Rabbit 140 buren är den enda som finns att köpa färdig, som är OK till fransk vädur. Som en person skrev så är den i lägsta laget, men det är tyvärr vad jag vet den enda färdiga som finns att köpa. Min franske vädurskille Orvar bor i en hemgjord bur som är ca 70 cm hög, och han går lös i flera timmar per dag (är som en liten hund). Han har fri tillgång till hö, och får ca 3 dl pellets per dag utan att bli tjock (OK, då rör han sig mkt). Franska vädurar har ett mycket större behov av kraftfoder än dvärgvädurar tycker jag (har fött upp bägge i åratal, men nu har jag endast en "fralla" kvar). Mina kaniner får inte särskilt mycket grönsaker, men nu på sommaren är det fri tillgång till maskrosblad och liknande. Annars får de mest morötter. Kaniner är mycket mer lättfödda än exempelvis marsvin och behöver inte samma mängder med grönsaker för att må bra. Men givetvis vill de ha litegrann, mitt riktmärke är en liten morot per kanin och dag, och det verkar de må utmärkt av. Alla mina kaniner har alltid fri tillgång till hö.

Hela 3 dl? Tanken är att min kanin också ska få vara ute flera timmar per dag (mellan 3-5 timmar på vardagar, helger mer) - borde jag också ge honom runt 3 dl då?

Säger helt enkelt NEJ han bör inte få 3dl kraftfoder per dag...

Så vad är då det bästa fodret att ge?

- Hö ska du försöka köpa på småbal från någon bonde, och ha det som bas. Komplettera med frukt, saltsten, pellets och grenar!

Jag ska ha en fransk vädur - hur stor bur är det då lämpligt att ha?

- Så stor som möjligt... gärna hög i tak också.

Vad ska det vara i botten på buren? Jag har hört att sågspån fastnar i hanarnas underliv och det dammar ju så satans mycket... Jag har träpellets till fåglarna, kan jag använda det till kaninen också?

Billigt spån finns på odal, det är inte så "finspånigt". Ska kaninen bo utomhus på vintern är rikligt med halm ett måste!

Leker kaniner med leksaker, och isåfall; vad för några?

- Håll kaninen sysselsatt med mycket motion. Är den väldigt aktiv kan du prova dig fram till vad den gillar bäst.

Två kasterade hanar - går det att ha ihop?

- Oftast, ja.

Hur stor bur behöver jag isåfall för två kaniner?
- Ännu större! :D

Det enda negativa med isbergssallad är att på vintern innehåller det mycket nitrat pga växthusodling.

Vitkål är gasbildande och bör därför inte ges i för stora mängder, men som paradiset ger är ok.

Det beror på ålder. Om det är en unge så ska den upp till 6 månader i princip ha fri tillgång av pellets pga den växer MEN man måste vara observant så att den inte blir överviktig då kaninungar inte växer hela tiden. En bra ide så att kaninen lär sig äta ordentligt med hö från början och inte blir kräsen är att en dag i veckan endast utfodra hö.

Liknande trådar

H
Däggdjur Har idag fått hem min 11 veckors franska vädur. En hane. Har själv byggt en jättefin bur. Nu sitter jag och läser om hur stor denna...
Svar
2
· Visningar
5 158
Senast: vego96
·
Övr. Djur Har lite funderingar på detta. Då jag måste flytta in kaninaveln i lägenheten så blir det ungefär 10 vuxna kaniner härinne. Pappa vägrar...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
20 376
Senast: linnsan
·
Däggdjur Jag är en stor uppfödare av kaniner och förstår att det är dålig information hos många zoo butiker mm.. Det bästa är att leta upp en...
Svar
4
· Visningar
2 797
Senast: Jenka
·
Däggdjur Vi ska snart flytta och jag vill gärna ha min kanin ute året runt i en kaninhage där han får skutta mer, som det är idag så känns det...
Svar
14
· Visningar
4 104
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama