Kaninungar??

H

Hannis_

Hejsan. Det är så att jag köpt 2st 15 veckor gamla kaniner. Allt går super med dom och det är inte några direkta problem så.. tänkte mest höra med er som vet lite ang kaninungar om dom ska ha någon speciell mat? För har kollat runt lite på internet och sett att vissa säljer foder som faktiskt är för kaninungar men vet inte om det spelar någon roll? Just nu får dom fri tillgång på bra hö och lite pellets var varje dag. Dom får ett pellets som heter "Lottie" och är med morot och äppel smak. Hade det till min förra kanin och var supernöjd.. därför dom får det. Sen tänkte jag på en sak till. Dom har inte varit så jätte mycket hanterade innan jag köpte dom. Och tänkte jag skulle vänja dom sakta men säkert vid detta. Men har ni några tips på hur man kan göra detta? För jag har aldrig haft kaninungar innan så jag går mest på känn.
Tacksam för svar
Mvh Hanna

Sv: Kaninungar??

Sitt mycket med de så att de själva kan ta kontakt.

Du behöver inte har speciellt foder, Lottie funkar bra. De ska dock ha mer kraftfoder än vad en vuxen i samma storlek får. Min senaste unge fick 1-1½ dl per dag (vikt vid 7 mån ca 3 kg).

Grönsaker kan också vara bra att ge, viktigast är dock att se till att de är bra i magen och äter gott om hö (annars- ge mindre pellets och mer hö).

Sv: Kaninungar??

Hej, mysigt med kaninungar! Jag har fyra kaniner som jag haft sen de var bebisar. Som Jenka ovan skriver handlar det om att ge din tid. Något annat att tänka på är att kaniner kan vara ganska lättstressade och därför är det viktigt att det inte är för många personer, hög ljudnivå och hastiga rörelser i början, innan de har vant sig och litar på människor. Mina älskar att bli klappade över huvud och nacke/öronrot. Mys med dem mycket så ska du se att de blir tama. De är oftast av naturliga skäl(rovfåglar tar dem ovanfrån) rädda för att bli upplyfta till en början, så stå även upp med dem mycket i famnen, håll en hand under rumpan, en vid nacken. Var lugn, klappa och prata mjukt så vänjer de sig även vid det. Sprattlar de så sätt inte ner dem när de sprattlar, då beteendet kan förstärkas, utan vänta tills de är stilla och sätt ned dem då. Ang maten så innehåller de flesta pellets tillräckligt med näring även för ungar. Ca80% av födan bör bestå av hö, då gräs är kaniners egentliga näringsriktiga föda i det vilda. Var mycket försiktig med grönsaker o frukt till en början, ge endast i mkt små doser då deras magar är så känsliga då de är små. All ny kost måste introduceras mkt försiktigt. Diarré blir ofta resultatet av för mycket pellets, frukt/grönsaker eller för snabba foderbyten och kan, om man har otur tom leda till döden. Lycka till med dina bebisar! Mvh Erika

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV