Kandar - jag blir galen!

Sv: Kandar - jag blir galen!

Jag skulle tippa på att du inte kunnat rida på enbart bridongen för att kedjan är lite för lös samt att det skramlar med separata skänklar- har ingen aning då jag inte haft ngn sdn. Skumrem kanske är ngt.

Lussan o alla hennes gelikar red i pricip bara på bridongen för x antal år sen. Har ingen aning om de har ändrat på det:confused:

min häst vill gärna lägga sig på bettet- vems fel är det:o
så för mig funkar en tunn stång bra då jag måste tänka på att vara snabb o vara superlätt.

Det är nog mitt fel - jag skulle Älska att ha det som problem istället för det omvända. ;)

Din teori är ungefär vad mina tränare tror också, kedjan har jag försökt åtgärda och att spänna upp den gjorde det bättre - men inte bra - och de lösa skänklarna som jag trodde skulle vara "snällare" uppskattas ju uppenbarligen inte av det lilla djuret.

Jag röstar för att förbjuda kandar istället, så slipper jag. :D

Vad har du för kedja? Jag brukar använda en kedja med mittdel i läder. Fördelar trycket mkt bättre, ingen nyprisk och den rasslar inte. :)

kl

har inte läst hela men har du provat att byta tygelfattning Sara?

annars har jag en underbar stång, som inte är min :p men det är den jag använder nu. tunn och lite framåt vinklad (?) med korta tunna skänklar. väldigt simpel o basic!

Elaine: Jag har en vanlig i metall med gummitunnel (heter det så?). Ytterligare ett bra tips, tack! :bow:

Bräk: Byta vadå säger du? ;) :o Vart jag håller vilken tygel menar du? Idag håller jag bridongen som jag håller en tränstygel och sedan stången ett "hack" över, kan det spela in alltså?

Det kan spela in rätt mycket! Jag har märkt att jag rider bättre när stången är nederst. På något sätt får jag mer koll på vad jag gör. Nu var det dock väääldigt länge sedan jag öht red på kandar känner jag... :p

Min har lite plats i munnen men gillade inte rak stång. Tungfrihet är också klurigt eftersom hon är såpass grund i gommen och gapar mycket om den ligger emot gommen. (Kan man ju förstå).

När vi städade sadelkammaren hittade jag för ett tag sen det här som jag hade glömt och nog trodde var för tjockt och tungt till min nuv häst, men ska ändå prova det nu i o m att hon gillade det tjocka tränsbettet.
Har inte sett något exakt likadant förrut, eftersom det har lite tungfrihet men är inte högre i gommen alls, nästan rakt på översidan.

Kanske bra modell för hästar som inte har så mycket plats i gommen?

image-upload-44-795128.jpg

Jodå,du kan få rida på träns jämt! Vanligt träns! Jag vet hemligheten,har just upptäckt den efter ett helt liv med hästar! Efter 30 år så inser jag att allt blir bättre om jag lyssnar på hästarna,vad vill dom ha i sin mun,vad passar att lägga på dom. Gick en fantastisk kurs med min häst i Hässleholm å fick en helt ny relation med min häst! Och till alla hästar!Nu är det kul att åka till stallet och bli mött av en gosig,ivrig kelgris som förut ansågs jobbig!Tror fan att han hade tråkigt innan kursen,n u händer nåt varje dag! Nåt spännande,n åt nytt.Men va försiktig med bettet,särskilt om hästen är ung!

Måste vara härligt att vara nyfrälst...vi andra håller oss till ämnet i tråden!

flash...den stången måste jag få låna! När nu Grå kommer hem är tanken att stoppa in lite skrot i munnen på honom o sen valsa på riktigt!:bump:

Guuud ja haha!
Jag har bridongen som vanligt och stången utanför lillfingret eller tvärt om alltså bridongen utanför lillfingret o stången där jag håller vanliga tränstygeln, försöker hitta det bästa läget för mig igen. Både som hästen funkar bäst på och som är rent "bekvämt" för mig och gör det lätt att reglera. Finns massor av olik vis att hålla på :)

Måste vara härligt att vara nyfrälst...vi andra håller oss till ämnet i tråden!

flash...den stången måste jag få låna! När nu Grå kommer hem är tanken att stoppa in lite skrot i munnen på honom o sen valsa på riktigt!:bump:

Ja det kan du väl få om inte vackra fuxfröken vill ha den!:D Har tagit hem den på rengöring tillsammans med det torra dammiga kandaret:o

Den ser precis ut som sprengerstången jag fick från Tyskland igår.:D Ska också testa idag och förhoppningsvis ska den fungera bra.

Jodå,du kan få rida på träns jämt! Vanligt träns! Jag vet hemligheten,har just upptäckt den efter ett helt liv med hästar! Efter 30 år så inser jag att allt blir bättre om jag lyssnar på hästarna,vad vill dom ha i sin mun,vad passar att lägga på dom. Gick en fantastisk kurs med min häst i Hässleholm å fick en helt ny relation med min häst! Och till alla hästar!Nu är det kul att åka till stallet och bli mött av en gosig,ivrig kelgris som förut ansågs jobbig!Tror fan att han hade tråkigt innan kursen,n u händer nåt varje dag! Nåt spännande,n åt nytt.Men va försiktig med bettet,särskilt om hästen är ung!

Vad tråkigt att det inte på 30 år varit roligt att åka till stallet, och att du inte mötts av en gosig häst förrän du gick en kurs:cry: Vilken tur att du gick den!

Men annars ska du nog läsa hela tråden:)

Den ser precis ut som sprengerstången jag fick från Tyskland igår.:D Ska också testa idag och förhoppningsvis ska den fungera bra.

Vad kul,:idea: Ja det lät som om det passade din beskrivning av hennes behov:D

Kl
Inget spjärn, stadigare form...misstänker att hon hamnade i ett smärre chocktillstånd pga stångens tjocklek. Jag med..trodde fasen knappt hon skulle kunna stänga munnen. :angel:
Men just idag är det stången som hon har fungerat bäst på hittills.

Aha, den som var tung? Denna är supertung.

Hedwig: Spännande, var det en sån du hade fått låna att prova eller beställde du bara ändå?
Ja tjockleken är det som har gjort att jag aldrig provade den på henne. Men man vet aldrig, så jag ska plocka ihop kandaret efter rengöringen och se då.

Nej jag chansade och köpte den från Tyskland. Den är också väldigt tung vilket kanske gör att den ligger stadigare. Man blir inte klok på detta men fungerar den så är jag nöjd. Tror jag ska prova att låna ett tjockare tränsbett och se hur hon funkar på det kontra det vanliga, ganska smala som jag har haft.

Spännande - och härligt! Vad hette den modellen? Du får förresten gärna PMa varifrån du beställde, jag har nollkoll på hur man beställer från utländska webbutiker. :o

Modell...
a010.gif

Den ser ut så här
By0m8I2kKGrHqUOKjEEwKsUqBMTUl4J1w_12.jpg
Köpte den på ebay.
c022.gif

Men du skulle kunna kolla med någon lokal ridsportsbutik om de lånar ut sprengerbett. Vet att det finns butiker som gör det så att man ska kunna prova sig fram till den modell som passar bäst. Sen kan man alltid kolla ebay.

De är ju galet dyra här annars...:crazy:2300:- kostade de hos vår lokala butik.

Tror dessutom att jag ska köpa ett passierkandar Libra.:idea: xfull:angel:

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 424
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 882
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama