P

puckis

Skapade en tråd inne på dressyr om när "dressyrryttarna" tycker det är lämpligt att börja använda kandar. Vet att många anser att barock/AR ryttare använder kandar/stång tidigt i sin utbildning. Vad anser ni? Själv är jag AR-ryttare som börjat rida lite då och då mest för att lära mig hålla i alla tyglarna men upptäckte att lilla totton gick kanonbra även på våra problemområden ( stel i ena sidan och undviker därför helst om det går vänster öppna.) Nu behövde jag bara pilla lite i tygeln för att han inte ska suga sig fast i bettet och vägra flytta ena bak under sig. Dagarna efter då jag rider på vanligt tränsbett går han också mycket bättre.. Är det att fuska sig till snabbare resultat? Han är annars mycket fin och lösgjord.

Jag tycker, tvärtemot dig, att det är svårare att lösgöra hästen i sidorna med kandar. Det funkar mycket bättre med enbart tränsbett.

Jag får inte min häst att sätta sina bakben under tyngdpunkten (rakt under magen) med kandar utan han går gärna innanför med bakbenen (sluta-aktigt) i båda varven.

Måste vara något jag gör fel. :confused: Håller antagligen för mycket i tyglarna. :angel:

mvh Jessica

håller inte med dig, i början vet ja många som andvänder sig av kandar (även jag) men då med kapson och ett stångbett.
kapsonen är sidoförande hjälp till ställning
medans stången är framåt nedåt och samlande.

ju högre utbildad hästen är ju mer kan man rida på stången. tills man tillslut rider på en hand..

Jo, jag vet att många gör så, men det behöver ju inte vara det bästa sättet för det.

Jag ser ju i och för sig heller ingen nytta med att rida på kandar om man känner att hästen går sämre på det. :smirk:

Jag vill att det ska funka helt och hållet på tränsbett innan jag börjar rida på kandar. Jag tror helt enkelt inte att det är nyttigt att börja för tidigt, eftersom stången lätt kan ge en falsk känsla av eftergift hos hästen. Hävstången gör helt enkelt att man blir starkare och signalerna från hästen går förlorade.

Min AR-tränare tycker att jag ska rida min häst på kandar men jag börjar tvivla. Jag är för dålig på att rida med oberoende hand, jag håller gärna för mycket stöd tygeln.

mvh Jessica

Man ser i LA:5 när vissa rider på kandar att det är för tidigt för många. Hästen blir lite spänd på tävling och då tar man lite för mycket och tappar hela hästen. Man måste ha kommit rätt långt på träning innan det är dags att tävla på kandar. /T_B

Jag rider min ponny på kandar. När vi var på pratik på gotland så provade vi många olika varianter :smirk: men kandar va de som klart funkade bäst. Vi provade kapson/stång de funkade jättebra i början men sen kom han på att han kunnde ju lägga huvudet och vila de där i så att jag fick bära honom *tungt* :o Jag rider med alla fyra tyglarna i en hand fast stångtyglen hänger nästan hela tiden. Ibland får jag ta i den, men då behöver jag oftast bara använda tyglarnas tyngd. Va gäller och få till böjning så tycker jag att de funkar bäst på kapsonen. Jag tror inte att man får et snabbare resultat om man fuskar, de brukar oftast bli ett felaktigt resultat. Om man går för fort fram så börjar man oftast själv märka de efter ett tag, iallafall jag, förutsatt att man känner efter ärligt.
Jag kan känna att man kan låsa upp sig vid vissa problem om man inte varierar. Från början red jag pållen på tränsbett. Gick jättebra ett tag, men sen började jag omedvetet låsa upp mig själv. What ever, hästen började iallafall dra med mig i galoppen i skogen. Så jag köpte en jaktstång och hade tyglarna i översta hacket. Eftersom stången hör hemma i en hand så red jag med de så. När jag provade första gången hade jag inga förväntningar på hur de skulle gå, men de gick kalas så då red vi på de ett tag. :)

som min tränare sa "varför andvända en hammare till en skruv när man kan andvända borren"

det är inte alls så att dom skall gå bra på tränsbett först,om hästen går dåligt med stångebett kanske du skall kolla dina hjälper o hästens munn plus om bettet ligger kvar,
på bilderna jag sett när du ridit har du dragit väldigt i tygeln o tagit balans i den. det är ju inte direkt den man rekomenderar att rida med stång. nu kanske ja har fått helt fel uppfattning om hur du rider då jag bara sett ngra kort.

man blir inte starkare,ofta som ryttare vet man att det är ett skarpt bett o behandlar det som om man skulle rida men pincett. har ridit mina hästar på stång i flera år o dom e inte i närheten av hårda i munnen.

en tjej som såga VÄLDIGT mycke på sin häst,satte jag in ett kandar i munnen på hästen sen satt hon heltstill med händerna och har "lös" tygel med mycket fina hjälper idag.

vem har du som du tränar för??

hoppas du inte tog det fel

mvh

"det är inte alls så att dom skall gå bra på tränsbett först" du o din tränare får ju göra som ni vill

men om man läser om hur o varför man tränar me olika bett så e de visst ofta så, på länken i FAQ tex tror jag och så gör dom ju i spanien o andra tränare ja sett. verkar vettigt o ge bättre hästar en för de som har stång o en hårthållen långsam häst som tippat frampå bogarna va ja kan se

sen kan du ju läsa va dom skrev under barocken också så ska du se att hon jessica inte e ensam om sitt sätt iaf.

men det e ju klart att man får ha olika bett till olika hästar men då skall man veta hur sin hästs mun fungerar o ser ut,vad du ska utbilda m.m

klart hon får rida på vanligt tränsbett om hon vill men det kan vara mycket obehagligt för många hästar då det klämmer ihop tungan och går upp i gommen, dessutom har nästan alla för stora tränsbett så bettet sticker ut flera cm på varje sid när dom svänger m.m

ja exakt "olika bett till olika hästar men då skall man veta hur sin hästs mun fungerar o ser ut,vad du ska utbilda m.m" dessutom veta hur betten fungerar. o de gäller ju både stång o tränsbett o allt annat.

sen, har man ett felpassat tränsbett o drar hårt i det o använder det på fel sätt o inte förstår hur det funkar lär det väl inte bli så himla bra me det för man byter till stång...??

Det stämmer det som du skriver ang mina händer. Jag tränar hela tiden på att bli mer rörlig i dem. Jag vill gärna "bita mig fast" i tygeln och har väldigt svårt för att slappna av och låta hästen bära sitt huvud själv. Men det går framåt. Det blir bättre och bättre hela tiden. :)

Jag pratade med min tränare igår (elev till BJ) och hon sa att anledningen till att jag upplever stången som "konstig" är att jag blir så väldigt mycket känsligare och känner mer exakt var hästen placerar sina bakben. Det som jag tycker känns helt okej på tränsbettet känns inte alls bra på kandaret och därför upplever jag det som sämre.

Hon har också påpekat att jag är väldigt lyhörd för hästen och jag korrigerar i rätt ögonblick utan att hon behöver förklara för mig.

Kommer antagligen att pendla mellan kandar och enbart tränsbett ett tag. Fast jag känner mig lite osäker på hur jag ska göra. Ska jag låta kandaret sitta på, och låta stångtygeln hänga, så att jag vänjer mig vid det, eller ska jag rida på tränsbett tills jag, och hästen, känner oss trygga med det?

Jag har lite bilder, från igår, när jag tränar på kandar. Kanske ska lägga ut dem så kan du ju se om du tycker det ser lite bättre ut än på de förra bilderna jag la ut. :angel:

Hoppas att det inte blir rena kriget igen. Jag lovar att jag ska hålla mig i skinnet i alla fall. :o :bow:

mvh Jessica

man blir inte starkare,ofta som ryttare vet man att det är ett skarpt bett o behandlar det som om man skulle rida men pincett. har ridit mina hästar på stång i flera år o dom e inte i närheten av hårda i munnen.

Här håller jag inte riktigt med. Man blir visst starkare med hjälp av en stång, just på grund av hävstångseffekten, men man behöver ju inte utnyttja det.

Vissa reagerar som du beskriver ovan, de blir hyperförsiktiga, men det finns även den andra sorten, som tycker att hästen går skitbra för att den inte gör något motstånd (been there, done that :angel:). Sedan finns det väl ung en miljon varianter däremellan.

Jag vill med mina inlägg flagga för att det finns en risk med stångbettet, även om kanske fördelarna är minst lika många.

Jag tycker ändå att ryttaren måste klarar av att rida med en oberoende hand, eller åtminstone veta vad det är, för att vara mogen att börja rida på stång/kandar.

mvh Jessica

det är olika ryttare, vissa har det i bakhuvudet att ett stångbett är väldigt skarpt och andvänder det på ett väldigt mjukt o bra sätt. men sen finns det dom som har spänningar eller som e rädda m.m dom måste ta itu med dom problemen först

...men sen finns det dom som har spänningar eller som e rädda m.m dom måste ta itu med dom problemen först

Exakt min åsikt!!! ;)

Och dessa problem tror jag man löser bäst med hjälp av tränare/medhjälpare och tränsbett. Fast det är nog inte fel att under övervakning "träna" på att hantera ett kandar.

mvh Jessica

precis, när ja började rida för kandar red jag dom första gångerna bara när min tränare var med,annars red ja på kapson eller vanligt tredelat.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 686
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 424
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar