Kan ston brunsta under dräktigtheten?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elma_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 030

Elma_vip

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, kan ston brunsta under dräktigheten?

Mitt sto var på fribetäckning i somras hos en hingst. (Ni minns henne säkert, hon såg hemsk ut i baken, uppfrätt med diarre) Jag tog ut vet när jag skulle för att kolla om hon var dräktig eller inte, vilket hon inte var. Hon åkte sedan till en fodervärd i Oktober-November någon gång och jag tyckte att hon brunstade då, men jag kanske såg fel? Eller kan ston "skvätta" när de kommer till ett nytt ställe med nya hästar? För det är nämligen så, att hon som har hästen säger att det är många som tror att hon är dräktig då hon blivit så rund. Hon går nu på fri tillgång till hösilage men rids regelbundet, hon är en f.d travara som inte alltid vart den lättaset att hålla hullet på. Så kan hon vara dräktig? (Det sak komma ut en vet så snart som möjligt & kolla henne) Men kan man själv kolla på något sätt, alltså tecken på dräktighet m.m.?

Väldigt tacksam för svar.

//Diana

Sv: Kan ston brunsta under dräktigtheten?

Ja de kan brunsta. Och just vid de tillfällen som flytt och nya hästar är det som vanligast

Okej. tack så mkt för svaret. Hur länge kan de brunsta? Alltså hela dräktigheten eller bara i början eller? Och kan man se tecken på att hon är dräktig, förutom magen då.. :P

//Diana

Jo jag ska det, men henne vet har vart sjuk men hon ska komma så fort hon kan, förhoppningsvis på måndag. Hon var hos hingsten mellan den 5/5 till den 13/5

Ringde hennes förra ägare & hon sa att det kanske inte var så bra att göra ett ultraljud när hon gått så långt (om hon är dräktig), för det kanske kan förstöra något?

De brukar få olika form på magen, beroende på om de är dräktiga elelr bara feta.

Jo det vet jag, vi ska eventuellt åka bort till fodervärden & kolla sen idag =)
Så vi får väl se, men är det någon som vet om det kan vara farligt att göra ett ultraljud nu? är hon dräktig är hon väl i sjunde månaden, lite mer.

Jag hade nog hellre tittat på magformen än ultraljudat..

Blodprov då?

Ultraljud gör man inte så långt in i dräktigheten som din är (om hon är dräktig). Anledningen är att det är svårt att se fostret när det är så stort. Det smidigaste är att göra en rektalundersökning. Då får du besked direkt om veterinären känner något. /AFF

Finns det fortfarande veterinärer som besitetr den konsten?

Tycker de lite nyare vet är väldigt osäkra när det gälelr sådant.

fast har man turen att hitta en gammal ringräv thade inte jag tackat nej.

Okej. Jag ska som sagt eventuellt åka bort till hästen sen, kan försöka ta lite bilder på henne så kan ni få se hur hon ser ut..

Finns det fortfarande veterinärer som besitetr den konsten?

Tycker de lite nyare vet är väldigt osäkra när det gälelr sådant.

fast har man turen att hitta en gammal ringräv thade inte jag tackat nej.

Ja, visst finns det veterinärer som kan rektalundersöka! Det är en förhållandevis vanlig undersökningsmetod fortfarande. Jag har inte hört att det är något som inte brukar användas längre. :confused:

Veterinären går ju in rektalt även vid ultraljud så skillnaden är ju inte så stor. Vid rektalundersökning känner veterinären om livmodern är sammandragen och det borde ju inte vara så svårt att känna. Min veterinär har ibland sagt (i samband med ultraljud) att livmodern känns dräktig, innan hon hunnit ultraljuda. Så de veterinärer som kan ultraljuda tror jag även är duktiga på att enbart rektalundersöka. /AFF

Oh, ja, visst kan dom det.. Jag har en dam som sympatibrunstar med den andra som tyvärr gick tom iår. MEN det luktar inte brunst om henne utan hon gör tempona bara. Hon ser klart dräktig ut iaf.. :D

Jag harjobbat flera år på seminstation så de olika förfarandena kan jag.:D

Däremot har jag märkt att många nyare vet ofta har fel när de gör rektalundersökningar.
Men detta kan givetvis vara ett lokalt fenomen.

Å andra sidan borde de t vara svårt att missa om märren är så långt gången...

Det är mer vanligt än ovanligt att det rektalsundersöks, än u-ljudas när dräktigheten framskritit såpass länge ( eventuell dröktighete i detta fallet)
Jag vet inte vart du bor "Älgen" men våra veterinärer häromkring är kunniga på den sortens undersökningar:bow:

Klart det är vanligare. Det biten har jag aldrig motsatt mig.

Men vi fick en relativt ny vet för ett tag sedan. Kan bero på det.

Den förra var väldigt duktig, så jag är nog bara kräsen/bortskämd.:p

Man kan visst kolla dem med ultraljud även så sent i dräktigheten. Vi kollade alla våra sista gången nu strax innan jul,och de som ska föla först ska föla i början av mars. De hon inte kände med handen kollade hon med ultraljud för att vara säker. Hoppas det går bra för dig!

Jaha okej. tack så mkt :D ja det får vi hoppas, vet. kommer troligtvis ut nu i veckan & kollar =)

Ja som rubriken lyder, kan ston brunsta under dräktigheten?

Mitt sto var på fribetäckning i somras hos en hingst. (Ni minns henne säkert, hon såg hemsk ut i baken, uppfrätt med diarre) Jag tog ut vet när jag skulle för att kolla om hon var dräktig eller inte, vilket hon inte var. Hon åkte sedan till en fodervärd i Oktober-November någon gång och jag tyckte att hon brunstade då, men jag kanske såg fel? Eller kan ston "skvätta" när de kommer till ett nytt ställe med nya hästar? För det är nämligen så, att hon som har hästen säger att det är många som tror att hon är dräktig då hon blivit så rund. Hon går nu på fri tillgång till hösilage men rids regelbundet, hon är en f.d travara som inte alltid vart den lättaset att hålla hullet på. Så kan hon vara dräktig? (Det sak komma ut en vet så snart som möjligt & kolla henne) Men kan man själv kolla på något sätt, alltså tecken på dräktighet m.m.?

Väldigt tacksam för svar.

//Diana

Två av mina ston har brunstar 3-4 ggr då dom har varit dräktiga. Inte alls ovanligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka