Har du personliga erfarenheter?
Har du blivit mobbad?
Har du mobbat?
Vad startade det hela?
Hur tog det slut?
Vilka är dina bästa tips för att få det att sluta?
Ja helt enkelt, allt ovan och att annat och allt däremellan!
Mvh Miks
Jag har blivit mobbad/retad/utfryst/utanför större delen av grundskolan. Underlågstadiet var det en äldre flicka som brukade få med sig några andra som retades och liksom samlades runt mig. Hon kunde tom få med sig min kompis så den gick över på hennes sida. I mellanstadiet var jag mest utanför bara. På högstadiet vart jag utfryst och liksom uthängd av "vänner", i Sjuan var den en kille i nian som såg ut mig och varje gång han såg mig började han ropa glåpord. Jag var också lågt rankad som en "tönt". Jag skaffade mig så småningom andra vänner/annat umgänge. I gymnasiet gick det över helt (gick på internat på annan plats så ingen jag kände följde med). Sen har det varit lugnt.
Jag vet inte om jag mobbat, men vi var två stycken som hade samma vän och inte direkt gillade varandra. Det är inte omöjligt att den andra tjejen kände sig mobbad av mig, det är inte en period eller ett agerande jag är särskilt stolt över.
Vad som startade att jag blev utsatt vet jag inte, det var ju många olika. De som bara såg ut mig som ett lämpligt offer vet jag inte, kanske för att jag redan var lite ensam och utsatt. Utfrysningen började med att vi när vi började 7:an bytte klass och det var som att de jag då umgicks med ville bli av med mig. Jag var inte tillräckligt cool.
Mellan mig och tjejen som jag kanske mobbade så var det konkurrensen, dels om den kompisen men också om en annan kompis i ett annat sammanhang. Som vuxen inser man ju att mobbare oftast bara är osäkra och försöker hävda sin plats i hierarkin eller sammanhanget. Mellan henne och mig så släppte det såklart så fort vi inte behövde "nöta" på varandra. De som frös ut slutade ju när jag helt enkelt hittade annat umgänge. De mer rena mobbarna slutade när de byte skola eller "växte ur det hela".
Jag tror man behöver göra fler saker, hitta nya sammanhang för det mobbade barnet där det känner sig uppskattat och kan bygga sin självkänsla samtidigt som man även byter klass/skola. Jag tror man lägger sig till med massor av beteenden i samband med mobbingen även som den som är utsatt. Något som verkar kunna trigga andra att börja.
När jag började gymnasiet så kom ju jag från en ganska tuff högstadieskola och jag vet att jag vid något tillfälle satt med några och vi skulle samarbeta i något skolprojekt. Jag så liksom till att ge dom en "verbal örfil" direkt för att de skulle hålla sig på mattan. Men de såg bara helt förvirrade ut, vilket gjorde att jag liksom insåg att jag inte behövde ha den där attityden för att överleva där. Jag kunde "tagga ned" helt enkelt.
De beteende jag har med mig från min uppväxt tror jag både är att jag har en tendens att "hugga mot strupen" och att jag själv berättar allt som är fel på mig för att förekomma att andra ska komma med den kritiken. Så jag typ talar om att jag vet att jag inte är mycket värd, men att om någon försöker skada mig kommer jag att slita dom i stycken... Eh ja... härlig personlighet

. Något annat jag bär med mig är den där ångesten när man ska delas upp i grupper (eller värre än värst dela upp sig själva i grupper

) eller när man är på kurs och ska sätta sig och äta, vilka man vågar sätta sig med, kommer jag bli accepterad osv.