Kandar - jag blir galen!

SaraMara

Trådstartare
Nu blir jag snart gråhårig(are) så tänkte be om lite tips, tankar och idéer kring betsling för kandar.

Jag rider i vanliga fall på tredelat Sprenger KK-bett när jag rider på träns, vilket Kräket trivs bra med och fungerar på. Så fort jag sätter på kandaret dock börjar helvetet och han spottar och fräser (tja, nära nog i alla fall, han trivs inte, det är en sak som är säker).

Har provat stång med mycket tungfrihet - gillas icke. Stång med lite mindre tungfrihet men med lite längre skänklar - blir för mycket broms. Stång med rörliga och korta skänklar - då rasslar han bort sig från handen och blir tom och sur.

Största problemet är att han inte vill ta stöd på betten på kandar, något som vi inte alls har problem med på vanligt träns. För att göra allt hopplöst så har han liten mun och det finns därmed väldigt litet utbud i stallet att låna av.

Min tränare tror att en av Sprengers stångbett med korta skänklar och vinklad mundel skulle kunna fungera - någon som vet vad denna modell kan tänkas heta?

Hur bör man tänka med en häst som blir glappig och tom (han gapar inte, men liksom "sörplar" och blir vek) på kandar? Tjockare stång och tjockare bridong? Smal stång och mer rejäl bridong? Bridong med d-ringar?

Jag har trott att det bara är jag som är inkompetent, men nu när min tränare suttit upp och märkt skillnaden så inser vi båda att jag måste ändra något. Att helt ge upp kandarridandet känns ganska nära till hands, men vore ändå trist vad gäller klassurval längre fram i tiden om vi nu får leva och ha hälsan.

Varför i hela friden kan man inte få rida på träns jämt? *gnällig*

Sv: Kandar - jag blir galen!

Jag har en vinklad sprengerstång 12,5 med lite tungfrihet (tror den heter special). Min trivs inte riktigt på denna så vi kanske kan bytlåna?:idea:

Hade jag jättegärna gjort - om jag ägt stången jag rider på idag. ;) Min enda egna stång har jag skänkt bort till en stallkompis, den jag rider på nu är en bomber (heter de så?).

Hur tänker ni med storlek förresten på stång kontra bridong - tror jag har 11,5 på tränsbett. Vet att alla gör olika, men finns det någon kombo som blir "stadigare" i munnen? Som det är nu upplever jag nästan att betten flyttar runt sig och nästan "snor ihop sig", tänkte att det kanske inte blir fallet om man har en mindre storlek - eller större - än vad man brukar?

Zalza är också svår. Hittills så har hon funkat bäst på globus med bred tungfrihet. Kedjan sitter lite stört där. Om man skulle råka dra till så kan hon klämmas. Jag har inte prövat framåtvinklad men planerar att göra det inom snar framtid. Att hon vill ha tungfrihet är jag nästan säker på i alla fall.

Det är skitsvårt det där.

Globus har jag provat, men jag vet inte om de har olika långa skänklar? Den modellen jag hade blev för skarp genom att skänklarna var så långa och därmed blev han mer tom än vanligt. Han börjar sörpla och se sur ut redan när jag tränsar och blir "bromsig" bara av att ha betten i munnen helt utan att stångtygeln används, bara att betten är där ger problem.

Bläk. Jag vill ha mitt trääääääns. :D

Senast ändrad:

jag har kanske inte några superråd men min häst går på sprenger på sitt vanliga träns. Och på kandaret har jag köpt från hööks faktiskt. Han kan vara super gnällig men hade hemma och provade sprenger och det gillade han och hööks var nästan identiska förutom att de inte är vinklade men annars likadana! Kan ju vara värt att prova kanske?

Ang. stl så säger ju de flesta en stl större stång lr lika på båda... Men det är nog mest att prova sig fram, jag har en stl större bridong för att det skulle ligga bäst i munnen och han trivdes bäst så :p

Hur har du presenterat kandaret då?
Jag fräste runt i skogen med mitt, då fick han mycket bättre grepp på betten än innan.

Jag har lite samma problem, väldigt liten plats för betten. Har jag tungfrihet så kraschar det i bridongen, höjer jag bridongen så tycker han det är obehagligt (vilket jag förstår!). Det som funkar bäst på min är en böjd stång utan tungfrihet, tror den är 14 mm. Den har långa skänklar men går helt säkert att få med korta också. Kolla Neue Schule, dom har många bra bett och man kan välja tjocklek och skänkellängd.

Sugen på att testa Bemelmanns stången som Sprenger kommit med nu, den är en större båge och korta skänklar.
Dock tycker jag dom Sprenger stångbett som jag kollat på varit fruktansvärt tjocka! Så om detta också är 16 mm funkar det ju inte för oss.....

KL

Har inget råd till dig men jag tyckte det var väldigt intressant att läsa det som Torbjörn Lundström skrivit om tungfrihet på stång. Bekräftar det jag alltid tänkt, att varför i hela friden ska det vara tungfrihet på en stång när det inte finns nåt utrymme när munnen är stängd??

Så i min värld borde ett kortare bridongbett, typ samma som du har som tränsbett och en rak smal stång rimligtvis vara det som hästen trivs bäst med. Men det är ju bara mina funderingar.

Jag tyckte också logiskt att det skulle vara bäst med rak stång. Men si - det tycker inte min häst. Hon visar med all önskvärd tydlighet att det är pest med alla raka bett över huvudtaget. Gapar och försöker på alla sätt "komma undan" det läbbiga som ligger på tungan.

Jag har en Globusstång, låg, bred tungfrihet. Oerhört tunnt (tror den är 15mm) och skänklarna är blott 5 cm långa. Har aldrig sett kortare skänklar på stång. Håller dock med om att kedjefästena är lite bänlgiga, man får joxa en stund för att få allt på plats utan att nypa. Hästen accepterar denna stång utan några som helst problem.

Som bridong har jag en relativt smal tredelad bridong med fasta ringar. Hade tidigare ett blott 1 cm bred bridong med löpande ringar, men den blev för skarp. Gillades inte.

Stången är köpt på postorder och bridongen inhandlades på Göteborg Horseshow i våras.

Sedärja, det är inte alltid som man tänker rätt i hästens värld!:) Du har ingen bild på din häst med kandaret på?

Vi kan ju bilda klubb...
Jag håller också på att försöka hitta något som ska fungera så bra som möjligt. Min har lite plats i munnen men gillade inte rak stång. Tungfrihet är också klurigt eftersom hon är såpass grund i gommen och gapar mycket om den ligger emot gommen. (Kan man ju förstå).
Just nu har jag lånat en stång, 13.5 av min tränare (vet ej märke) med lite tungfrihet som fungerar ganska bra.
Har beställt en sprengerstång 13.5 med lite tungfrihet och 9 cm långa skänklar som jag hoppas ska fungera. Har provat bridong som är 12.5,13,5 och 14.5. Just nu är bridongen 13.5.

Jag har också problem med att hitta ett kandar som har bra passform. Svårt att få till avståndet mellan stång och bridong. Har fått låna ett av en kompis som visserligen passar men då sitter spännena till nosgrimman dumt till. Ligger och trycker och kommer garanterat ge skav.

Det tycker jag är väldigt konstigt! Om man tänker efter lite så ligger en stång dels länger ner än ett vanligt tränsbett, dvs där stången ligger är hästen smalare i käken. Dessutom så vet ju alla att ett rakt bett upplevs som en stl större än ett delat! Så jag fattar verkligen inte hur han tänker?? Hur kan det vara bra med en stång som är alldeles för bred för munnen? :confused:

Min häst har 12,5 på alla vanliga tränsbett, 11,5 på muffbett och raka. Han går med 12,5 på båda bridong och stång, och då tycker jag ändå stången sticker ut för mkt, den kan röra sig en del sidleds känns det som.... Helst ville jag haft 12 men det hittar jag inte. Har testat 13,5 och det såg inte klokt ut!!!

Jag håller inte med TL om mkt.

Raka bett är inte fördelaktigt om man vill ställa i nacken.
Han propagerar oxå för att sätta bettet för lågt- hästar börjar att trassla o försöker få upp det o givetvis ingen nosgrimma då...

Har man ingen tungfrihet får tungan mer kläm o lanerna mindre- visst.

Jag köpte en S- stång med lutad port- inte! sa min häst. Den är ganska tjock o jag har en billig ganska tunn istället o 3delad bridong med fasta ringar. Den har en liten mun.

Sen behöver man inte rida på stången. funkar den på bett kan man rida enbart med bridongen.:bow:

BTW är stången till salu:D

Senast ändrad:

KL

Så i min värld borde ett kortare bridongbett, typ samma som du har som tränsbett och en rak smal stång rimligtvis vara det som hästen trivs bäst med. Men det är ju bara mina funderingar.

Jag rider sällan men kandar, kanske jag ska säga först. Nån gång plockar jag på det för att hon ska komma ihåg att hon vet vad det innebär..

Med liten mun så avskyr hon tjocka bett, så smal bridong vill hon ha men inte rak stång:mad: Den avskydde hon. Nu har jag ganska låg men lite bredare tungfrihet och den här kombinationen gillar hon och jag blir förvånad när jag sätter på det hur bra hon trivs med så mycket skrot i sin lilla min....

Betten måste sitta med tydligt avstånd till varandra annars grejar hon irriterat och hamnar med tungan mellan dem.

Ja det var delvis KL och mitt lilla bidrag till denna diskussion. Mina andra har valt ungefär samma, det är faktiskt samma typ av stång som de gillade som den här har också, så blev det efter allt provande av det jag trodde skulle passa:)

Tur att smaken är som baken för jag har aldrig hört TL propagera för att man ska sätta bettet FÖR lågt som du skriver. Däremot att man i många fall har satt det för högt...

Och ang. rida på stången var det väl inte det som var problemet för SaraMara utan att hästen inte gillade stång/bridong alls om jag förstod rätt...hennes tränare hade ju provat o ridit också.

Jag tror inte det finns nåt rätt o fel när det kommer till kandar. Jag tror att hästen får säga sitt o sen är det den sanningen som gäller för den hästen. Lite trist bara att man måste prova så många stänger innan man hittar rätt.

Tur att smaken är som baken för jag har aldrig hört TL propagera för att man ska sätta bettet FÖR lågt som du skriver. Däremot att man i många fall har satt det för högt...

Och ang. rida på stången var det väl inte det som var problemet för SaraMara utan att hästen inte gillade stång/bridong alls om jag förstod rätt...hennes tränare hade ju provat o ridit också.

Jag tror inte det finns nåt rätt o fel när det kommer till kandar. Jag tror att hästen får säga sitt o sen är det den sanningen som gäller för den hästen. Lite trist bara att man måste prova så många stänger innan man hittar rätt.
Det skulle ha funnits med en smiley efter att inte rida med stången alls:angel:

Det sista har du helt rätt i:bow:

Jag tycker det verkar vara en standardlösning för en del hästtandläkare att skylla på att bettet sitter för långt upp om de hittar förslitningar på tänderna. Många tränare menar istället att folk sätter sina bett för långt ner, vilket gör att hästen går och suger upp bettet mot tänderna, vilket ger förslitningarna. Eftersom bettet då ligger och klonkar och inte ligger stilla.

*viskar* Jag är en av dem som fått rådet att sänka bettet och gjorde tvärtom eftersom jag försökte förstå varför det blev som det blev på tänderna. Efter ett år av högre sittande bett var problemet borta och hästtandläkaren tog åt sig äran. Jag anlitar inte hästtandläkare längre utan nöjer mig med veterinär. :o Så politiskt inkorrekt är jag!

Tack för alla tips! Jag har försökt passa in så att jag får med mellanrum mellan betten, men det går sådär, tycker det blir tight hur jag än gör, om inte stången skall hamna för långt ner.

Jag är helt sjukt novis på området kan tilläggas, men har fått god hjälp av mina tränare, men för inte till det.

Vad gäller ogillandet och anv. av stångtygeln så märks hans ogillande redan när kandaret kommer på och han leds till ridhuset. Han bockar in nacken och börjar sörpla på ngt konstigt sätt. Självklart Går det att rida ändå, och han tolererar att stångtygeln är tom sträckt, men han är verkligen inte nöjd. :(

Har fått samma effekt de få ggr han fått på sig hack, så jag klurar helt gissningsbetonat på om det kan ha med tryck över nacken att göra. Och i så fall: hur jag undviker mesta möjliga tryck? Korta lätta skänklar? Har jag ju på nuv. stång visserligen, med skillnaden att de är rörliga och blir för rassliga. Urk, det är verkligen apsvårt. :(

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 424
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 882
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama