Kaniner som fäller jämt

carmarnic

Trådstartare
Mina kaniner fäller jämt (och de är vita så man blir så fin när man har hållit i dem :smirk: ). Gör alla kaniner det eller har de brist på någonting som gör att de fäller? De är innekaniner.

Sv: Kaniner som fäller jämt

min fäller ganska så mkt..
men hon fälde mera förut när hon ville ha ungar och "slet/brog" bort hår från henne till ett bo:p

Min innekanin fäller 2 kortare perioder om året, en gång på våren och en på hösten.. That´s it. Hur ser pälsen ut i övrigt, är den blank och fin?

Jo, dvärgväduren som är den som fäller mest är blank och fin, men det flyger hår ändå. Den andra är en teddylöwen och från henne lossnar det ulltussar men det kan jag tro är typiskt för den rasen.

Men jag tycker inte att de borde ha brist på något, de får bra foder. Men det kanske vore något att prova att ge extra vitaminer? Kanske kan det ha med temperaturen inne att göra?

Hur varmt har du inne då? Tycker att de väl egentligen inte borde spela någon roll så länge det är en konstant temperatur. Har dock läst att kaniner helt inte ska ha över +20 grader.. Vet ej hur pass det stämmer?

Jag började ge Oskar vitamintillskott när han fällde i höstas. Tänkte att det inte kunde skada och att det kanske var en jobbig period för kaniner, precis som det kan vara för hästar. Efter det har han blivit ännu finare i pälsen. På den zoologiska butiken där jag köpte vitaminerna påstod de att man inte kunde överdosera vitaminer, för att det som inte bheövde bara följde med urinen ut igen.. Har dock läst att överdosering av vitaminer till kaniner kan leda till allvarliga sjukdomar. Därför får han endast små doser av tillskotten..

Har på ytterligare ett annat ställe läst att kaniner inte har någon användning för vitamin C.. Stämmer detta? Man läser så mycket olika rön att man inte vet vad man ska tro på och inte..

Jag tror inte att det är så varmt, inte över 20 grader iallafall. Har inte elementet på i det rummet där de är för att det inte ska bli så varmt för dem. Jag har också läst att de inte ska ha för varmt.

Jag ska nog köpa vitaminer och testa om det blir någon förbättring. Om man ger dem bara under en viss period så borde det ju inte vara någon fara tycker jag..?

Neej, det borde det ju knappast kunna göra.. Och håller man sig efter doseringarna på förpackningarna så borde det ju inte vara någon fara heller? Är tyvärr inte särskilt insatt på det området..

Vilka vitaminer är det kaniner har mest "glädje av"? Tänkte på det där att jag läst att kaniner inte är i behov av vitamin C.. Har dock sett att man kan köpa vitamin C till kaniner. :crazy:

Vet inte, men b-vitamin borde väl vara bra för pälsen iallafall. Egentligen ska de väl få i sig allt de behöver av enbart höet vad jag har hört och läst. Har inte kollat så mycket på vitaminer förrut så jag vet inte vad som säljs..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama