Har du personliga erfarenheter?
Har du blivit mobbad?
Har du mobbat?
Vad startade det hela?
Hur tog det slut?
Vilka är dina bästa tips för att få det att sluta?
Ja helt enkelt, allt ovan och att annat och allt däremellan!
Mvh Miks
Jag blev mobbad i skolan från 3:an till 9:an.
Det hela började med att jag fick en ny lärare i 3:an som utav någon anledning utsåg mig till sin hackkyckling. Har liknande erfarenheter som
@Tranan med lärare som hackade på min klädsel, förminskade mig vid högläsning etc. Jag fick skulden för saker som hände på raster etc - även sådan som jag omöjligt kunde ha gjort.
Jag kallades för okvädningsord, ingen ville leka mig på raster osv. När jag började 7:an blev det lite lugnare för jag bytte skola då, men när jag sedan började 8:an och det kom elever (som började 7:an) från min gamla skola började det igen. Okvädningsord. Intryckt i skåp, spottat på, etc. I 9:an fick jag nog och började handgripligen slå tillbaka trots att kilarna var både större och starkare än mig. Då började rektorn äntligen reagera och det blev lite lugnare.
Det som räddade mig under dessa år var att vår familj var ute och campade varje helg sommar som vinter. Det innebar att jag träffade andra ungar - och då blev jag inte mobbade och hade gott om kompisar. Det var så jag träffade min nuvarande man vid 9-års ålder

, Var också hästtjej så stallet var min fristad under skolveckorna. Att jag lätt fick kompisar utanför skolan gjorde att jag på något sätt fattade att det inte var mig det var fel på. Och gjorde mig stark nog att våga gå min egen väg.
Mobbningen under skolåren upphörde i samband med att jag började gymnasiet. Jag valde då utbildning utifrån en skola där så få som möjligt från min högstadieskola skulle gå. Vid ett tillfälle under mitt 2:a år i gymnasiet, mötte jag en av mobbarna från min högstadieskola. Han ställde sig och skrek okvädningsord efter mig mitt på Drottninggatan i Örebro. Jag vände mig bara och gick, så fick han göra bort sig själv. Det komiska är att han blev lärare och är numera skolchef för en av grundskolorna i stan.
Just han är en av de mobbare som jag inte ens hälsar på idag.
Jag har inga tips på hur man ska få slut på mobbningen. Jag hade en lärare som av någon anledning inte gillade mig. Lärare ringde hem till mina föräldrar och sa att jag var en översittare som skulle tryckas ner i skorna. Jag fick absolut ingen stöttning hemifrån - för läraren har väl alltid rätt...
Jag tror inte jag själv har mobbat någon, inte direkt medvetet i alla fall. Att man däremot inte vågat säga till när någon annan blivit mobbad - det har jag säkerligen medverkat i.
Jag har tyvärr också varit med om att bli vuxenmobbad på några arbetsplatser under årens lopp, uteslutande av kvinnor. Varför vet jag inte riktigt, men jag tror det beror på att jag är väldigt rak i min kommunikation och det fixar inte alla kvinnor. Män är det aldrig något problem med. Jag inte heller någon "lagspelare" utan kör mitt race, och det är något som jag upplever att andra kvinnor har problem med - i alla fall i de fall som gäller för mig.
Vuxenmobbningen har jag löst genom att helt enkelt byta arbete.
Som vuxen (blir 58 år i år) så hatar jag verkligen orättvisa och att inte bli lyssnad på. Jag har endast några få nära vänner och endast en kvar sedan barn och ungdomsåren. Jag struntar fullkomligt i vad andra tycker att jag ska göra eller inte göra. Jag lever mitt liv och lägger ingen energi på vad andra gör eller tycker. Jag gör det som jag tycker är viktigt för mig, vilket också gör att jag inte heller är avundsjuk på andra.
Hur jag skulle ha varit som människa utan mobbningen - det kan jag inte ens föreställa mig. Dock är det inget som jag går och funderar över. Jag är av den åsikten att det jag inte kan påverka, det lägger jag inte ner någon energi på.
/Lizzie