Kan te bli dåligt?

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag har ett antal påsar te som bäst före datum passerat på. De luktar ok så jag fortsätter använda dom. Men finns det ngt i te som gör att de blir dåliga?

Sv: Kan te bli dåligt?

Tror inte att det finns något i te som blir dåligt direkt. Har det förvarats torrt ska väl det värsta som kan hända vara att det har tappat smak.

Jag har bara varit med om att te tappar smak men har aldrig varit med om att det blivit dåligt.

Det tror jag inte, jag har druckit te som varit mer än tio år efter bäst före datum. De enda gångerna jag märk att te blivit dåligt är att de ibland smakat mögel, men då beror det säkert på att det blivit fuktigt, för det har varit långt före bäst före datum. Ibland på ett helt nyöppnat paket.

Det tror jag inte, jag har druckit te som varit mer än tio år efter bäst före datum. De enda gångerna jag märk att te blivit dåligt är att de ibland smakat mögel, men då beror det säkert på att det blivit fuktigt, för det har varit långt före bäst före datum. Ibland på ett helt nyöppnat paket.

Tänker du liksom jag på Äppelteet vi drack hemma hos Toyshot? ;)

Dåligt blir det inte, om du menar skadligt. Däremot smakar gammalt te ofta ingenting. Te är en färskvara, inget man har på en hylla där det får samla damm och tappa smaken. ;)

Ja jag menade som skadligt. Däremot kan jag tänka mig att det smakar och luktar mindre. De jag har luktar dock ok även om det är efter bäst före datumet gått ur.

Tack för svar! Nu ska jag ta mig en kopp blåbärste där bäst före datumet var i somras. Det blir nog jättebra!!

Det där borde man brodera på en bonad :)

Haha, exakt vad jag tänkte! :D

Jag kan meddela att jag har pepparmintste i en burk från tidigt 90-tal som jag fortfarande dricker med glädje. Det är ju lite svagare i smaken men absolut inget fel på't så länge det får dra lite längre än vanligt.

Bäst-före-datum är ju just det, bäst före. Inte dödligt-efter-datum ;)
Och jag som trodde att jag living-on-an-edge när jag griljerade min julskinka med en griljering brygd på två olika sorters senap, som båda hade bäst-före-datum 2008.xx.xx
:o

när jag låg i lumpen fick vi ut pappburkar till koket som var 20 år minst .Dom luktade damm inte te, men det blev te när vi kokade det och ingen blev sjuk
.

Det lär finnas några otäcka mögelsorter som kan angripa bla the. Men det beror nog snarare på att det inte förvarats tillräckligt torrt.

Så smakar det det minsta illa så är det nog bäst att slänga, men datum, det säger ingenting i sammanhanget.

Ptr

Liknande trådar

Fritid Insåg när jag tog fram mitt trangiakök att jag glömt hur man sätter ihop det. Eller ja, det jag brukade använda är inte likadant som...
Svar
18
· Visningar
547
Senast: Enya
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 853
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar