kanelbullar

TeamLundVer

Trådstartare
Jag ska baka kanelbullar för första gången i mitt liv och jag behöver ett recept på saftiga kanelbullar som inte är torra ens efter att ha varit en vända i frysen.

Några förslag?

Jag ska baka kanelbullar för första gången i mitt liv och jag behöver ett recept på saftiga kanelbullar som inte är torra ens efter att ha varit en vända i frysen.

Några förslag?
Oavsett recept har jag alltid MINST dubbelt så mycket fyllning :d (nu lät det kanske som att jag är rutinerad bullbakare, det är jag inte så förmodligen är det någon annan som har bättre tips).

Receptet som står på vetemjölspåsen (Kungsörnen).
Jag brukar få beröm för mina kanelbullar. Inte för mycket mjöl, margarin i degen och smör i fyllningen.

Receptet som står på vetemjölspåsen (Kungsörnen).
Jag brukar få beröm för mina kanelbullar. Inte för mycket mjöl, margarin i degen och smör i fyllningen.

Jag kör också efter det, använder så lite mjöl det bara går och har provat att baka ut dem med olja istället för mjöl. Tror också att den viktigaste nyckeln är mycket fyllning.

Var noga med att inte ha i för mkt mjöl, de ska vara en rätt kletig deg. Jag tar alltid lite mindre än vad som står i receptet. Och mkt smör i fyllningen, se till att låta dem jäsa en stund på plåten innan de går in i ugnen...

Har en bekant som använde sig av vatten istället för mjölk, supergoda bullar var det!
Annars håller jag med om MYCKET fyllning, jag tar också dubbelt så mycket

Hur bakar man ut med olja? :confused:
Jag bakar inte bullar så ofta men jag skulle inte råda en nybörjare att krångla med olja.
Ang mjöl så ska du hälla inte upp det i ett liter mått - då packas det och blir mer än receptet,väg helst eller skopa upp ur påsen.
Vi bakar ju på jobbet rätt så ofta och en kollega till mig värmer smöret till fyllningen i mikron- men bara sådär så det blir krämigt, inte flytande och sen rör hon i kanel o socker och brer ut det på bulldegen. SMASK. Dom är så goda så man kan äta dom frysta som en brödig glass...

Du ska ta i så mycket mjöl så att den lossnar från bunkens kanter, se mängden på receptet som en ungefärlig rekommendation. Degen ska vara blank och seg. Det är för lite mjöl om du inte kan rulla en liten boll utan att ta mjöl i en ren torr hand först. Den ska arbetas länge, det är mycket viktigt för resultatet, jag har för mig att rekommendationen är 5 minuter med maskin eller 10 minuter för hand.

Några förslag?
Receptet på påsen som någon annan skriver funkar bra, förutom att jag använder mindre mjöl (jag vet inte hur mycket mjöl jag använder, jag tillsätter efterhand till jag får rätt konsistens på degen) och tillsätter en halv tsk hjorthorsnsalt för att få dem extra luftiga.

Arbeta degen väl, en tillräckligt välarbetad deg behöver inget mjöl till utbakningen.

Jag tror att receptet jag skrivit ner också är det som härstammar från mjölpåsen:

50 g röd jäst
5 dl mjölk
150 g smör
2 tsk kardemumma
1 kryddmått salt
1 dl socker
14 dl mjöl

Förr chansade jag mycket utan att måtta upp det vilket bara är dumt. Receptet ovan ger superbra deg som bara ibland kräver ytterst lite mjöl på diskbänken. Jag kör mitt i en bakmaskin modell stenålder som jag fått av mina morföräldrar och det knådar ju till degen finemang!

Den som rör degen när den jäser halshugges, för då verkar den inte jäsa alls. Sätter den på jäsning i närheten av ugnen som jag sätter igång, så hjälper den till att jäsa degen lite extra ;) Smöret jag behöver till fyllningen lägger jag i en skål direkt innan jag ens gör degen, så är den perfekt bredbar. Jag har i dubbelt så mycket smör i fyllningen, ibland använder jag flytande smör i stället för det är lättare att få det jämnt. Sedan pensla bullarna riiiikligt med ägg och massor med pärlsocker (när man värmer upp de efter en sväng i frysen tycker jag pärlsockret som smälter hjälper till att göra de saftiga

Bakade kanelbullar i förrgår. De tog dock slut för en stund sedan :o

Jag tycker inte påsens blev så himla bra :( Någon dom har tips på bättre recept? :love:

Fantastiskt! Jag trodde jag var den enda vuxna (?) personen i det här landet som aldrig bakat bullar.

Fast nu är jag väl det:o

Liknande trådar

Mat Tänkte ut och plocka blåbär imorgon och tänkte baka paj. Ska bjuda och en person äter dessvärre inte gluten så de sorter jag brukar göra...
Svar
1
· Visningar
209
Mat Imorgon har jag tänkt laga gambas pil pil och har för första gången i mitt liv köpt frysta råa scampi. Ska de tinas innan de läggs i...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: Fetaost
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 128
Senast: escodobe
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 321
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar