Kan ston brunsta under dräktigtheten?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elma_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 030
Sv: Kan ston brunsta under dräktigtheten?

Okej, tack så mkt för svaret.. =) Väntar spänt tills vet vart ute & känt på henne :D

GRATTIS GRATTIS GRATTIS och hoppas att det blir ett fint föl! :banana::banana:

Och förlåt för att jag försäger mig, du kanske ville berätta den roliga nyheten själv? :D

Haha, Tack gumman!! Nej här är det lugnt, håll det tyst på bilddagboken bara, då flera av mina kusiner håller hus där :P

Men till er andra, tack för alla svar i denna tråd och som ni säkert förstått av Westernsaveds inlägg så är alltså mitt sto dräktigt :D:D:D

Opps.. jag kommenterade en av dina bilder på bilddagboken. Du får radera det.

När förväntas hon föla? :):)

Grattis :) ser fram imot att du lägger upp fölis här på buke när den har kommit :D

Hade veterinären alltså missat fölet när ultraljudet gjordes?
Jag har ett sto som betäcktes i slutet av juli men som var "tom" när hon se undersöktes. I alla fall......senaste månaderna har hon gått upp en del i vikt vilket hon aldrig brukar göra på vintern, det brukr vara tvärtom. Det bubblar och låter mycket om magen också.....
Jag tror väl inte egentligen att hon är dräktig, men lite fundersam blir man ju....
Ni som skrivit om formen på magen och liknande....vad exakt ska man kolla efter om det nu är så att ett sto är dräktigt?

Hade veterinären alltså missat fölet när ultraljudet gjordes?
Jag har ett sto som betäcktes i slutet av juli men som var "tom" när hon se undersöktes. I alla fall......senaste månaderna har hon gått upp en del i vikt vilket hon aldrig brukar göra på vintern, det brukr vara tvärtom. Det bubblar och låter mycket om magen också.....
Jag tror väl inte egentligen att hon är dräktig, men lite fundersam blir man ju....
Ni som skrivit om formen på magen och liknande....vad exakt ska man kolla efter om det nu är så att ett sto är dräktigt?

Ja, veterinären kom ut på dygn 16/17 och både rektalundersökte och sen tog ultraljud, och hon hittade inget, hon var så säker på sin sak att hon tyckte att jag skulle skickat iväg stoet till hingsten igen helgen därpå.

Nu när jag hade ute vet för att kolla igen om hon var dräktig så berättade hon att när de kollas på 16:onde dygnet kan de missa det eftersom hon kanske inte blev betäckt sista betäckningsdaget, då hon sa att ägget inte släpptes direkt. & eftersom det var fribetäckning Elma var på så sa hon att risken var stor att det var så i detta fall.

Det jag har lärt mig hur ett dräktigt sto ser ut är att de blir "kantiga" bak vid virveln, du kan även känna strax framför juvret för att se om du känner sparkar. Sen sa även vet. till mig att det kan vara näst intill omöjligt att se om ett sto är dräktigt, då hon sa att det finns ston som ser högdräktiga ut som sen visar sig va tomma och det finns även ston som dte inte syns något alls på som det senare ploppar ut en liten fölis i alla fall.. :P Men ta du ut en veterinär och kolla, så att du vet om hon är dräktig eller inte, ifall du behöver öka fodermängden osv, skriv gärna här sen när vet. kollat om hon/han nu gör det =)

Här har du en bild på mitt sto nu, som ska föla om ca 60 dagar:
DSCF1408.jpg

Jag tycker inte att hon är speciellt tjock, :P

//Diana

Hej....tack för ditt svar.... jag vet inte vad jag ska tro....
veterinären kollade henne på dag 25 och då borde man ju inte missa något sådant.
Hon sa dessutom att hon just släppt ett ägg då och det gör de väl inte om de är dräktiga? och hon har visat ett par svaga brunster....
Det är nu sista tiden jag börjat fundera lite då hon gått upp rätt mycket i vikt. Vilket inte iofs behöver betyda något men det är mer att hon har lite annorlunda form än hon brukar ha på magen...mer buckig bak liksom....
Och sen bubblar och rör sig magen ovanligt mycket.....men jag har inte känt någon spark eller så.... så antagligen är det väl inget....
Den 27 februari är det är 7 månader sedan hon var hos hingst.
Ska avakta lite men om det bara fortsätter så får jag väl göra en ny koll....men just nu känns det lite långsökt....

Finns det fortfarande veterinärer som besitetr den konsten?

Tycker de lite nyare vet är väldigt osäkra när det gälelr sådant.

fast har man turen att hitta en gammal ringräv thade inte jag tackat nej.

Då har jag tur!!! Min vet kan o undersöker på det viset!!!

Hej....tack för ditt svar.... jag vet inte vad jag ska tro....
veterinären kollade henne på dag 25 och då borde man ju inte missa något sådant.
Hon sa dessutom att hon just släppt ett ägg då och det gör de väl inte om de är dräktiga? och hon har visat ett par svaga brunster....
Det är nu sista tiden jag börjat fundera lite då hon gått upp rätt mycket i vikt. Vilket inte iofs behöver betyda något men det är mer att hon har lite annorlunda form än hon brukar ha på magen...mer buckig bak liksom....
Och sen bubblar och rör sig magen ovanligt mycket.....men jag har inte känt någon spark eller så.... så antagligen är det väl inget....
Den 27 februari är det är 7 månader sedan hon var hos hingst.
Ska avakta lite men om det bara fortsätter så får jag väl göra en ny koll....men just nu känns det lite långsökt....

Hur har det gått? var/är hon dräktig? :P

//Diana

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka