Kandar - jag blir galen!

Sv: Kandar - jag blir galen!

What? Kostar det bettet på bilden 2300 i Sverige nytt?

Kollade i min katalog jag fick med mig från en butik här på vad som ser ut som exakt ditt bett, lite drygt 1500 blir det i svenska pengar. Europeiska prylar brukar ju nästan aldrig vara billigare här, iaf inte mycket billigare..

Man kanske borde köpa på sig några bett innan man åker hem... :angel:

Nya sprengerstänger kostar 2300:- i vår lokala ridsportsbutik. Kollade förra veckan. Galet dyrt!

Ja det var ju väldigt likt:idea: Det är lika långa skänklar som mitt fast mitt har inga ringar för skumrem, inte för att jag nånsin haft sån.

Nu är den putsad och blev oigenkännligt fin:o och kandaret fick en välbehövlig smörjning, så imorgon är det bäst att prova medan allt är damfritt och fläckfritt:D.

Kanske tyngden är för att underlätta att dom sänker nacken:devil:

Jag ska nog köra en kik i fler svenska butiker och sen köpa med mig härifrån... Borde man kunna tjäna lite ölpengar på om inte annat! :D

Testade du pelhamet eller hur gick det där?

Dessutom skulle jag vilja ge rådet att rida på bridongen, men att sätta in ett vanligt rakt tränsbett istället för stången. Då eliminerar du kedjan och hävstångseffekten. Se hur han reagerar på det. Ifall han fortfarande spottar och fräser så vet du att det inte är någonting "utanför" munnen i alla fall, utan det är någonting som händer där inne som han inte gillar.

Nej, har inte testat pelham än, har inte ridit "på banan" sedan trådstart. :) Men det kommer, skall bara hitta ett pelham först. :crazy:

Smart idé hörru! Skit också att jag skänkt bort mitt raka bett, får kolla om jag kan låna "tillbaks" det temporärt. :)

Jag har ett rakt bett, ska jag ta med det till stallet imorgon? Det är ett shires med fasta ringar. 13 cm tror jag.

*kl*

Uppdatering: Ny Globusstång inköpt. Liten tungfrihet, lite bredare än min gamla men inte särskilt bred eller "massiv" ändå, lite bredare där skänklarna fäster vilket jag inbillar mig gör den lite stadigare i munnen på honom, och fem cm skänklar = kortaste jag kunde hitta.

Två träningar ridna på kandaret och jag bara ler... :D Har båda gångerna haft den känsla jag önskat hela tiden: samma känsla när jag rider på bara bridongen som jag har när jag rider på träns. Tog en stund första dagen, men känslan var ändå helt okej. Mer av att han inte är helt nöjd med kandar än att han faktiskt avskyr det och lider. När tränaren sedan ridit en stund och fått fram djuret lite bättre framför skänkeln så kändes nästan ingen skillnad från tränset. :bump: Även tränaren höll med om att skillnaden var jättestor och menade att denna stång trodde han på. :bump: :bump:

Så, nu håller jag tummarna stenhårt för att det inte bara är nyhetens behag och har lovat mina tränare att "härda ut" och "vara flitig" med kandaret - så nu blir det kandar åtta dagar i veckan. Gaaaaaah. :crazy:

Bilder? På en sketen stång? :D Det har jag inte haft en tanke på... vilken bukenoob jag känner mig som nu. ;)

Något sådant är det ja, jag tycker dock att tungfriheten ser större ut på den bilden än vad jag minns att det är på min stång - men å andra sidan så har jag inte så bra koll... :o :D

Bukenååååb! Japp det är SaraMara i ett nötskal!:devil:

Skojar bara...men jag gillar priset på stången! Då har man ju råd att köpa fel o prova...

Ja, Globus promotionbild är tagen i lite konstig vinkel. Tungfriheten ser högre ut än irl :) Priset är toppen!

Eller hur? :angel:
Priset var toppen och anledningen till att jag tyckte det var värt att testa när det nu blev lite brådis inför en dubbelträning förra veckan.
Höll samtidigt i en Sprengerstång i liknande utförande men kände inte att jag utan att prova först ville betala 2000 kr till för att få lite mer vinkel. Det får bli sistahandsalternativet helt klart om det nu skall behövas.

Imorgon och på torsdag är det träning igen -nu jäklar hoppas jag att känslan håller i sig (har inte ridit sedan sist och idag har världens bästa medis honom)... :eek:

Så det är så ja? Jag googlade runt lite och kikade efter en bild för att glädja Novali, men hittade bara den där bilden och trodde inte det var rätt modell... :D :o

Säg till om du behöver en sprengerstång så kan jag köpa en här o skicka, så kan du spara några kronor! ;)

Kul att det gått framåt! :)

Tack! Jag hojtar!

Eller så kommer jag över och köper själv? *längtar till sooooolen*
Blir väl världens dyraste bett, men om jag köper typ tjugo så blir ju resan gratis? Med min ekonomiska logik alltså? :angel:

Ja, det är skönt. Idag har jag satt medis på att träna byten. Jag skall tänka "anridning inför 1,20 hög oxer" inför bytena. Hon är lite mer dressyrig än jag, så hon lovade tänka "anridning inför 2 dm". :rofl: :D

Ja kom vettja! :D
Skynda dig hit idag så hinner du med några dagars värmebölja också... :cool: Fattar inte hur man kan bo här och ändå få ridningen inställd så jävla mycket pga väder. Skulle ut nu på förmiddagen för att slippa hettan, men då blåser det för mycket... Får se om det går att rida i em. Jävla anläggning till att ligga i en dalgång där ridbanorna blir som ugnar och vinden älskar att fara igenom i stormfart... :mad:

Jag har ju både skrivit och ridit för din medryttare, hon är bra hon! :) Men 2 dm är väl knappt en bom på marken, SÅ dressyrig kan hon väl inte vara? ;)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 424
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 882
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama