Kaninungar ute?

Z

Zarek

För drygt 2 veckor sedan föddes 3 små supergulliga mysbollar (dvärgvädur/angora/vildkanin). Alla tre är sociala och nyfikna. När kan man börja ha de ute i gröngräset korta stunder (för att fota tex :angel:)?

Sv: Kaninungar ute?

Det beror ju lite på hur du menar om du bara ska fota så kommer de ju bara vara i gräset korta stunder så det är ingen fara, men skulle vilja säga att första gången ute på gräs bör inte vara mer än 5-10 min, spec inte om de verkar glufsa i sig av gräset :P Som svar på din fråga skulle jag vänta tills de blev åtminstonde 3 veckor :)

Och om du ska fota dem i gräset(utan inhängnad runt dem) så föreslår jag att du tar hjälp av en till person som kan hjälpa dig att hålla koll på dem :)

Du ska inte ta ut de innan de själva har lämnat boet.. Mer vet jag inte :rofl:

Du ska helst låta dina kaninungar vara ifred tills dom blir så gamla så dom går omkring själva i buren..
Kanin honan kan bli väldigt nervös över att man håller på med hennes ungar och risken finns att hon biter ihäl dom då p.g.a stress..

Om honan inte är så nervig så tycker jag du kan ta ut dem o gosa i princip hur mycket som helst när de är tre veckor (nåja, korta stunder i taget), de kommer inte att må dåligt av det och blir bara lättare att hantera som vuxna, vilket bara är positivt. :D

Kaninungarna är ute ur boet redan. Honan bryr sig inte alls om man kelar med dem. De var ute och spatserade för första gången förflera dagar sedan :D
Tack för svaren :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 427
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix