Kanelbullen Hallå!

Lena Furberg

Trådstartare
Jag såg i en tråd nedan att din Schäfer/Bordercollie vallar människor om den får chansen. Hur uttrycker det sig? Går den och smånyps i ben och knäveck t.ex.? Min Beauceron gör gärna det och jag får en känsla av att han vallar folk, det är ju en (boskaps)vallare dessutom. Andra säger att han bara vill dominera! Hm. Jag tror på en blandning av de två...

Sv: Kanelbullen Hallå!

Har en vallare, han vallar för det mesta bara genom att uppenbara sig, men är vi riktigt motsträviga nyper han oss i vaderna (och det gör ont som in i helvete, men det måste det iofs. göra i.o.m. att de vallar kor så). Om han tycker att vi går åt fel håll kan han protestera genom att bita i fötter och byxben.

Godmorgon:D

Hon nyper inte, däremot cirklar hon, och trycker gärna ihop flocken.
Är man två ute och går cirklar hon gärna runt och ser till att alla går åt rätt håll.
Skulle man hamna några meter ifrån varandra springer hon gärna mellan och visar med kroppen att man ska vara på samma ställe.

Nypas får man inte, så istället puffar hon med nosen i knävecken eller på min armbåge.

Hon slutar omedelbart vid tillsägelse, men jag gissar att hon rent mentalt fortsätter om man inte sysselsätter henne med annat.

Att hålla ihop flocken är viktigt. Glömmer jag bort att göra det vill hon gärna hjälpa till. Hon vallar dock enbart folk som hon känner (eller som tillfälligt är på besök, då är de members of the pack), andra struntar hon i.

Han vallar, kontinental vallning skiljer sig från engelsk vallning med collies. Våra belgare vallar på samma sätt, nyper lite ibland i byxorna. Husse fick knyta bandet i midjan på mysbrallorna igår så de inte skulle åka ner runt knävecken. :angel:

*kl*

Jag måste bara inflika att jag älskar verkligen att se mitt namn i en rubrik såhär:D

Jag känner mig så....viktig:rofl:

Vad kul! Tack!
Tack för svaren också, ni som skrivit in! Ja, jag misstänker att han vallar, för det sker oftast när vi är flera och ska iväg nånstans, han springer runt oss och smånyps i benen, det tar rätt hårt ibland...!:eek: Han knuffas och trängs också gärna, ställer sig framför folk och spärrar vägen (vänligt men bestämt!) och kan tacklas rejält också, med bogen! Men jag tycker det är roligt och fascinerande att "hitta" egenskaper hos sin hund, som verkligen är genetiska, ditavlade!
Han är överhuvudtaget väldigt arbetsglad och jag försöker hitta den inriktning som ska passa honom bäst! Han är bara knappa 7 månader gammal ännu!:love:

Senast ändrad:

Jag har inga direkta problem med min hunds vallande, dock tycker jag att det är skönt att kunna bryta så till vida att hon slutar jaga ihop folk (mig). Å andra sidan har jag en hund som håller koll på mig, och sällan drar iväg för långt, då kontakten är viktig för henne.
Just nypandet har jag svårt för, puffandet är bättre.
Gå fint är ett sätt för mig att bryta, då håller jag koll, och hon håller koll på mig.

Vår Terv vallade så. Hon vallade inte vanligtvis, men om vi retades och toksprang lite åt olika håll så kunde hon sätta igång ;) Då nöp hon bak på benen på oss. Sen gillade hon inte mina Labradorer som gärna springer runt runt. Hon ville att de skulle hålla sig nära oss och inte springa!

Jag har inga direkta problem med min hunds vallande, dock tycker jag att det är skönt att kunna bryta så till vida att hon slutar jaga ihop folk (mig). Å andra sidan har jag en hund som håller koll på mig, och sällan drar iväg för långt, då kontakten är viktig för henne.
Just nypandet har jag svårt för, puffandet är bättre.
Gå fint är ett sätt för mig att bryta, då håller jag koll, och hon håller koll på mig.

Hur gör man för att få dem att sluta "nypas"?

Jag sade till:D
Ett par illvrål senare var det slut med det.
Hon vet vad aj-aj-AJ betyder.

Eftersom hon är så kontaktsökande började hon då buffa med nosen istället, vilket jag accepterade. Dock uppmuntar jag det inte i någon större utsträckning, men hon vet att det är ok. Hon använder det överlag mycket för att söka kontakt.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 966
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag och min man har en stövare som jakthund och vi har en del problem med henne. Hon är super snäll så länge hon känner sig trygg men...
Svar
16
· Visningar
3 102
Senast: SannaMark
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka