M

mys19

jag undrar hur ni gör med sår som har tjock sårskorpa på såret.?????.
när jag tagit bort skorpan har det ofta varit fult under. tvättar med asolspritlösning.. vill ha lite råd att gå efter...tacksam för er hjälp.. :idea:

Sv: kaniner

om såret inte ser inflamerat eller varigt ut ska du nog låta sårskorpan sitta kvar till den ramlar av, den skyddar såret o är en del av läkningen

Sv: kaniner

Skorpan sitter där som ett skydd mot såröppningen, pillar du bort där stör du såret och det läker aldrig ihop.
Se bara på dej själv, river eller slår du dej får du en skorpa som till slut ramlar bort och du har ny hud under där.
Det enda man ska tänka på med sår är att sårhålan ska aldrig läka ihop efter huden, då blir det ett bakteriefyllt hål där under och djuret får infektioner och behöver vet. vård och kan till och med dö.

Låt såret vara, blir det en skorpa låt det vara ute i friska luften -försök inte lägga om på kaninen, det går aldrig för de är rätt så skickliga på att riva och bita bort det som sitter där och de skadar sej mer.
Ta bort allt som är kantigt som kaninen kan slå upp såret på.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
943
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka