Kan vi klampa i klaveret litegrann

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och hur ska jag veta exakt hur mycket koll din bror har om det enda du säger är "biomedicinsk analytiker", vilket kan innefatta allt möjligt som inte överhuvudtaget är relaterat till trans? Du måste försvara dina källor precis som jag måste försvara mina. Du har inte sagt emot mig säger du. Kan du då för tydlighetens skull bekräfta att du inte tycker att transkvinnor ska behöva kastreras för att få tävla?

Förlåt men va? Vadå cis är inte biologi?

Och testosteronet försvinner med hormonbehandlingen. Testiklarna kan vara kvar. Vad i det är det du inte förstår/anser är felaktigt?

Reglerna är synnerligen enkla och tydliga som de står idag. Varför ändra på något som fungerar enligt allt vetenskapen säger idag?
Har aldrig påstått att de ska kastreras och har gång på gång pratat hormoner och DOPING av testosteron men du läser inte överhuvudtaget. Självklart får alla tävla. Om de håller nivåerna. Håller man inte nivåerna är man dopad. Då kan man som kvinna tävla mot män - eller om man är man och har för höga nivåer tyvärr inte tävla alls. Så fyrkantig är idrotten och som fd idrottare är det jävligt skönt att vi har nolltolerans mot doping inkl testosteron i för höga värden.

Nu vill jag veta var jag har skrivit att jag tycker vi ska kastrera folk?

Enklare för sporten och idrotten.
Det handlar ju egentligen om den och inte om enstaka individer som mår dåligt om de inte får vara med.
Tävling i elitidrott är mest till för publiken och vadslagning.
De flesta som har sport och idrott som intresse är inte utövare utan publik. Deltagarna är artister som visar upp sina färdigheter.
Därför så måste reglerna vara enkla och tydliga.

Men alltså va? Ska reglerna vara enkla för att folk ska kunna slå vad? Jösses så enkelspårig du framstår just nu.

@Inte_Ung Jag vill gärna ha ett svar på hur du menar att vi ska göra med ciskvinnor som har testiklar om din regel skulle bli den gällande. Och om du tycker att det skulle vara okej om ciskvinnor också skulle behöva kastreras eller steriliseras för att få utöva sport eller göra något annat som inte är en mänsklig rättighet.
Jag förstår inte frågan.
En biologisk kvinna har i min värld äggstockar och livmoder.
För i min värld så handlar kön bara om fortplantning.
Allt annat är en fråga om känslor och sociala strukturer som jag på något vis känslomässigt står utanför.

I min känslomässiga värld har könskörtlar sitt värde för reproduktion. I övrigt så är de ju bra att ha för att ge de hormoner som behövs för att ha ett friskt liv. Skelettet tar t.ex. skada av att inte få dessa hormoner.
Om man då inte vill eller kan använda sina könskörtlar så begriper jag inte vad de skall vara bra för?

Jag förstår inte heller hur man kan ha testiklar utan att ha någon Y-kromosom?

Och jag tycker fortfarande att du ser alldeles för binärt på tillvaron.

Jag förstår inte frågan.
En biologisk kvinna har i min värld äggstockar och livmoder.
För i min värld så handlar kön bara om fortplantning.
Allt annat är en fråga om känslor och sociala strukturer som jag på något vis känslomässigt står utanför.

I min känslomässiga värld har könskörtlar sitt värde för reproduktion. I övrigt så är de ju bra att ha för att ge de hormoner som behövs för att ha ett friskt liv. Skelettet tar t.ex. skada av att inte få dessa hormoner.
Om man då inte vill eller kan använda sina könskörtlar så begriper jag inte vad de skall vara bra för?

Jag förstår inte heller hur man kan ha testiklar utan att ha någon Y-kromosom?

Och jag tycker fortfarande att du ser alldeles för binärt på tillvaron.
Jag undrar lite varför du tänker att man väljer att behålla sina testiklar som transkvinna?

Ja, det är så jag tvingas diskutera när folk inte klarar av att ta sig ur sina egna (små) bubblor.
Att folk inte håller med vad du skriver är väl ändå lite av delen av en diskussion, förolämpningar är det inte. Ibland har folk en annan åsikt utan att vara outbildade idioter. Att börja kalla folk för insnöade brukar mest vara ett tecken på att man saknar sakliga argument och är en bra signal för att det inte är värt att lägga mer tid på den diskussionen eftersom det bara blir slöseri med tid. Ingen kommer krypa ut ur någon som helst tankebubbla av det.

Kom med vetenskapliga motivationer istället för genusteori så blir du säkert bemött ”bättre”.
Sen kan det vara så att folk fortfarande inte håller med men diskussionen blir betydligt mer givande.

Att folk inte håller med vad du skriver är väl ändå lite av delen av en diskussion, förolämpningar är det inte. Ibland har folk en annan åsikt utan att vara outbildade idioter. Att börja kalla folk för insnöade brukar mest vara ett tecken på att man saknar sakliga argument och är en bra signal för att det inte är värt att lägga mer tid på den diskussionen eftersom det bara blir slöseri med tid. Ingen kommer krypa ut ur någon som helst tankebubbla av det.

Kom med vetenskapliga motivationer istället för genusteori så blir du säkert bemött ”bättre”.
Sen kan det vara så att folk fortfarande inte håller med men diskussionen blir betydligt mer givande.
För genusvetenskap är ingen vetenskap menar du?

Och hur många av dessa har testiklarna kvar?
Kanske är ett testikelförbud i damidrotten en ickefråga?
Ingen aning, ska man gissa så är det antagligen samma bland idrottande transkvinnor som det är bland transkvinnor i övrigt. Det har jag inga siffror på dock, jag bryr mig inte så mycket om vilka genitalier folk har så det är inget jag har kollat upp :)

Men som andra har påpekat så sänker hormonbehandling för transkvinnor testosteron-nivåerna alldeles utmärkt på sin egen hand. Det behövs inte blandas in någon kirurgi överhuvudtaget för det, så ja, det är precis som du säger en ickefråga.

Jag undrar lite varför du tänker att man väljer att behålla sina testiklar som transkvinna?
Jag ser två orsaker förutom att man inte vill skäras i i onödan.
En att man vill kunna få biologiska barn.
Vilket ju går att ordna genom att spara frysta spermier.
En annan att man vill ha det som reservsystem om tillgången på hormoner utifrån skulle fallera.
Kroppen mår mycket dåligt helt utan könshormoner.
Något måste den ha.

En annan att man vill ha det som reservsystem om tillgången på hormoner utifrån skulle fallera.
Något måste den ha.
Men om något av de skälen återfinns hos en idrottande transkvinna som har låta testovärlden av hormonbehandling, skulle de inte vara goda nog isf? Om nu värdena ändå är sänkta?

Men om något av de skälen återfinns hos en idrottande transkvinna som har låta testovärlden av hormonbehandling, skulle de inte vara goda nog isf? Om nu värdena ändå är sänkta?
Problemet med att mäta efter hormonnivå blir ju när kvinnor som Caster Semeneya tvingas att medicinera ner sin naturliga testosteron-nivå.

Om det skall vara lika för alla deltagare så måste man hitta något mätbart som inte ger sådana tråkiga bieffekter.

Problemet med att mäta efter hormonnivå blir ju när kvinnor som Caster Semeneya tvingas att medicinera ner sin naturliga testosteron-nivå.

Om det skall vara lika för alla deltagare så måste man hitta något mätbart som inte ger sådana tråkiga bieffekter.
Okej, jag har inte riktigt förstått hur du menat. Men du vill alltså se att transkvinnor tar bort testiklarna för att det inte ska behöva mätas nivåer på någon? Tolkar jag dig rätt då?

Något måste den ha.
Tycker det kan finnas ungefär lika många skäl som det finns individer. Rädsla för att förlora känsel eller förmåga till orgasm till exempel, det är ju inget litet ingrepp vi pratar om när vi pratar om könskorrigering i underlivet. Att låta testiklars vara eller icke vara stå som flagga för huruvida en människa räknas som 'dam' eller inte känns helt uppåt väggarna. Så hemskt.

Okej, jag har inte riktigt förstått hur du menat. Men du vill alltså se att transkvinnor tar bort testiklarna för att det inte ska behöva mätas nivåer på någon? Tolkar jag dig rätt då?
Ja ungefär så.
Mäta med avseende på doping av tillfört testosteron.
Men inte tvinga någon att medicinera för att sänka sina naturliga testosteron-nivåer.

Jag vill att det som definierar en kvinna när det gäller damidrott är att ett av följande är uppfyllt:
Antingen
Avsaknad av Y-kromosom.
Avsaknad av testiklar
Naturligt låg testosteron-nivå (omedicinerat)

Medicinering skall inte vara lösningen för att kvalificera som "Dam" utan det skall vara det tillstånd som blir utan tillsatser.

Vetenskapliga argument har förts fram i tråden från sida 1. Jag känner inte att jag behöver återupprepa det för en användare vars uppfattning om kön och trans uppenbarligen är betydligt snävare än andras, genusteori eller inte.

Som tillägg påpekar jag att det var ditt inlägg som kändes "goddag yxskaft" när du verkade känna dig nödgad att förklara varför indelningar finns, trots att jag aldrig förespråkat att dessa skulle tas bort helt och hållet. Det var inte dig som användare jag riktade mig till, utan inläggets innehåll.

Ja ungefär så.
Mäta med avseende på doping av tillfört testosteron.
Men inte tvinga någon att medicinera för att sänka sina naturliga testosteron-nivåer.

Jag vill att det som definierar en kvinna när det gäller damidrott är att ett av följande är uppfyllt:
Antingen
Avsaknad av Y-kromosom.
Avsaknad av testiklar
Naturligt låg testosteron-nivå (omedicinerat)

Medicinering skall inte vara lösningen för att kvalificera som "Dam" utan det skall vara det tillstånd som blir utan tillsatser.
Men varför är det så viktigt att nivåerna ska vara låga omedicinerat? Jag håller liksom inte med dig om de andra sakerna heller, men utifrån att du ändå kan tänka dig att det är ok med att testiklarna är borttagna (som många säker inte skulle tycka är ok heller) så förstår jag inte varför det inte kan vara okej att sänka nivåerna med en hormonbehandling?

Tycker det kan finnas ungefär lika många skäl som det finns individer. Rädsla för att förlora känsel eller förmåga till orgasm till exempel, det är ju inget litet ingrepp vi pratar om när vi pratar om könskorrigering i underlivet. Att låta testiklars vara eller icke vara stå som flagga för huruvida en människa räknas som 'dam' eller inte känns helt uppåt väggarna. Så hemskt.
Det handlar ju bara om just i idrottssammanhang.
Där det testosteron som testiklar tillverkar spelar roll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka