.

Den andra klämde ur sig sex ungar på morgonen, fyra döda, en bet hon benet av och en var halvdöd. Så de fick hjälp till himlen.

Sen efter lunch så kom det två till, den ena död och den andra har vi faktiskt gett till den första honan. Går det så går det. Vi har de under uppsikt :crazy:

Ojdå, stressad hona?
Det kan bli så då.

Kaninhonor kan ha sina ungar i gemensam hög, så det kan gå med den lilla som ni flyttade över.
Kolla bara så att den inte ligger död och ruttnar bland de andra ungarna sedan.
För då så kan de bli sjuka.

Jag föder upp kaniner. Honan diar sina ungar 1-2 gånger per dag, och det är inte lätt att se när för det tar max 3-4 min och sen är det klart. Om ungarna fortfarande lever så har de fått mat, de skulle har varit döda vid de här laget annars för de klarar sig inte länge utan mat. Stödmata gör oftast bara saken värre om man inte vet vad man gör, ungarna kan få ont i magen, få "vällningen" i luftvägarna och kvävas .m.m. Så jag säger som många andra uppfödare skulle sagt, lämna matandet till mamman.

Ett annat sätt att se om dem får mat, de är att antingen lukta på dem, då ny matade ungar brukar lukta mjölk(lite sötaktigt)

Du kan kolla till dem max 2 gånger per dag såhär i början onödigt att störa dem.

Synd på de dödfödda, men sånt händer ju tyvärr. Ibland kan de tvätta ungarna för mycket och istället för att bara äta upp moderkakan så slinker en fot eller öra med, ibland tom halva ungar :( Nybörjare?
/Anna

Japp.

Den som är ensam i sin kull lade vi ner till de andra och den lever och är ärtig som bara den.

Min kaninhona har precis födit en kaninunge som var dött, en s.k "mupp", jag har inte vågat titta in i buren ännu men det ser ut som att det finns fler ungar i hennes bolåda. Tror ni att det finns fler levande kaninungar? Hennes mage var väldigt stor när hon var gravid.

Här har det också blivit kaninbebisar. Kull 3 föddes i går och vi väntar 2 kullar till inom 1 v. Sen har vi haft en honas om bara fick dödfödda ungar denna gång:(

Vad har ni för sorts kaniner?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 033
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 156
Senast: Googlarn
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 748
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka