Kaninklor och strö i bur.

caradan

Trådstartare
Såg till min stora förskräckelse idag att de va jätte långa på dotterns kanin. Vi har inte klippt de sen hon fick henne i september förra året! Usch vad jag skäms men jag har verkligen inte haft en tanke på att man bör göra det.
Idag kom dottern gåendes med kaninen i famnen och då såg jag vilka hysteriskt långa klor hon hade.
Jag har nu klippt en bra bit men vågar inte klippa hur långt som helst för jag vill inte klippa för långt. Men halva klippte jag nog av och nu är de ca 1 cm långa. Klippte lite lite åt gången.

Hur ofta bör de klippas?
Kommer pulpan att dra sig tillbaka om jag klipper lite ofta eller kommer hon alltid att ha så här långa klor?

Sen så har jag tyligen bytt ut hennes spån till sånt där kattströ i papp (typ pellets) och hon har nu en liten ögoninfektion i ena ögat. Det rinner lite och man ser att det är lit irriterat.
Kan det beror på ströt att hon fått det?

Tacksam för svar.

Sv: Kaninklor och strö i bur.

jag brukar klippa lite ca varannan månad, det brukar vara tillräckligt och pulpan kommer dra sej tillbaka en bit.

har du bara papperspellets till henne? borde ju bli väldigt hårt och obekvämt att ligga på...

Klorna klipper man vid behov, ta för vana att kolla dem då och då så ser du när de börjar bli långa. Ögoninfektionen kan bero på allt möjligt, gå till vetrinär!

Jag tycker att du ska lämna ifrån dig kaninen. Jag brukar anstränga mig för att inte vara dömande, men eftersom djur inte kan tala själva måste någon göra det åt dem.

Man kan inte veta allt, jag är medveten om det. Men innan man tar på sig ansvaret för ett djur ska man ta mig tusan ta reda på grundläggande fakta. Att innekaniner behöver få klorna klippta är lika självklart som att de behöver mat och vatten.

Det som skrämmer mig allra mest är att kaninen inte har fått klorna klippta sedan tidigast i september. Det betyder att de måste ha varit för långa redan i höstas, vilket i sin tur betyder att du INTE HAR UPPMÄRKSAMMAT PROBLEMET PÅ MER ÄN ETT HALVÅR.

Lämna ifrån dig kaninen. Om man inte är mer uppmärksam än du ska man varken ha djur eller barn.

Jag önskar dig ett lyckligt och djurfritt fortsatt liv.

Jag tycker att TS ska inse att h*n har ansvaret för kaninens skötsel och läsa på en del om detta. Eftersom nu TS är klok nog att fråga nu kanske det kan bli bra bara genom att öka kunskapen. Omplaceringskaniner finns det så många redan så om TS är villig att lära sig mer om sin kanin och vara mer involverad i skötseln (i slutändan kan inte ett barn ha ansvaret för ett djur) är det gott nog enligt mig.

Det är ju helt sjukt att man skaffar sig djur utan att ens veta om grundläggande skötsel!

Men jag tror pulpan drar sig tillbaka om man klipper klorna regelbundet. Tycker inte du ska lämna ifrån dig kaninn heller som någon ovanstående påpekade, läs på om kaniner bara, det är inte så svårt :)

Låna några böcker på biblioteket och läs tillsammans med din dotter till exempel?

Som flera redan har skrivit kommer pulpan i klon att dra sig tillbaka om du klipper klorna regelbundet, lite i taget. Ett tips är att fila klorna med en vanlig nagelfil, om du är rädd att klippa för mycket.

Är det en ögoninflammation brukar ögonlocken svullna upp ganska ordentligt och ögat blir ordentligt rött och irriterat, Då bör man kontakta veterinär, som någon redan nämnt.
Är det däremot så att ögat är lite svullet och det rinner färglös vätska ur det Kan det bero på att damm eller liknande, från det nya ströet, har fastnat i ögat. Tvätta isåfall med ljummet vatten, och avvakta ett par dagar.
Lycka till med er kanin!

jag brukar klippa lite ca varannan månad, det brukar vara tillräckligt och pulpan kommer dra sej tillbaka en bit.

har du bara papperspellets till henne? borde ju bli väldigt hårt och obekvämt att ligga på...

Håller med dig :) Klipper ungäfär varje månad men har man utekanin som gräver mycket kan man kanske klippa varanann månad.

Tror också att det blir lite hårt att ligga på.

Ögat är inte svullet alls utan man ser att det är lite blött runt om och det är det inte på andra sidan. Tycker redan att det verkar lite bättre. Hon har inte ont om jag klappar "över" ögat mm.

Hur ofta bör jag klippa nu under tiden som jag vill att pulpan drar sig tillbax? En gång i veckan eller mer?

Jag tycker dom varit lite väl hårda mot dig i den här tråden. Misstag sker och du verkar ju ha viljan att lära dig om inte annat. Tycker inte att omplacering ens skulle tagits upp, det kändes rätt onödigt. Läs på mer om kaninskötsel och involvera dottern i läsandet också.

Kattströ låter hårt att sova på. Varför inte t ex spån?

Ta kaninen till en veterinär och kolla upp det där ögat för det låter ju inte helt OK. Kanske är det en infektion eller så kanske kaninen fått in något där. Kostar några hundralappar för undersökning och ev ögonsalva. Bättre att ta tag i det nu och inte vänta tills det blir värre, för det blir varken roligt för kaninen eller plånboken.
Hoppas det ger med sig :)

Du har redan fått svar om ögat så jag svarar om klorna istället. Klipp så ofta som det går, om du kollar en gång i veckan så kommer du att se när de har växt såpass att de är klippbara och då tar du en bit till. Och var inte för rädd för att klippa för långt. Visst ska man vara försiktig och inte klippa i pulpan i onödan för det är inte trevligt för varken dig eller kaninen, men det är inget kaninen dör av även om det blöder en störtflod..

Ett tips ifall kaninen har mörka klor, är att lysa med en liten ficklampa på klon.
Då ser man vart pulpan är, och slipper på så sätt klippa i den.
Brukar göra detta medans kaninen ligger på rygg i mitt knä, inlindad i en handduk.

Ex:
klippa%20klorna%206.jpg

Bakklorna klipps.

För att jag märkt att dem känner sig tryggare när jag lindar in dem och på så vis håller sig stilla medans jag klipper klorna.

Smart, kanske ska prova det på de ohanterade (inte mina) kaniner jag kloklipper så slipper man bit- och rivmärken över händerna och underarmarna :idea:

Köpte faktiskt en liten ficklampa idag för att kunna lysa och se:-)

Jag brukar klippa klorna varannanvecka ungefär, dem växer som ogräs:eek:

Hoppas du får ordning på kaninens klor snart:)

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 277
Senast: mmbot
·
Däggdjur Haft kaniner i över 10år men i helgen flyttade den första långhåriga kaninen hem till mig... Är det nån som vill dela med sig tips om...
Svar
0
· Visningar
1 208
Senast: Lena
·
Småbarn Vi behöver inte säga åt C särskilt ofta, då hon inte gör så mkt bus som kräver en ordentlig tillsägelse. Men det har väl hänt att man...
2
Svar
24
· Visningar
6 652
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar