Kan wet wrap sitta för hårt?

fejko

Trådstartare
En av mina hästar biter i ett sår på kotan funderar på att linda in det i bomull + wet wrap men jag vet inte om jag vågar lämna henne så över dagen? Kan det glida ner så det sitter för hårt?

Om det glider ner borde det omöjligt kunna sitta för hårt, borde ju liksom stanna innan - hoppas det löser sej

Jag har sett mardrömsscenariot när det gäller vetwrap runt kotan. Den var visserligen dåligt lindad från början och i detta fallet hade vetwrapen korvat ihop sig runt kotleden och stasat så att kotan var stor som en handboll! Hästen fick såklart ont och blev halt. Tyvärr lärde sig inte hästens ägare något av händelsen... :mad:
Men det går att använda bomull och vetwrap utan att riskera att det rör sig för mycket bara man gör det ordentligt, alltså att man lindar en bra bit upp på benet och inte bara på själva kotan. Det fick min häst ha efter kortisonsprutor i framkotorna, och de höll jättebra i de tre dygn som de skulle sitta kvar (på boxvila då). :)

Wet wrap kan göra ganska allvarliga skador om man inte gör det ordentligt. Gör man det däremot ordentligt så sitter det utmärkt. Jag använder många gånger en benpadd istället för bomull faktiskt, beror lite på vad det är.

Jag tror också att man bör göra ett ordentligt bandage. När min unghäst var sydd på benet fick jag lära mig att ta ett TJOCKT lager bomull, från kronrand ända upp till hasen. Sedan linda ganska hårt med oelastisk gasbinda, så att det blir stabilt men inte kan stasa. Och sedan wetwrap utanpå som skydd.

Om det bara är ett litet sår som ska skyddas så kanske Snögg är smidigare?

Det viktigaste är (som övriga också påtalat) att du gör ett rejält bandage.
Det är dom små bandagen med ett par varv wetwrap och dåligt underlägg som glider och ställer till besvär. Om man lindar ca 20 cm och med bomull under så lär det inte hända något hemskt även om det skulle kasa ner.
Personligen hade jag nog använt vanliga paddar och lindor med en kompress närmast såret istället.

Tack för alla svar! Bandaget har suttit bra hela veckan, trots utevistelse och racergalopp. Jag lindade en bit upp på benet.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka