Sv: Kanin-dilemma
Jag var med min dotter hos en människa som ville sälja kaniner häromdagen. Min dotter frågade om hon fick hålla kaninen och det fick hon. När hon skulle sätta ner kaninen igen så skuttade kaninen till och höll på att flyga över buren (som stod högt upp på en balkong, så det hade kunnat sluta med en flygtur) men hon landade i buren tack och lov. Om jag ska uppskatta hur högt hoppet var gissar jag på ca 30 cm framåt och 30 cm neråt. Jag såg sen hur en kanin haltade och inte ville stödja på ena bakbenet(vet inte om det var den min dotter höll i, för det var två likadana i buren och inte ens ägaren såg skillnad på dem).Jag påpekade det för henne som noggrannt kände och sa att det nog inte var någon fara utan troligen en stukning.
Vi ville dock inte köpa någon kanin av henne eftersom jag kände mig lite illa berörd över hur hon höll sina kaniner. Hon hade ett tjugotal kaniner i sin lägenhet på andra våningen, tillsammans med tre "vilda" hundar, fyra råttor och en fågel (kanske fler djur men dessa såg vi). Hon lät så himla noga med var hennes kaniner skulle hamna så jag blev förvånad över hur de bodde... De var inte ute ofta enligt ägaren.
Nu har hon hört av sig till oss och kräver att jag ersätter henne för denna kanin med 200 kr... Hon skulle sälja den för 100 först.
Hur ska jag göra? Jag vet ju inte om det är min dotters fel att hon haltar. Det kan det ju vara - men säljaren visste att vi inte haft någon kanin förut, barnet fick lov att hålla (utan några instruktioner eller hjälp från ägaren) och kaninen skuttade ur famnen på väg ner i buren. En ren olyckshändelse. Vem har ansvaret?
Tycker att du ska hålla dig mer till sanningen !
Du trodde väl inte att jag också är en bukes medlemmare så jag kunde se detta..
Jag skulle då gärna vilja veta varför du blev så illa berörd över hur jag höll kaninen!
Du säger att du inte har någon erfarenhet av kaniner men att ni har hamster och marsvin, dom håller man inte på samma sätt..
Jag höll min kanin under baken samt höll i baktassarna så att hon inte kunde sprattla och sen tätt in till kroppen!
Det är så man håller kaniner, vissa får kan man hålla annorlundare beroende på hur kaninen är, ena min kan man lägga på rygg och han ligger stilla utan problem.
Och vadå 20-tal kaniner?
Jag hade 7 vuxna och 10 kaninungar på 2 veckor gamla!
Det får inte jag eller någon annan till ett 20-tal kaniner..
Och jag sa inte att dom inte var ute ofta, detta innebär att du inte lyssnade på vad jag sa.
Du frågade mig om dom var ute i koppel på gräset, och det svarade jag nej till.
Jag sa också till dig att dom både är ute och innekaniner och får springa fritt i lägenheten . Det disskuterade vi i telefonen då du var intresserad av Wera också.
3 vilda hundar??
Nej glada!
Jag frågade också innan jag släppte in er om ni var hundrädda.
Och jag fick svaret" nejdå vi har hund själv".
4 råttor har jag inte, 3 stycken snarare.
Och jag skulle gärna vilja veta vad det är för fel på mitt boende, jag bor precis som alla andra gör i lägenheter..
"Det har ej blivit bättre, och hon stöder ej på benet. Jag tänkte vänta
två dagar till, men har det inte blivit bättre så skulle jag uppskatta
ifall ni betalade veterinärskonstnaden"
Så skrev jag i mailet och vad jag vet så är inte det att kräva!
Visst jag skulle sålt henne för 100kr , men eftersom jag helst vill att hon och hennes syster skall säljas tillsammans då dom är så beroende av varandra så blir det 200kr styck, och jag kan inte sälja en skadad kanin, det förstår vem som helst och då kan jag inte heller sälja den andra..
Du erbjöd dig att ta min skadade kanin först men det skulle innebära 200kr för båda samt veterinärskostnaden om hon inte skulle bli bättre, alltså skulle du ha fått betala mer än om du gav 200kr.
Ni såg hur jag höll min kanin och jag hörde dig säga att din dotter skulle hålla den under rumpan, och det sa du 2 gånger till henne.
Visst jag har ansvaret för min kanin, men du har också ansvaret över dina döttrar!
Sen tycker inte jag att 200kr är något man tjaffsar om.
Hade jag varit orsaken till att ett djur blev skadad av ren olyckshändelse så hade jag erbjudit mig betala självklart.
Även om det var mina barn som var orsaken till att djuret skadades.
Jag kan också berätta att hon inte har blivit bättre utan jag måste till veterinären ifall benet är brutet.
"Det var ju inte kul att kaninen är halt fortfarande. Sen är det ju inte lätt att veta om det hände när vi var där eller innan".
Så sa du till mig..
Men shit asså vad skulle jag ha för anledning att visa upp en skadad kanin och försöka sälja den?
Det skulle vara idiotiskt. Och både jag och min sambo vet att hon inte haltade innan.
Du såg också vad som hände och därefter haltade hon.
Det jag inte förstår är hur man inte kan ha dåligt samvete eller tycka att det var pinsamt .
Jag hade skämits om det var mitt barn och sen inte erbjudit mig att betala eller säga att man skulle höra utav sig hur det är med kaninen
Och såklart är jag noga med vart mina kaniner hamnar, det vore konstigt annars.
Mina kaniner har även boxar(stora )där kaninerna har bott men tog hem dom för en vecka sedan då jag märkte att det var stora takråttor i stallet så det måste fixas råttgift där ,vilket innebär att inga djur för vara inne.
Har även en stor rastgår hos mina föräldrar där kaninerna går, så du behöver inte oroa dig att dom inte mår bra .
"eftersom du var förvånad hur jag bodde"
Nu när du har suttit och rådfrågat folk på bukes så har jag tagit kontakt med en kunnig person, alltså en advokat som berättat lite för mig, och jag kan anmäla detta till dom så detta ärendet tas upp i rätten.
För dig kankse det är larvigt men för mig handlar det om MITT djur , ett LIV.
Så jag skulle hellre uppskatta om du ville betala halva veterinärskostnaden istället för att jag ska behöva gå den tråkiga vägen och ta det i rätten..
maalin- som svar på det du skrev..
Det finns många som har kaniner på balkongen och jag är inte 12 år, jag vet att man inte håller en kanin nära räcket på balkongen så du behöver inte oroa dig att dom skulle trilla ner.
Jag har även 17års erfarenhet av kaniner.
Och jag vet att olycker kan ske, men jag håller som sagt inte mina kaniner nära räcket och jag kelar med dom inne i lägenheten.