Kandar - jag blir galen!

Sv: Kandar - jag blir galen!

Jag har en tjock, bred, tung stång med låg tungfrihet och korta skänklar till den gamle som jag hittade i Tyskland, har inte hittat ngt liknande här hemma utan dom är alldeles för tunna och skarpa. Han har oxå liten mun och det skulle egentligen inte få plats därinne men det gör det. Jag har inte jättemkt rum mellan stång och bridong men hellre att bridongen sitter ett hål högre än att stången sitter ett hål för lågt.

Det är det enda som funkar på honom för annars så är han borta från handen redan när man leder honom till ridhuset. Han måste få "lägga sig lite" på stången. Den försvann för ett par år sedan men jag har tack och lov hittat det nu, men då fick jag använda mitt stora sto´s kandarstång som är tunnare och mer normalt men han bara backade bort från handen hela tiden och grejade.

Har du provat andra bett med samma effekt över nacken, som tex pelham? De finns ju även delade så att du kommer underfund med om det är trycket över nacken han inte gillar eller stången?

Det där med tjocka bett till liten mun är lite spännande tycker jag...Svart Sto som jag red förra året, hade otroligt liten mun. Hon hängde gärna i handen o var allmänt tjurig i munnen...jag satte mindre o mindre, smalare o smalare bett i munnen på henne men hon blev bara värre! Tills jag tog mitt stora, tjocka 3-delade sprengerbett med gummikula i mitten, DÅ blev hon nöjd!

Strange...

Till Elaine: Om alla som behandlar hästar måste vara ryttare så diskvalificerar du 90% av alla veterinärer.

Nej, jag har aldrig haft en tanke på det faktiskt. Att kandarissuen inte bara satt i mig blev liksom inte uppenbart förrän igår, jag har tänkt att det helt enkelt är jag som är kass, och för övrigt så har jag aldrig ridit på annat än tränsbett.

Skall gå en runda i stallen och se om det finns ngn förskrämd stackars hoppryttare bland alla dressyrtanter som kanske ha ett att låna ut. Har pelham skänklar, eller är det bara kedjan som gör skillnad?

Det har skänklar och du kan välja att fästa tyglarna i stångdelen då (finns fäste som för tränsbett också)
Ja hoppryttare är väl ett hett tips:rofl: Kimblewick (jaktbett) har ju inte skänklar men kedja och verkar också likadant fast mildare då.

Det där med tjocka bett till liten mun är lite spännande tycker jag...Svart Sto som jag red förra året, hade otroligt liten mun. Hon hängde gärna i handen o var allmänt tjurig i munnen...jag satte mindre o mindre, smalare o smalare bett i munnen på henne men hon blev bara värre! Tills jag tog mitt stora, tjocka 3-delade sprengerbett med gummikula i mitten, DÅ blev hon nöjd!

Strange...

Till Elaine: Om alla som behandlar hästar måste vara ryttare så diskvalificerar du 90% av alla veterinärer.

ja man vet aldrig och dom är inte logiska, tycker jag:angel: Jag har ridit på tredelat länge men hittade min valacks gamla tvådelade och tänkte att det var det enda han gillade (rätt tjockt) och satte på henne det, hon gillade det:eek: Nu varvar jag det och tredelade och försöker komma underfund med vilket hon trivs bäst med, tränaren tyckte det tvådelade.....fast det är tjockt och dessutom en aning långt om man ser till hur korta bett ska vara enligt dagens sätt att se.

Pelham med 2 tyglar är bra att börja med.

Ja alltså jag tänkte mest för att prova bara några minuter sådär om han ogillar konceptet två bett eller om det var bara nacktrycket han protesterar mot, ska man rida med det så självklart två tyglar!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har verkligen nollkoll på bett, har aldrig i mitt vuxna liv ridit på något annat än vanligt träns och tränsbett. :o Och så nu då kandar - vilket suger dessutom (vilket ytterligare stärker mig i min konservatism :D ). ;)

Får googla lite på bett tror jag, så inte hoppryttarna kissar ner sig av skratt när jag kommer och börjar rota i deras lådor och frågar "vad är det?" om allt.

Nu förstår jag inte alls, två tyglar i samma bett? :o En fäst i skänkeln och en i någon variant av tränsbettsring?

Det där kommer jag inte kunna rida på tror jag - eller det skulle vara rakt fram i skogen då - annars kommer han springa runt och flirpa och tycka att livet suger, men jag skall banne mig testa och se hur han reagerar i alla fall. Det som gör det så svårt är att han är rätt godmodig och inte spelar ut hela sitt ogillanderegister direkt. Kandaret kan fungera rätt skapligt dag 1 om vi pausat länge, sedan eskalerar problemet - vilket får mig att tro att han faktiskt får fysiskt obehag av det stackaren. :cry:

Superbra tips med nackpaddingen - jag har bara en sådan där som man har under rundsydda (i läder?) och jag skal banne mig prova med något geleaktigt! :bow:

Testa olika tyngd med på betten utöver olika bredder och utformningar av mundel och skänklar. Och testa hur hårt/löst han vill ha kedjan. Testa skydd på kedjan eller utan.

Min gamling har ganska lågt i gommen. Han går på ett av Sprengers stänger och deras anatomiska tre-delade bridong. Stången är likadans som Hubertus Schmidt-stången fast med lösa krokar, den med framåtvinklad tungfrihet.

Innan hade han en Morse L'hotte-stång från Hööks. Men han ogillade den lite rakare mundelen.

En kompis till mig hyrde några Sprenger-bett från vår ridsportsbutik för att testa. De kanske har något sådant hos dig med? Jag passade på att testa hennes bett då. Och så har jag gått igenom mina tränares bettregister. Nu verkar vi ha hittat rätt.

Jag tror man får fråga hästarna lite vad de gillar. Ibland är det något som inte känns logiskt alls.

Novalie: Ja, jag vill inte ha så mycket ridtips från någon som inte kan rida, oavsett om den är veterinär. Då tar jag hellre en ridkunnig(dressyrkunnig i mitt fall iom att det är det jag sysslar med) veterinär som kan ge mig tips och råd om behandling och ridning.
Vissa hästtandläkare som inte ens är veterinärer skulle jag inte ta ridtips av. Och betslingen utgör en del av ridningen för mig. Den kan både hjälpa och sabotera.

Novalie: Ja, jag vill inte ha så mycket ridtips från någon som inte kan rida, oavsett om den är veterinär. Då tar jag hellre en ridkunnig(dressyrkunnig i mitt fall iom att det är det jag sysslar med) veterinär som kan ge mig tips och råd om behandling och ridning.
Vissa hästtandläkare som inte ens är veterinärer skulle jag inte ta ridtips av. Och betslingen utgör en del av ridningen för mig. Den kan både hjälpa och sabotera.

Hmmm...häromkring skulle det inte vara lätt att få tips från nån veterinär alls då jag bara vet en som rider...jag tror nog att en så anatomi kunnig person som en veterinär kan tipsa rätt bra om olika saker men kanske inte om vilket bridong bett jag ska ha! Men det känner jag inte att en vet. behöver heller.

ang hästtandläkare så är jag ju en väldig motståndare till alla utom just TL o ev hans elever. Har varit på föredrag av honom o han är ju iaf utbildad till det han säger sig hålla på med till skillnad mot de som varit på en 6-veckors kurs i USA.

Men vad ska du bo i ett sånt u-land för? ;) De två skånska veterinärer jag använder mig mest av rider båda två!

Det där kommer jag inte kunna rida på tror jag - eller det skulle vara rakt fram i skogen då - annars kommer han springa runt och flirpa och tycka att livet suger, men jag skall banne mig testa och se hur han reagerar i alla fall. Det som gör det så svårt är att han är rätt godmodig och inte spelar ut hela sitt ogillanderegister direkt. Kandaret kan fungera rätt skapligt dag 1 om vi pausat länge, sedan eskalerar problemet - vilket får mig att tro att han faktiskt får fysiskt obehag av det stackaren. :cry:

Det skulle ju kunna vara att det trycker nånstans då, vilket han känner av mer och mer?

Superbra tips med nackpaddingen - jag har bara en sådan där som man har under rundsydda (i läder?) och jag skal banne mig prova med något geleaktigt! :bow:

Den här är ganska noga med saker och det märks skillnad med paddning, och jag har också gelpaddning under hakan på kedjan.

Ja hon är sjåpig,:D

Det här med ett halvt får var kanske liiite överdrivet:angel:, just detta är en nödlösning på ett av tränsen jag inte använder så ofta (dessutom för kort, gjort till ponny egentligen)

image-upload-60-785231.jpg

De andra är mycket mera diskreta, har skurit till gel och sytt överdrag med kardborrband, typ. Renskinnsbiten är lika lång som nackstycket och viks runt, enkelt och lätt flyttbart och det verkar avlasta bra det också.

Jag har en tjock, bred, tung stång med låg tungfrihet och korta skänklar till den gamle som jag hittade i Tyskland, har inte hittat ngt liknande här hemma utan dom är alldeles för tunna och skarpa. Han har oxå liten mun och det skulle egentligen inte få plats därinne men det gör det. Jag har inte jättemkt rum mellan stång och bridong men hellre att bridongen sitter ett hål högre än att stången sitter ett hål för lågt.

Det är det enda som funkar på honom för annars så är han borta från handen redan när man leder honom till ridhuset. Han måste få "lägga sig lite" på stången. Den försvann för ett par år sedan men jag har tack och lov hittat det nu, men då fick jag använda mitt stora sto´s kandarstång som är tunnare och mer normalt men han bara backade bort från handen hela tiden och grejade.

Hm jag undrar om såna var vanligare förr innan det blev en sån enorm flora av bett som det finns idag:confused: jag har nämligen ett sånt som jag har fått som är äldre, och som jag inte ens har provat för jag tyckte det var så tjockt:confused: Hm kanske ska sätta på det och prova i alla fall, det tjocka tvådelade tränsbettet gillade hon ju mot alla odds...

KL

Vi var ju nyligen hos en av de godkända veterinärerna med tandutbildning och hon ville inte ge mej några bettråd alls, utan sa att det enda att gå efter var vad hästen tycker, helt enkelt, och prova sej fram.
Det är inte alltid de tycker som man tror att de ska tycka, utifrån stor/liten mun, osv.

När jag köpte min nuvarande stång la den tungan över bettena några gånger under samma pass. Sen var det OK.

Sen tror jag att det var i samma veva som min tränare red till den o alla bitar föll på plats. Jag rider inte på stången vid uppvärmning o sen bara v b. *hoppas jag*

Om din häst håller på o slurpar skulle jag kunna tänka mig att prova att höja bridongen lite. Bridongen ska vara ganska exakt för att inte mittdelen ska falla ner mot stången.
Om den inte gillar rasslet- ta en vanlig- normalstång.

Jag rider alltid ut de första gångerna med kandaret på.

Ja, höja bridongen skall bli första testet, och så byta till en stång med fasta skänklar igen. Jag valde den jag har nu för att den är så "snäll", eftersom jag vill ha så lite stångeffekt som möjligt, men det är möjligt att han faktiskt (som många hästar i tråden här verkar göra) föredrar en lite mer "rejäl" stång som han vågar gå fram till.

Jag vill liksom kunna ha samma typ av "gå in i handen" som på träns - det kansker är per automatik omöjligt på kandar och jag letar efter något omöjligt, men jag vill i alla fall inte ha "ta-släpp-slurpa-bocka in huvudet-hacka-släpp-slurpa"-problemet som jag upplever.

Vid uppvärmning har jag haft stångtygeln helt släppt, vilket min ena tränare iaf menade var nästan värre, så jag har verkligen försökt att hålla den såpass sträckt att den iaf är stilla, för att slippa risken för att bara den lösa stångtygeln liksom "rycker" i honom när han rör sig.
Att jag sedan på tävling tex ett flertal ggr lyckats få alldeles för stort tryck i stångtygeln och ibland blandat ihop tyglarna får jag ta på mig själv - men jag tror inte att det är det egentliga problemet som spökar nu i efterhand utan helt enkelt bara renderat i att jag just de ritterna fått kraftiga protester... :o

Tur att tävlingssäsongen för min del är slut, nu har jag gott om tid att prova, testa och klura - har ju blivit att jag ridit minimalt på kandaret bara för att inte tappa honom bakom mig mer än vanligt :angel: och därför aldrig riktigt kunnat prova mig fram. Nu dock får det bli ändring på det, önskar bara att jag hade fler träningstimmar med tränare eftersom jag inte vill prova mig fram på egen hand... Lottovinst någon? :D

Glömde: vad gäller introduktionen med kandaret på så fungerade han helt okej, och jag upplever att problemet med slurpigheten faktiskt eskalerat. :( Om det rent faktiskt är så, eller om jag helt enkelt lärt mig känna större skillnad är ju dock en bra fråga - är ju inte som om jag är van att rida på kandar på andra hästar heller vilket är nackdelen när hästen och jag liksom följs åt utbildningsmässigt och det är första gången för mig också. Inte optimalt, men nu är ju läget så och jag får försöka hitta fram till en bra lösning ändå.

Att han numer är fint framme till handen (med våra mått mätt) på träns kan ju också göra att jag upplever skillnaden mycket mer, när jag förr red konstant på lite slackande tygel så märktes kanske ingen skillnad... Som om det inte vore svårt nog att bara lära sig rida bra nog för msv-nivå - problem med utrustningen är inte vad jag behöver! :mad:

Ja, det är väl självklart? ;)

Tänkte dock på att ev obehag av kandaret givetvis ibland varit helt relaterat till mig, men att det inte borde vara anledningen till hans ogillande av skrot i munnen. :D

(domarna vid de hör tillfällena har mest lagt skulden på Kräket dock - helt oförtjänt - med sina formuleringar som "olydig!" eller "spänner till" ) :D

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 424
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 882
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama