A

aalice_

Hej!

min kanin är snart ungefär 5 månader. Hon är en dvärgvädur
och tycker ni att jag ska vänta några månader till eller går det bra om minst 3-4 veckor.

Min kompis hane är en Angora löwen och är ett år och 2 månader(har haft en kull förut)

men tycker ni att jag ska vänta på att para dom för jag tänkte att det tar en månad för honan att vara dräktigt också

eller ska hon vara 6-8 månader FÖR att para sig

Tacksam för svar

/Alice

Sv: KaninAvel

Tycker det finns så gott om kaniner i dagens samhälle=/ Och allt för ofta släpps de ut. Så om du ska para så satsa på en hane i samma ras och med stam och kolla upp köpare INNAN du parar henne.

Vet dock inget om hur gamla de bör vara.

Jag vet hans stam och jag har köpare ^^

det ända jag undrar är när honan blir könsmogen xD

Vänta till iaf 6 månader. Jag brukar ta första kullen vid 7-10 månader.

Det hon menar är att det är bättre att du parar med en hane som har stamtavla och där själva parningen har ett syfte (mer än att bara få kaninungar).
Detta för att minska antalet kaniner, genom att ha ett genomtänkt syfte (ex förbättra rasen/färgen/bra hoppkaniner odyl). :)

Jag parar inte innan minst 7 månader.
Brukar para mina (dvärgvädurar) så att de får kullen runt 11 månader, vilket har funkat superbra för mig och mina honor.

Det är en perfekt ålder, tänk bara på att hanen inte får vara allt för mycket större än honan.

Vilket syfte har du till att para din kanin? Om det bara är för att få gulliga kaninungar tycker jag du borde tänka en gång till.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama