Kaninhona 1,5år blev antisocial över en natt?

MiaK

Trådstartare
Hej,

Jag har bara haft hannar tidigare och aldrig upplevt min kanins betéende tidigare, finns det någon som kan förklara för mig varför min kaninhona gör som hon gör?

Från att hon var liten har hon varit världens socialaste och sett mig som sin "partner". Varje morgon kom hon och la sig i mitt knä medan jag åt frukost och varje kväll samma sak medan jag tittade på tv. Hon var mig alltid hack i häl o kom direkt när jag öppnade dörren hem efter jobbet (Hon går lös i lägenhet å kan även gå ut och in som hon vill till terrassen.)

Hon brukar ha en period på 1-2 dgr när hon är mindre social, alltid efter en period när hon velat para sig extra mycket. Men nu går det inte över och blir bara värre och värre, det har gått över en vecka nu och hon är helt ointresserad av mig. Hon äter och dricker och skuttar runt precis som innan.

Om hon ligger och solar tex får jag komma fram och klappa på huvudet men oftast får jag inga slickar tillbaka (hon brukar annars slicka konstant, man måste klappa med en hand å hålla fram den andra så hon får slicka)

Hon är "ensamstående" men då hon varit så mkt med mig och nästan aldrig varit ensam hemma har det verkat som det fungerat bra ändå men när hon nu väljer bort mig får jag fundera på att skaffa henne annat sällskap, kan ju inte vara så kul för henne attt spendera hela dygnen själv...

Vad tror ni, är detta betéende något ni känner igen?
Skulle vara mycket tacksamt för svar!

/Miak

Sv: Kaninhona 1,5år blev antisocial över en natt?

Om hon fungerar som min så kan det vara så att hon är mindre social under pälsfällning/pälssättning. Min är mindre social under en sväng på hösten och en på våren. Den på hösten kan vara ganska länge. Hon bor inne men det är visst nödvändigt med pälsbyte i alla fall.. :)

Hon är "ensamstående" men då hon varit så mkt med mig och nästan aldrig varit ensam hemma har det verkat som det fungerat bra ändå men när hon nu väljer bort mig får jag fundera på att skaffa henne annat sällskap, kan ju inte vara så kul för henne attt spendera hela dygnen själv...

Fast väljer hon bort den sociala kontakten med dej gör hon det ju frivilligt, hon bestämmer ju själv hur social hon vill vara, då skulle jag inte skaffa en till kanin som "tränger sej på" hennes revir och säkert henne själv också.

Är hon nöjd och glad låt det vara som det är nu.

Tyvärr valde hon bort mig för att hon var sjuk.
Stoisk som hon är kämpade hon i det tysta (jag borde ha förstått att något var fel!) men förförra natten blev hon mkt illa därran, rörde sig inte och hade svårt att andas. Kort därpå började huvudet att luta.
Sedan dess ligger hon inlagd hos veterinären och har svårt att hålla kroppstempen uppe och har inte svarat särskilt på antibiotikan.
Tror nog inte hon klarar natten även om veterinären var positiv.
Har aldrig sett den lilla så livlös. :cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 350
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: alice
·
L
Övr. Djur jag måste bara få skriva av mig lite om det hemska som hände igår kväll. jag har en liten hermelinkille på ungefär 1,5 år. han är...
Svar
4
· Visningar
869
Senast: josse__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama