kan steget komma senare?

Sv: kan steget komma senare?

Okej... nu har du tappat bort mig helt.
Om en dressyrhäst med bra steg inte är en gångartshäst, vad är det då? Vad är skillnaden enligt dig?
Hur kommer det sig att 3 dagar efter ursprungsinlägget har ditt avelsmål ändrat sig?

enligt mig är det skillnad på en häst som har ett bra steg och på en "gångartshäst".
gångartshästen har ett korrekt och utmärkande steg medan hästen med ett bra steg "bara" rör sig bra.
sen får du tycka vad du vill om "skillnaden".

jag har aldrig sagt att mitt mål var att avla fram en gångartshäst.

ville ha en dressyrhäst med ett bra steg, men min lille sparv rör sig väldigt tråkigt..

Ville du ha en häst som rörde sig bra eller inte ?
Tycker i alla fall att det verkar idiotiskt att blanda in en 3e ras i en korsning som du ändå inte tycker om.
Det är inte billigt att föda upp hästar heller så kanske hade varit bättre att spara pengarna och köpt en renrasig PRE som du skrev att du ville ha?:idea:

honom känner jag väl till då han även är far till min PRE korsning :laugh:
Jag har inte sett massor av honom med av vad jag har sett så har han inga super gångarter. Galoppen var väldigt trevlig men traven var inte direkt imponerande. (själv hoppas jag på blandning mellan pappas skritt och galopp och morfars trav, som att häst avel är så lätt....)

Senast ändrad:

:idea: Om nu TS haft en renrasig häst, så hade alla diskussioner kring diverse korsningar inte behövt överskugga den mycket intressanta huvudfrågan ! För övrigt:

Steget kan försvinna periodvis mer eller mindre . Men att de blir till stjärnor från att vara krattor tror jag är långsökt. Mia
:bow:
Hur rörde han sig som föl? Var det ungefär likvärdigt då så kommer det sannolikt inte bli bättre när han vuxit klart heller. Men rörde han sig bra som föl så är det inte omöjligt att det kan komma tillbaka när han har vuxit klart. Man ska inte studera hästarna varken exteriört eller rörelserna medan de är i sina växtperioder för då blir man bara ledsen. Det är bättre att låta dem vara, helt enkelt.

:idea: Om nu TS haft en renrasig häst, så hade alla diskussioner kring diverse korsningar inte behövt överskugga den mycket intressanta huvudfrågan ! För övrigt:

Samtidigt finns det linjer av renrasiga som kanske inte helt uppenbart är fantastiska på alla plan. Väljer jag att avla dressyrhäst och har rent hoppstammade hästar i stammen kan jag ju ha tur att den kan röra sig riktigt bra, men det är ju ingen garanti.
Ingen av de raser som finns med i TS häst är avlade för engelsk dressyrridning, om vissa representatner fungerar som det efter lite skolning. I mina ögon inte det mest självklara valet om man vill avla flashig gång. Jag hade faktiskt mer förstått om man lagt en riktigt gångartshingst och förväntat sig att det skulle vara gång i avkomman. PRE-hästarna har säkert mycket som är helt fantastiskt, men få brädar en riktigt bra SWB när det gäller både vägvinnande och luftiga gångarter.

Som jag skrivit tidigare så blir nog sällan traven mer fantastisk än den är på ett föl, möjligen om det kommer på en duktig ryttare som kan plocka fram det genom ridning.
Många hästar kan man rida hyfsad dressyr på även om de inte har supergångarter. Det finns så mycket annat som faktiskt är viktigare.
/U

*kl*
Av de vi fött upp själv ("rena" halvblod och P.R.E)är de äldsta bara 2 1/2 år gamla än så länge men jag har sett en hel del förändringar av rörelserna under växtperioderna. En av dem växte mycket och snabbt och såg väldigt tung ut i sina rörelser ett tag. Nu när han är 2 1/2 så har han hunnit ikapp kroppen lite, ser jämnare ut och börjar också röra sig med mer flyt och luft i gången. Den av våra som vi själva tycker rör sig bäst rörde sig riktigt riktigt bra som föl, med en hackig period då han växte lite ojämnt under sommaren och har nu kommit igen och börjar röra sig bra igen.

Av våra så har P.R.E. fölen växt mer jämnt och även rört sig mer "lika" under uppväxten än halvblodsfölen som både sett lite lustiga ut ibland och rört sig mer varierande i och med att de växt.

Så, kort sagt. Min erfarenhet är att rörelserna kan ändras i och med att unghästarna växer. Men när man skall försöka gissa sig till hur hästen kommer röra sig som vuxen så är det en god idé att se till båda föräldrarna (och gärna andra avkommor) för att få ett hum om vilken häst man kommer få i slutändan.

Ville du ha en häst som rörde sig bra eller inte ?
Tycker i alla fall att det verkar idiotiskt att blanda in en 3e ras i en korsning som du ändå inte tycker om.
Det är inte billigt att föda upp hästar heller så kanske hade varit bättre att spara pengarna och köpt en renrasig PRE som du skrev att du ville ha?:idea:

för det första har jag aldrig sagt att jag inte gillar korsningen fullblod/nordsvensk.
jag har sagt att jag tycker att mitt sto är en lyckad korsning.
ditt andra påstående om att det inte är billigt att föda upp en häst är helt fel.
i alla fall i mitt fall.

Samtidigt finns det linjer av renrasiga som kanske inte helt uppenbart är fantastiska på alla plan. /U

Förvisso... :crazy: fast jag avsåg inte främst att kommentera företeelsen avel på renrasiga kontra korsningshästar, utan jag ville fokusera mer på hur just denna INDIVID (TS föl) kan komma att utvecklas gångartsmässigt ! :bump:

honom känner jag väl till då han även är far till min PRE korsning :laugh:
Jag har inte sett massor av honom med av vad jag har sett så har han inga super gångarter. Galoppen var väldigt trevlig men traven var inte direkt imponerande. (själv hoppas jag på blandning mellan pappas skritt och galopp och morfars trav, som att häst avel är så lätt....)

nä, visst finns det PRE-hingstar med bättre gång, men Affe är en mycket vacker häst och jag är väldigt nöjd med resultatet jag av att betäcka mitt sto med honom :D

Om du räknar på vad hästen kommer att ha kostat när det är några år så är det nog inte billigare att föda upp en häst än att köpa en.

jag menar självklart inte att det är fula hästar, bara att nordsvenskar och fullblod inte faller mig i smaken. ville ha något pampigare, med lite resning och nacke..

Jag tolkade detta som att du inte gillade fullblod och nordsvenskar eftersom de inte föll dig i smaken, men jag kanske missuppfattade dig då......

Sen har jag verkligen inget emot korsningar. Har själv haft en fullblod/angloarab/kwpn som dock rörde sig jättebra och vi har haft fina framgångar på dressyrbanan.

Och visst kan en duktig ryttare ta fram mer gång, men det finns ju alltid en begränsning.

Senast ändrad:

Om du räknar på vad hästen kommer att ha kostat när det är några år så är det nog inte billigare att föda upp en häst än att köpa en.

i mitt fall kostar det mig nästan ingenting. det ända jag betalar är försäkring, vaccination och verkning, då mitt inackorderingsstall betalar resten :grin:

vilken spännande korsning!;)
har du någon bild på honom?

jodå, här är min kille

7.jpg

10.jpg

*KL
Vad är det man brukar säga? Titta på din uppfödning när den är 3 dagar, 3 veckor och 3 år? Och däremellan blunda, för då kan de både se ut och röra sig à la hej-kom-och-hjälp-mig!

Buke kan ta i lite mycket. Ta allt med en nypa salt :)

:bow::bow:

Håller med. Alldeles förskräckligt. Tjejen hade ett sto med ett trevligt temperament som hon ville föra vidare, och hon använde en hingst från den ras hon gillar bäst. Inte enligt konstens alla regler kanske, men vaddå, back off och svara på hennes fråga i stället för att hacka :mad:

Tycker dessutom att folk som ska vara otroligt supererfarna megakända expertuppfödare och allt vad det heter skulle vara mycket mer imponerande och värda att lyssna på om dom hade en trevlig ton mot amatörerna. Själv är jag så knepig att jag inte alls lyssnar på folk som är dryga och otrevliga.

TS: hur det än går får du säkert kul med din lilla kille. :) Lycka till :)

Anser att jag har ganska skapligt med erfarenhet men tycker dock ej att jag varit otrevlig här.... :crazy:

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka