Kandar - jag blir galen!

Sv: Kandar - jag blir galen!

Eller så går du in på tyska ebay.:D Där köpte jag min för 700:- inkl frakt.:banana:
Fantastisk grej som väger typ 5 kg och har meterlånga skänklar...varsegod o spjärna mot den här...:devil: :devil:

Ja där ska jag gå in och kolla faktiskt om jag letar bett... Tvåtusen och mer än det för ett bett, :eek:

KL

Har provat den mer raka tjocka stången som jag la in bild på och hon smaskade nöjt på den, så där ser man ang tjocka bett:confused: Har i o f s bara provat en gång.

Åh vad härligt det låter - dock inte med inställd ridning. :( Men väääääärme istället för värsta jävla Göteborgsrusket nu med storm så det viner och ösregn. Och lera. Urk. Tur att ridningen fungerar än så länge i alla fall - annars är det en ganska pissig årstid att ha häst på i Västsverige faktiskt. :crazy:

Ja, hon är grym! Världens bästa medryttare helt klart - synd bara att jag inte får rida för henne på tävling. ;)

Haha, jag som ÖNSKAR att han kunde spjärna på stången. "Man vill ju absolut inte att de skall häva sig på ett kandar" som min tränare sade. Jag bara: que? Det är fan PRECIS vad jag önskade att han skulle göra när han bara gick där och släppte, släppte, släppte. :D

Åh vad jag hoppas att det här fortsätter fungera - idag upplevde medis att han var lite stark när hon red på träns och jag är hemsk som jublar. Då har han iaf gått fram till betten. Eller så har det att göra med att han inte gått på två dagar, men det väljer jag att inte tänka på... ;)

Men det här med tjocka bett är lite intressant...nyligen så rekommenderade min hopptränare ett tjockt gagtränsbett till en häst som är väldigt stark men ändå bara knäpper av på starka bett. Jag tänkte att det funkar nog inte med ett gag...men gissa om det funkar! Hästen älskar det tjocka bettet o funkar utmärkt med gag eftersom hon så gärna vill gå hög i nacken o bli stark!

Jag har även ett tjockt sprenger bett med svart gummikula i mitten....alla hästar älskar detta bett trots att det är så tjockt. Man får nog omvärdera det där lite...jag tänker iaf prova Marans tjocka stång när Grå nu äntligen kommer hem!

Ja jag blev faktiskt förvånad över hur bra det funkar. Men kanske ligger det stadigare i munnen på hästen.:confused: Hedwig har ju hållt på o grejat med tungan så fort man har börjat få ihop henne men har slutat helt med det nu plus att jag inte alls behöver dra åt nosgrimman.
Tänkte också försöka få tag på ett sådant där sprenger tränsbett som du har. Lyckades missa en auktion på tradera på just ett sådant i lagom storlek.
nrv.gif
Gick väl för knappt en hundring. Får kolla ebay

Men det här med tjocka bett är lite intressant...nyligen så rekommenderade min hopptränare ett tjockt gagtränsbett till en häst som är väldigt stark men ändå bara knäpper av på starka bett. Jag tänkte att det funkar nog inte med ett gag...men gissa om det funkar! Hästen älskar det tjocka bettet o funkar utmärkt med gag eftersom hon så gärna vill gå hög i nacken o bli stark!

Jag har även ett tjockt sprenger bett med svart gummikula i mitten....alla hästar älskar detta bett trots att det är så tjockt. Man får nog omvärdera det där lite...jag tänker iaf prova Marans tjocka stång när Grå nu äntligen kommer hem!

Inte alls konstigt det här med tjocka bett.. hade folk bara slutat lyssna på idiotiska hästtandläkare som själva inte rider :grin: så hade inte så många haft så mkt problem med att hästarna inte går fram korrekt till handen... smala 3-delade bett som alltid rekommenderas är otroligt skarpa och hästarna backar i 9 av 10 fall av från handen med dessa bett! Man kan när hästen mer utbildad sätta in ett 3 delat smalt men för yngre hästar så trivs dom bäst på tjockt helst 2 delat bett där dom kan suga tag i bettet och lära sig att kontakt det är helt ok!

Ryttarna tycker ju dessutom att det är väldigt bekvämt för det är ju så lätt och fint i handen... när hästen egentligen öht inte vågar ta stöd.

Jag har envisats med att använda smala bett på Heggan eftersom jag hela tiden får höra att det är "snällare" och inte tar lika mycket plats i munnen. Hon har aldrig backat av från handen utan snarare varit mer för att häva sig på, fippla med tungan och spjärna. Kan ju kanske vara ett annat sätt att försvara sig eller tala om att hon inte trivs. Synd bara att man ska lyssna på alla "experter" istället för att lyssna på hästen först o tänka till lite..:grin:

Inte alls konstigt det här med tjocka bett.. hade folk bara slutat lyssna på idiotiska hästtandläkare som själva inte rider :grin: så hade inte så många haft så mkt problem med att hästarna inte går fram korrekt till handen... smala 3-delade bett som alltid rekommenderas är otroligt skarpa och hästarna backar i 9 av 10 fall av från handen med dessa bett! Man kan när hästen mer utbildad sätta in ett 3 delat smalt men för yngre hästar så trivs dom bäst på tjockt helst 2 delat bett där dom kan suga tag i bettet och lära sig att kontakt det är helt ok!
:bow:Det säger ju sig självt att en häst inte vill söka sig till ett tunnt. På en unghäst kan det behövas ett starkare stöd än vad den sen behöver.

Jag hade ett ganska tjockt 3-delat o remont på mina som unga= bra.

Tandläkare vill helst inte alls se bett i munnen, men de kanske borde titta lite på hästars nosben o även vad som händer med hack- om hästen inte är perfekt i munnen- vilket hästar sällan är.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 424
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 882
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama