Kanin med svullna ögonlock.

Pilot

Trådstartare
Upptäckte igår att min ninis har svullna ögonlock, kan dock inte säga om de är värre idag eller inte.
Rättare sagt så var det så att jag väckte honom igår när jag skulle till jobbet och trodde först att han var trött, då han brukar sitta med halv slutna ögon och äta frukosten.
Men idag när jag inspekterade honom lite noggrannare så insåg jag att de var väldigt svullna. :crazy:

Så nu tror jag att han har haft svullna ögon i två dagar, har försökt läsa på och googlat, men oroar mig nu självklart för kaninpest. :crazy: Då jag hittar att det är ett av de tidigaste symptomerna.

Ska försöka få tag på en vän som är bättre än mig på kaniner, självklart så åker jag till veterinär imorgon om det inte blir bättre.
Men vad föreslår ni att jag gör så länge?
Ska jag koka upp koksalt och tvätta?

Ena ögat hade pyttelite var som var helt vitt, i övrigt verkar han vara pigg, äter och dricker som han ska, men blev självklart väldigt orolig. :(

Sv: Kanin med svullna ögonlock.

Har nu pratat med min syster och ringer nu djursjukhuset och frågar dem.

Det här måste vara bukefalos kortaste tråd, ringde och vi konstaterade att det var pest så ska in imorgon. Det var bara jag som ville att det skulle vara ögoninflammation. :cry:
Fasligt tråkigt iaf.

Usch vad trist om det är pest.
Har ni många kaniner i närheten?

Hoppas de misstagit sig och att det går bra imorgon!

Tack!
Han bor ute så risken att han har stött på vildkaniner är rätt stor, inte för att jag någonsin har sett en i trädgården, men det finns en hel del av dem i alla små "parker".
Dessutom tycker jag att jag har sett fler kaniner överkörda än vad jag brukar och det tyder väl på att populationen är stor?
I vilket fall som, så sa tjejen jag pratade med att det går en epidemi (epizooti?) bland vildkaniner. Så med största sannolikhet är det nog det. :(

Jag hoppas bara att han får ett lugnt avslut imorgon.

Åh vad tragiskt för både dig och den lille!:( Jag vet inget om pest hos kaniner, men finns det ingen behandling alltså? Håller tummarna för att det visar sig vara något annat!

Men fy vad tråkigt! :(

Kaninpest sprids ju via insekter (typ mygg) också, men känns lite sent på säsongen för det. Får man fråga var du bor nånstans? Kan kanske vara bra för andra kaninägare att veta om man behöver vara extra försiktig nu.

Styrkekram!

Jag bor i Malmö och vi har faktiskt fullt med mygg här. Däremot så känns det som om det alltid är risk för pest i de här trakterna tråkigt nog.

Jag var inne idag med honom och det var nog ingen snack om saken. Hans öron hade dessutom svullnat en hel del till, var lite orolig för att titta till honom i morse om det skulle vara så att han vandrat vidare (och sett förskräcklig ut).
Det var långt och fint, han fick en gigantisk spruta och sedan satt jag med honom tills jag var säker på att han var helt borta. Min lilla raring.

Vad tråkigt, beklagar! =(

Myggor finns fortfarande och det stämmer att det varit utbrott av kaninpest i år. Vet dock inte var du bor men risken finns alltid där det finns vildkaniner (eller om man har kontakt med andra kaniner i allmänhet också).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 157
Senast: Skywalker
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 158
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Kort sammanfattat så blev vovven dålig i somras. Hon började klia sig som en galning och ena ögat började svullna upp. Vi åkte till...
Svar
18
· Visningar
3 610
Hästvård I förrgår var en av hästarna väldigt halt i ett bakben. Ville inte stödja på benet och kraftigt halt i skritt. Ringde till veterinären...
Svar
1
· Visningar
1 440
Senast: mooi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama