Kan valacker bli bögar?

D

Dundret

Efter idag tror jag det iallafall... :smirk:

Det är så att min valack går med 2 andra valacker på bete.
Min valack är ranglägst.
Men han börjar bli mer o mer vän med den ranghöga (som egentligen inte är nån vidare bra ledare).

Idag stod de 2 iallafall och gnugga sina tänder mot varandra och slickade på varandras tungor, jättelänge, nästan 20 min. :confused: :D
Sen fick den ranghöga hästen ett ryck och tjöt och började bete sig som han var upphetsad och sprang på en volt runt min valack och visade upp sig (men pillesnoppen ute i högsta hugg :D )

Sen försökte han betäcka min valack :o som givetvis inte gillade den situtionen och gav ifrån sig ett tjut, och den andra valacken ("hingsten" hehe) blev lite frustrerad men gav sig tillslut men började dra runt som en tok..

Valackerna är 15 (min) och 18 ("hingsten"/bögen).

Varför fösökte den andra valacken betäcka min?
Kan oxå nämna att de går bredvid en stohage med 4 ston..

Sv: Kan valacker bli bögar?

Ja, jag håller med dig om att man börjar undra.... själv börjar jag bli övertygad om att mitt sto är transsexuell! Hon vrålar, blåser upp sig och ser ut som en hingst när hon hälsar. Är väldigt överbeskyddande på flocken och har jag ridit min andra häst söker hon igenom hela honom när jag släpper tillbaks honom i hagen, vrålar och slår med frambenen... *charmtroll*

Min kompis sto har försökt betäcka min valack. :angel:
Jag vet inte alls vad jag ska kalla hästen mer än kåt som ett djur :D
hon har iofs försökt med boxar, människor, kvastar, torvbalar m.m...

ja denna 18åringen som försökte betäcka min stackars valack, är faktiskt lite skum när han går med valacker..
När han bara går med ston är han som vilken valack som helst, aldrig hingstig men kan bli lite små upphetsad när stona brunstar.

Är han däremot med valacker är han helknäpp.. ett tag skulle han hela tiden valla en viss valack och kom en annan häst nära den valacken (oavsett kön) fick han spel och jaga bort den hästen för att sedan trava tillbaka till sin valack gnäggandes och pipandes, för att sedan valla bort han dit han tyckte han skulle vara.. och då valla han honom som en hingst gör med sina ston.

Sen blir han alltid mer tjutig och pipig och typ hingstig med valacker och tråkig med ston..

Jag är hel säker på att han är bög!
Börjar tro min valack oxå är lagd åt de hållet efter deras hångel idag :rofl:

de är klart att en valack kan vara bög :banana: ;)
vet en valack var så illa att han fick stå inne i stonas hage ;) hahah han skulle sätta på de andra grabbarna :devil: :rofl: :banana:

Sånt sto har vi oxå i stallet.. när de kommer nya hästar till stallet får hon helt plötsligt hingsnacke och blir 10 cm högre ser det ut som..
Sen visar hon upp sig i passage.

Det finns en viss valack i stallet som hon är heltänd på och så fort de släpps ihopa (när han tex blivit riden) måste hon snusa igenom honom, sen vill hon ha hans fulla uppmärksamhet hela tiden, blir hon avvisad som hon oftast blir, blir hon tvärsur och tjuter och sparkar efter honom..
Kanske ska nämna att den valacken som hon är så förtjust i som alltid avvisar henne är den valacken som är heltänd på min valack.. :D

kära nån!! låter ju helknas :confused:
jag har aldrig varit med om liknande, men vet att en ranghög valack ofta hoppar upp på den ranglägre för att visa dominans... Men det här låter ju uppenbarligen mer... :crazy:

Jag vet en shettisvalack som blev tänd på ägarens hund :angel: :D

Kanske har något att göra med att de är just valacker, att det har något med kastrationen att göra.
Det kanske blir lite vajsing med hormonerna ibland, på så sätt att de fortfarande har instinkten att föröka sig kvar men inte längre vet vart de ska göra av den :confused:

Min fundering bara.

Jag tror det är något sådant med ston som "betäcker" också.
Att det har med hormonerna att göra, de har en instinkt som de måste ha utlopp för men inte vet vart de ska göra av.
Och eftersom det inte finns något "naturligt" val (alltså hingst) så tar de vad som finns i princip och då kanske det kan bli lite bakvänt (alltså sto bestiger valack eller annat sto).
Eller något? :p

Senast ändrad av en moderator:

Sen tror jag att homosexualiteten och liknande är något mänskligt.
Jag tror, att eftersom människan över lag ( :D ) är smartast av alla djur som vandrar på denna planeten, är de också det djurslag som lättast kan vränga till de mest naturliga saker saker och det åt de mest konstiga håll.
Att människors intelligens helt enkelt går dem åt huvudet ibland.

antagligen blir det lite fel när hästen är hos människan i fångenskap och intar andra roller när det inte finns en fullständig flock.

Det tror inte jag, att homosexualiteten skulle vara nåt mänskligt "påhitt." Jag har sett många exempel på sk homosexuella djur. Jag gick islandshästlinje på gymnasiet men hade även andra djurkurser. Jag arbetade me många olika sorters djur och på vår skola fanns ett duvpar som var bögar. De släppte in honor men de var kära i varandra och tyckte inte om tjejerna. Detta är bara ett exempel jag själv sett men har hört talas om annat.

Det är bara för att de varit tillsammans ett längre tag och då tar den ena av dem rollen som "hona". De kan till och med para sig men några ägg blir det inte.. Vi hade två parakiter som parade sig och det blev inga ägg.. det visade sig att det var hannar både två men de hade ju inga andra så de blev ett par.. (som parade sig och så).

hehe stohagen i mitt stall är rätt lesbisk, så här i brunsttider.

De har ju inga andra, så de tar varandra !

:rofl: :rofl: :rofl:

ja vi har ett sto som alltid brunstar om hon går bredvid det stoet som kan bli "hingstig" ibland.
F.ö brunstar detta stoet även för vissa människor :confused: :crazy: :D

Dundret skrev:
ja denna 18åringen som försökte betäcka min stackars valack, är faktiskt lite skum när han går med valacker..
När han bara går med ston är han som vilken valack som helst, aldrig hingstig men kan bli lite små upphetsad när stona brunstar.

Är han däremot med valacker är han helknäpp.. ett tag skulle han hela tiden valla en viss valack och kom en annan häst nära den valacken (oavsett kön) fick han spel och jaga bort den hästen för att sedan trava tillbaka till sin valack gnäggandes och pipandes, för att sedan valla bort han dit han tyckte han skulle vara.. och då valla han honom som en hingst gör med sina ston.

Sen blir han alltid mer tjutig och pipig och typ hingstig med valacker och tråkig med ston..

Jag är hel säker på att han är bög!
Börjar tro min valack oxå är lagd åt de hållet efter deras hångel idag :rofl:

Hästar i fångenskap och vilt tar på sig olika roller som behövs för deras överlevnad tex vakt, barnflicka mm.
Om det i en flock i fångenskap inte finns alla komponenter som en hingst, ston, föl mm som kan ta på sig dessa roller så kan det bli sådär som du beskriver att ett sto beter sig som en hingst, eller att en vallack försöker betäcka en annan vallack. Ta in fler hästar i deras flock och se om det blir någon förändring. Ston, unghästar osv.

_saga_ skrev:
Det tror inte jag, att homosexualiteten skulle vara nåt mänskligt "påhitt." Jag har sett många exempel på sk homosexuella djur. Jag gick islandshästlinje på gymnasiet men hade även andra djurkurser. Jag arbetade me många olika sorters djur och på vår skola fanns ett duvpar som var bögar. De släppte in honor men de var kära i varandra och tyckte inte om tjejerna. Detta är bara ett exempel jag själv sett men har hört talas om annat.

Jag tror som J3O, att eftersom det från början inte fanns någon "hon"duva så fick den ena hanen agera hona för att de inte kunde få utlopp för sina naturliga drifter på annat sätt.
Sen har de kanske fastnat i det beteendet på något sätt.

Valacker betäcker varandra för att visa vem som är högst i rang.. Jag vet däremot inte om det är så vanligt att valacker står och hånglar...;)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
874
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar