Det lär vara svårt att skjuta hunden i en bil, utan stora skador på bilen.

Inte svårt alls. man använder 22. long. Så kallad salongs gevär/pistol. Fungerar utmärkt på både gris och större hund. Kulan stannar kvar i huvudet och ända synliga blödning är det lilla som kommer från ingångs hålet, då främst från omliggande hud och kött. Samtidigt som man matar med en köttbulle, skytten kan stå precis bredvid den som matar, så riktas ett skott, på mindre en 30 cm håll, mitt i krysset mellan öron och ögon, precis som när man avlivar häst och klövdjur med slaktmask.

Detta har du att förhålla dig till på hund och den som använder metoden ska vara väl förtrogen med det så en van eftersöksjägare behövs för är dom som är vana att avliva djur på nära håll.
Visa bifogad fil 164490

Avliva på avstånd är bara tillåtet om det inte går att komma nära djur.

Bakhuvuvdet är en helt annan sak, då behövs kraftigare saker. I det här fallet där man kommer åt framifrån i samband med matning av köttbulle räcker en 22.a då skall/pannbenet är ytterst tunt jämförd med ett ett skott bak ifrån. Självklart kan man ju även använda 222. men då sölar man halva bilen.

Inte svårt alls. man använder 22. long. Så kallad salongs gevär/pistol. Fungerar utmärkt på både gris och större hund. Kulan stannar kvar i huvudet och ända synliga blödning är det lilla som kommer från ingångs hålet, då främst från omliggande hud och kött. Samtidigt som man matar med en köttbulle, skytten kan stå precis bredvid den som matar, så riktas ett skott, på mindre en 30 cm håll, mitt i krysset mellan öron och ögon, precis som när man avlivar häst och klövdjur med slaktmask.
På en hund där man varken kan komma nära eller släppa ut från bilen? O_o

Jag undrar varför jägare alltid ska ställa upp på att avliva andras djur, är så trött på alla som ser det som en självklarhet är uppvuxen med att krete och pleti kommit förbi hemma och frågan om vi kan avliva lite allt möjligt åt dom utan att vi ens känner dom utan bara bestämmer sig för att komma förbi vardag som helg:wtf:.

Sedan hur, djuret ska ju ha sidan åt skytten för ett bra skott. Ska hunden vara lös eller i fastbunden i något. Nä betydligt humant och matas med gift eller sömnmedel än att råkat bli skadeskjuten.
Det är ytterst få jägare som ställer upp, de fall jag vet om har det varit sjuka jakthundar som hatar bilar men älskat jakten. Eller svårt skadade i olyckor där man inte vill förlänga lidandet. Det var nog vanligare förr, men i dagsläget- jag själv är jägare, min man, min son och jag har ett stort antal jägare inom några km, vet ingen som avlivar andras hundar.

Det är ytterst få jägare som ställer upp, de fall jag vet om har det varit sjuka jakthundar som hatar bilar men älskat jakten. Eller svårt skadade i olyckor där man inte vill förlänga lidandet. Det var nog vanligare förr, men i dagsläget- jag själv är jägare, min man, min son och jag har ett stort antal jägare inom några km, vet ingen som avlivar andras hundar.
Ja en del människor verkar tro att jägarna njuter av att döda. Vi hade en stolle som ringde och sa till min man ”du kan få skjuta min hund” Eh nej tack…..?

De var tvungna att SLÄNGA in köttbullarna, så att skjuta hunden mellan ögon och öron hade varit komplicerat.

Och jag känner till några som gör, så även om det inte är alla så finns dem. Fullt förståeligt att alla inte gör det, tror inte jag hade kunnat avliva en hund, men de som finns är väldigt uppskattade.

Det tror jag att även hon trodde som fick avliva sin ovtjarka på 10 år som plötsligt vände sig emot henne och fick avlivas i bilen genom att de kastade in köttbullar med avlivningsvätska för det gick inte att komma nära den. :(

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...erinaren-sprutade-vatskan-i-sitt-eget-ansikte
Man ska inte överdriva de här hundarnas farlighet heller. De vaktar sitt revir, och ger sig på inkräktare. Men mot familjemedlemmar brukar de vara mycket vänliga. Utanför sitt revir ska de inte vakta, de är inga ideala personskyddshundar. Jag har bara haft en kangal på BPH men pratat med kollegor och de har varit rätt neutrala.

Man ska inte överdriva de här hundarnas farlighet heller. De vaktar sitt revir, och ger sig på inkräktare. Men mot familjemedlemmar brukar de vara mycket vänliga. Utanför sitt revir ska de inte vakta, de är inga ideala personskyddshundar. Jag har bara haft en kangal på BPH men pratat med kollegor och de har varit rätt neutrala.
Jag ser ingen plats för den här typen av hundar i ett svenskt samhälle. Allemansrätten ger alla rätt och möjlighet att vandra i naturen så att ha en boskapsvaktande herdehund oavsett om det är på en gård eller i ett samhälle med andra djur och människor är att be om trubbel i mina ögon.

Känner också en veterinär som har haft några som regelbundna patienter och det har inte varit några problem att hantera dem, med några anpassningar. Ägaren måste vara med hela tiden och vid sövning får bara ägaren vara där på uppvaket.

Jag ser inget problem med att ha dem som boskapsvaktare i Sverige om det är inom inhägnat område. Om du går in i en kohage kan du ju faktiskt bli attackerad av en ko, så lite sunt förnuft får man ju ha när man utnyttjar allemansrätten.

Skulle en inte kunnat skjuta bedövning som de gör när de ska behandla djur på djurparker?
Söv först o avliva sen.
Jo om veterinären har blåsrörskompetens och blåsrör finns tillhanda. Vilket det sällan gör på en djurklinik.
Jag vet inte mycket om fallet som det stod om. Men generellt för mycket aggressiva djur gäller att djurägaren får mediciner som den kan ge via munnen, exempelvis gömd i köttbullar, hemma. Sedan munkorg och krage på och iväg till veterinären när hunden börjar bli dåsig.
Då brukar det bli lättare att ge lugnande och avliva sen.

Är själv jägare (om inte varit aktiv på några år) och uppvuxen i en jaktfamilj.
Började lugna ner sig med frågor om att avliva andras djur när vi bestämde att till ett pris som var veterinärenens pris plus 50% pga besväret med att folk bara kom och knakade på utan förvaring.
Sa man bara nej så blev så fick vi höra "trode jägare tyckte om djur och inte vill se dom lida" mm men handlade bara om pengar för dom kunde åka förbi en öppen klinik och chansa på att vi var hemma.

Började lugna ner sig med frågor om att avliva andras djur när vi bestämde att till ett pris som var veterinärenens pris plus 50% pga besväret med att folk bara kom och knakade på utan förvaring.
Sa man bara nej så blev så fick vi höra "trode jägare tyckte om djur och inte vill se dom lida" mm men handlade bara om pengar för dom kunde åka förbi en öppen klinik och chansa på att vi var hemma.
Det där låter ju helt galet, folk har verkligen mage till allt.

Det där låter ju helt galet, folk har verkligen mage till allt.
Det värsta var nog när en tar med sig en sjuk kattunge i en plastpåse och tar moppen från Mölndal till Lindome (ca 1,5 mil) och kör förbi en öppen vet plus bodde nära en vet åt andra hållet.
Hon vill inte betala för avlivning med ville då ha 10' för sina Sebiriska kattungar hon fött upp.

Trodde även att kattungen var död redan då hon bara sträckte fram plastpåsen och undra om vi kunde ta hand om den och vi bara skulle ta hand om kroppen.

Det värsta var nog när en tar med sig en sjuk kattunge i en plastpåse och tar moppen från Mölndal till Lindome (ca 1,5 mil) och kör förbi en öppen vet plus bodde nära en vet åt andra hållet.
Hon vill inte betala för avlivning med ville då ha 10' för sina Sebiriska kattungar hon fött upp.

Trodde även att kattungen var död redan då hon bara sträckte fram plastpåsen och undra om vi kunde ta hand om den och vi bara skulle ta hand om kroppen.
Sinnesjukt.

Bakhuvuvdet är en helt annan sak, då behövs kraftigare saker. I det här fallet där man kommer åt framifrån i samband med matning av köttbulle räcker en 22.a då skall/pannbenet är ytterst tunt jämförd med ett ett skott bak ifrån. Självklart kan man ju även använda 222. men då sölar man halva bilen.
Vilket inte är en godkänd metod, är inte många som vill riskera sin vapenlicens för det.

Min katt blev påkörd för ett par år sedan. Bruten rygg och käke. Fredag kväll klockan 21..... Jag var på väg över till grannen, som är jägare, för att be honom avsluta kattens lidande, men vände då det kändes oförskämt att knacka på en fredagkväll och be om en sådan sak. (Jag var dessutom inte 100 över kattens skador, ev att den gått att rädda...) Vi körde istället en dryg timma till djursjukhuset som hade jouröppet till midnatt, där finaste kissen fick somna in. Efteråt nämnde jag detta till grannen, som sa att han absolut hade kommit ut och hjälpt till att avsluta lidandet, ingen tvekan om saken.

Såhär efteråt ångrar jag givetvis att jag inte knackat på. Oavsett hur hemskt det känts. Men gjort är gjort..... :cry:

Min katt blev påkörd för ett par år sedan. Bruten rygg och käke. Fredag kväll klockan 21..... Jag var på väg över till grannen, som är jägare, för att be honom avsluta kattens lidande, men vände då det kändes oförskämt att knacka på en fredagkväll och be om en sådan sak. (Jag var dessutom inte 100 över kattens skador, ev att den gått att rädda...) Vi körde istället en dryg timma till djursjukhuset som hade jouröppet till midnatt, där finaste kissen fick somna in. Efteråt nämnde jag detta till grannen, som sa att han absolut hade kommit ut och hjälpt till att avsluta lidandet, ingen tvekan om saken.

Såhär efteråt ångrar jag givetvis att jag inte knackat på. Oavsett hur hemskt det känts. Men gjort är gjort..... :cry:
Knackar man på och frågar lite vänligt och inte förväntar sig något är det ju en annan sak men det mulle Modo beskrev ovan är ju bara oförskämt och ett lustigt beteende av människor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka