Kanin äter sina vanliga bajskulor?

L

LottaP

Om en kanin inte bajsat på flera dagar - kan det vara så att den äter sina egna bajskulor?

Han verkar må bra, tvättar sig, dricker vatten och äter, även om det inte är så mycket.

Var hos veterinär som inte kunde känna någon förstoppning.
Men han bajsar fortfarande inte, däremot har han kissat.

Han har varit med om stor omställning den senaste veckan, kan det bero på det?

Han får sedan igår enbart pellets med högt fiberinnehåll samt något som ska vara bra för tarmfloran.

Någon här som varit med om liknande eller vet hur kaniner fungerar lite mer ingående?

Sv: Kanin äter sina vanliga bajskulor?

Visst kan dom äta sitt eget bajs, det gjorde våra, men alla verkar ju lite överdrivet mkt?.. *okunnig fd kaninägare*

Håll ett vakande öga på honom. Kaniner kan verka att må bra, och äta fastän de får förstoppning. Till slut blir det fullt och då blir kaninen dålig.
Min kanin fick svår förstoppning förra vintern, han var riktigt dålig. Masserade magen, tvingade i honom vatten och olja. Till slut släppte det. Så håll koll på den lilla och var observant på minsta tecken på ont i magen, stillasittande, mindre aktiv osv. :)

Tack Zsara/Zsara och tintilar!
Jag håller koll hela tiden :)

Och jag kan nu meddela att den första bajskulan sedan i onsdags kväll förra veckan levererats! (9 dagar) Visserligen bara en enda, men det måste väl tyda på att han är på väg att få igång magen?
Hoppas nu magen kommer igång ordentligt. Han är pigg och dricker vatten ur skål.

Kanske är det pga av de pellets jag beställde från veterinär på nätet, Djurdoktorn.nu (hoppas det är ok att namnge) plus mag o tarm medlet. Det har han bara fått lite av ännu, men det kanske räckte.

Jag är i alla fall lättad just nu.

Tack igen för era råd!

Visst kan dom äta sitt eget bajs, det gjorde våra, men alla verkar ju lite överdrivet mkt?.. *okunnig fd kaninägare*

Kaninernas avföring ska igenom tarmsystemet en gång till, alltså äter de sin avföring. Detta för att få ut maximalt av näringen i maten.

(uttalar mig inte om det spec.fallet i denna tråd, bara rent allmänt :D)

Fast det är ju inte allt bajs den äter, utan bara det mjuka druvklase-liknande som äts upp. :)
Dem hårda brukar ju lämnas.

nja, min åt då det hårdaste iaf.. såg det tydligt en gång då jag satt och kollade på honom, då hade han nyss bajsat och så tog han och åt upp en rund plupp ^^ :p
dom äter väl det dom får tag på :idea:

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Våran valp på 16 veckor märkte vi i förra veckan att han hade som en knöl under hakan till höger, fick tid hos veterinär där dom sa de...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: A12345N
·
Hästvård OBS! Det är INTE min häst det handlar om. En häst i stallet har plötsligt börjat äta mycket sämre, äter inte upp kraftfoder och äter...
Svar
9
· Visningar
1 370
Senast: LindaLång
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 968
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama