Kanin kompis?

F

Figaaro

Hej. Jag har en kanin som just har blivit 3 år. Hon är min första så jag är lite osäker på om hon har tråkigt på dagarna...
På vintern bor hon i ett stall,en vanlig kaninbur och ca 1,5m springyta. På sommaren bor hon hemma i en ungefär dubbelt så stor bur...Jag kelar med hanne varje dag. Ibland när jag hinner tar jag ut henne. Men tror ni hon har tråkigt på dagarna och behöver sällskap?

:confused: Hare :)

Sv: Kanin kompis?

Var bor du någonstans ? I lägenhet ? på gård ? Vanlig villa ? Eller nått. Du hade kunnat göra en utekanin bur med nät i kanterna och i botten ! En jätte stor med grotter, hus.. Vill du ha mer info så säg till mig ! :angel: :)

jag har oxå en kanin, han har ett marsvin som kompis och de trivs väldigt bra ihop förutom då skuttis känner för att para sig med mars.. :angel:
På vintern får skuttis springa fritt i vårt hus (inte särskilt hälsosamt för våra sladdar... ;)) och det funkar ganska bra eftersom han kan använda potta och på vintern brukar vi gå ut med honom i tädgården (utan sele/bur) och det ääälskar han fast han behöver en mkt uppmärksam barnvakt (han är över tio år men snabb och älskar att busa...)

Senast ändrad:

Det är inte bara ohälsosamt för sladdarna, för honom med! Han kan ju få sig en rejäl stöt om han gör sönder en sladd, kanske tom stryka med :o .

Är det så bra om du har dom ihop då om kaninen försöker para sig med marsvinet? Låter du dom vara själva då? Jag prova att ha kanin och marsvin ihop, och det gick jättebra.. Tills kaninen blev könsmogen.. Jag skulle aldrig våga ha dom tillsammans igen, bara om jag är med..

Oj, vad jag klagar men..

Det är inte bara ohälsosamt för sladdarna, för honom med! Han kan ju få sig en rejäl stöt om han gör sönder en sladd, kanske tom stryka med :o .

Jo, jag vet nog det.. Vi försöker gömma sladdarna så bra som möjligt, men ibland får han tag på någon... han är expert på att hoppa upp på bord eller liknande via stolar...

Är det så bra om du har dom ihop då om kaninen försöker para sig med marsvinet? Låter du dom vara själva då? Jag prova att ha kanin och marsvin ihop, och det gick jättebra.. Tills kaninen blev könsmogen.. Jag skulle aldrig våga ha dom tillsammans igen, bara om jag är med..

Han gör det mest under vissa perioder på natten och då flyttar jag ut pottan och lite mat och vatten och stänger dörren till rummet där marsvinet finns och eftersom jag sover i samma rum som de så märker jag genast om han bråkar..

Okej.. Då förstår jag :p .

Jahapp.. men JAG skulle aldrig våga lämna dom ensamma ändå..

Jag vet bara inte vad som är bättre.. Att de är tillsammans eller inte, för jag tror att de skulle få tråkigt när vi inte är hemma annars :crazy: och sen har de "bott" tillsammans i hela marsvinets liv fast förut hade han marsvinskompisar så kaninen kunde inte riktit bråka med dem...

Nene.. Men det är klart att du vet bättre hur dina djur funkar ihop än vad jag gör. Marsvinet kanske trivs bättre med kaninen än själv.
Det är nog olika hur djuren funkar ihop, och bara för att min kanin och marsvin inte funkar ihop så kanske dina gör det. Det är väl bara bra att dom inte är ensamma, sålänge ingen blir skadad :)

jag har oxå en kanin, han har ett marsvin som kompis och de trivs väldigt bra ihop förutom då skuttis känner för att para sig med mars.. :angel:

Du kanske kan ha ett hus inne hos dem där bara marsvinet kommer in? Kan ju i och för sig vara svårt ifall de är nästan jämnstora.

Hej. Jag har en kanin som just har blivit 3 år. Hon är min första så jag är lite osäker på om hon har tråkigt på dagarna...
På vintern bor hon i ett stall,en vanlig kaninbur och ca 1,5m springyta. På sommaren bor hon hemma i en ungefär dubbelt så stor bur...Jag kelar med hanne varje dag. Ibland när jag hinner tar jag ut henne. Men tror ni hon har tråkigt på dagarna och behöver sällskap?

:confused: Hare :)

Du kan ju aktivera henne genom att gömma maten och liknande, så har hon något att göra. Det är ju inte naturligt för djur att få maten i en skål.;) Många kaniner tycker om att hoppa hinder, och då blir de ju också aktiverade.

Gömma mat som någon föreslog, om du har gallertak i buren kan du även knyta fast snören som det hänger mat i. Då måste dom tänka lite också på hur dom ska få ner det. Utom min kanin självklart som istället står på bakbenen och äter så mycket han kommer åt :smirk:

oJOJOJ

skrev den här tråden för 100 år sen! Konstigt att den har kommit igång igen :p

tack för allla tips! ska prova allt:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 606
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032
Hundhälsa Hej! Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd...
Svar
7
· Visningar
1 616
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama