Kaninungar!!!!:S

E

Emmlo

Hjälp min kaninhona ska ha kaninungar vilken dag som helst men är det något speciellt man ska göra när dom kommer?:confused:behöver svar riktigt snart:idea::eek::confused::idea:

Sv: Kaninungar!!!!:S

Har du parat din kanin utan att ta reda på någonting? :crazy:

Men nej, du behöver inte göra något... Kanske inte pilla för mycket med ungarna i början (beroende på hur honan är).

det är ju inte så smart att para kaninen om man inte kan sådant eller har hjälp från någon kunnig :confused:.

som nagelacksberoende skrev, Pilla inte med ungarna för mycket i början kanske bara kolla om det är några döda/missbildade. Sen kan ju honan vara väldigt beskyddande så var försiktig när du umgås med henne. sen ska hon ju ha mer mat än vanligt men jag tror du redan vet det.

visst har du hem åt alla ungarna??:crazy:

Kom på en grej till.

se till att hon har mycket hö/halm så hon kan bädda ordentligt

När det är några dagar kvar till födseln plockar honan päls från magen och bygger ett bo.
Öka mängden pellets/spannmål. Ge omväxlande och näringsrik mat. Ge gärna vitamin som tillskott. Stör ej honan när ungarna föds då kan hon döda dom i stressen. Efter födseln behöver honan ännu mer mat och vitaminer. Kontrolera boet varje dag för att ta bort ev. döda ungar. TA ALDRIG I BOET MED HÄNDERNA! Rör ej dom levande ungarna med händerna. Man kan ta i dom när det stjälva kommer kravlande ut ur boet. För mer information kan du söka på google efter kaniner då kommer säkert en sida upp som heter djurhörnan.....:D

Jag börjar öka maten först när ungarna fötts, innan dess är det rikligt med hö men lika stor pelletsranson som innan. Jag pysslar alltid med ungarna från första stund. Se till att ta bort eventuella döfödda ungar. Ta ut honan från buren om hon är orolig eller så. Det brukar underlätta.

Adda min msn: sofie-erica@hotmail.com

Så kan du bara fråga om det är något. Visserligen ska man tagit reda på fakta innan, men gjort är gjort och du kan alltid fråga mig. Har haft kaninungar med jämna mellanrum i 5 års tid.

KL

Kan det inte vara en tjuvparning då? Om jag plötsligt märkt att min kanin börjat bädda och ta ull från magen hade jag nog fått smått panik om jag inte haft ungar innan. :3 Kan ju även vara en skendräktighet.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 458
Senast: Blyger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 134
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix