kan steget komma senare?

Sv: kan steget komma senare?

Jag förstår mig inte på folk med korsningar som tar föl, allvarligt talat.. alla dessa problem.. om man nu har en korsning som man ändå vill ta föl på, då kan man väl åtminstone använda sig av en ras som redan finns i stoet? I ditt fall, fullblod eller nordsvensk.

ville ha en finare häst än en fullblod eller nordsvensk, dessutom fick jag chansen att betäcka mitt sto med en av sveriges mest använda PRE-hingstar. hade varit riktigt dumt att inte ta den chansen.
sedan är det ju alltid som ett lotteri att korsa raser, men jag är övertygad om att min lilla kille kommer att bli en mycket ståtlig herre, så jag är helnöjd!:D

för att få högre staket kan du bara skruva fast en längre stör med isolatorer påm på ordinarie hagpinne, Förstår du min förklaring? :)

nä, förstod inte riktigt, men har äntligen fått våra isolatorer vi beställde och höjde staketet till ca 180-190 cm. nu kan han ju försöka hoppa ut :grin:

Varför har du valt att ha en häst som är korsning mellan två raser som du inte gillar och i så fall varför korsa in en tredje? Är det inte bättre att köpa en häst av den ras man vill ha?
Avel är ett lotteri, och korsningsavel ett ännu större lotteri... hur stor är sannolikheten att avkomman efter en häst som du egentligen inte gillar (egenskaperna, inte individen) blir nåt som du vill ha?

Gångarter kan man till viss del rida fram, men dte låter inte på dig som om han har några flashiga gångarter från början att utgå från riktigt.

Lycka till hur som.

Men om du har filmat med kamera är det bara att ladda upp på youtube :) skapa konto och ladda upp :):)
Jag håller också med om lite grann att man borde inte korsa så många korsningar ihop.
Jag har själv en korsning men med en framtidsplan och mamman är Svensk ridponny med arab / welsh . Jag betäckte mamman med arabhingst , så fölet är 75 % och 25 % welsh. jag vågar nog aldrig korsa med nått annat än arab eller welsh om jag ska ha en avkomma efter henne just för det är ett lotteri att avla.

jag förstår inte riktigt vad det är du försöker säga, men du har inte sett min lilla kille, så du har ingen rätt att uttala dig om att min häst skulle vara "en sådan individ". som om korsningar inte skulle vara värda att bry sig om och lägga energi på?!
tänk efter innan du börjar döma till höger och vänster.

Tycker nog att du bör ta dig en funderare på vad Per K. kan mena.
Var ditt val av avelssto för din målsättning (dressyrhäst) det bästa tänkbara, eller var det just detta sto som du råkade ha tillgängligt? Om du verkligen är seriös med att vilja avla fram en fin gångartshäst, verkar det på vad du skrivit i denna tråd, som du startat i en rejäl uppförsbacke.

Per K. är förövrigt en oerhört erfaren uppfödare som har fött upp halvblod sedan tidigt 60-tal. Dagens oerfarna hästproducenter, (vill inte använda ordet uppfödare) skulle kunna lära sig mycket om de tog kontakt med och lyssnade till dem som hängt med ett tag.

Håller helt med dig Dark Ronald. :bow:

kl

Vill också tillägga att ju mer oviss avelsmaterial man använder, destå större överraskningar.

Om man bara tar en sk. tvåvägskorsning som travare och värsting halvblod med stor gång. Båda bruna saker där travmärren är 154 i manken och pappa halvblod 172

Man kan ur dessa två individer få en halvstor, låt säga 160, med halvblodsutseende, så som bättre hals, läs resligare.
Gångarterna däremot skvallrar travare i alla övergångar plus att ungen blev fux då det fanns visst nåt sånt i fjärde led på travarmärra.
Inkludera då den lille "jäveln" som sitter mellan öronen och har stark personlighet, hetsighet och skarp temperament.

Observera att det bara var ett exempel.

Att då blanda 3 olika sorters häst som fullblod, nordsvensk (?) och Pre för att tro att man får en unge av maffig typ med gång är ju ännu mer chansartat.

Kallblodslinjerna kan ju slå rakt igenom hela alltihop.

Så där kan man få en vit unge med en massa hovskägg i halvtung modell.
Den kanske rör sig som en nordis och har nerverna som ett fullblod.

Även detta var ett exempel.

Det finns ju liksom en viss anledning att vi har en bunt gubbar som far runt i landet och bedömer märrar och hingstar.

Dom vill ju gärna berätta för stoägarna vad som kan vara lämpligt i avelsboxen och vad som skall kasseras omgående.
Dom har ju också en viss nyfikenhet att vilja få fram nedärvningsförmåga :D

Till TS

Du ska inte ta åt dig av kritiken men försök läs vad dom skriver här.
Som sagt, en kedja blir aldrig starkare än dess svagaste länk.
Och vad jag läst här så är det bara att inhandla en bra hoppsadel :D:D;)
Din unge är säkert jättefin men tänk på att du kanske måste revidera om dina planer.
Hoppning är kul..säger dom som vet :crazy:;)

AM

Senast ändrad:

Tycker nog att du bör ta dig en funderare på vad Per K. kan mena.
Var ditt val av avelssto för din målsättning (dressyrhäst) det bästa tänkbara, eller var det just detta sto som du råkade ha tillgängligt? Om du verkligen är seriös med att vilja avla fram en fin gångartshäst, verkar det på vad du skrivit i denna tråd, som du startat i en rejäl uppförsbacke.

Per K. är förövrigt en oerhört erfaren uppfödare som har fött upp halvblod sedan tidigt 60-tal. Dagens oerfarna hästproducenter, (vill inte använda ordet uppfödare) skulle kunna lära sig mycket om de tog kontakt med och lyssnade till dem som hängt med ett tag.

jag har aldrig sagt att mitt mål var att avla fram en gångartshäst.
mitt lilla sto var det ända sto jag hade som vi egentligen köpte som "skogskompis" när hon var tre.
men när jag började rida och utbilda henne visade det sig att hon var mycket lättlärd och positiv till arbete.
nu skulle hon utan problem klara av en Msv, men jag har aldrig tävlat henne.
det ända som skiljer henne från andra bra dressyrhästar är att hon inte har steget.
det hoppades jag på var en häst av en bättre typ och ett bättre steg än mitt sto, men med hennes psyke och arbetsvilja.

jag struntar fullständigt i hur erfarna folk än är. är så trött på alla som ens har mage att påstå att korsningar skulle vara sämre hästar.
jag kan absolut hålla med om att man ska vara försiktig med att korsa raser som är så olika, men i mitt fall var mitt sto en konstig men ändå lyckad korsning och jag valde en hingst till henne som kunde kompensera upp hennes fel med det som nedärvs till hans föl.
korsningar är absolut inte fulare eller sämre än renrasiga hästar!
det finns fler skitfula halvblod än vad det finns jättefina.
bara för att det är ett renrasigt halvblod behöver det inte vara bättre än en korsning mellan fyra olika raser.

Varför har du valt att ha en häst som är korsning mellan två raser som du inte gillar och i så fall varför korsa in en tredje? Är det inte bättre att köpa en häst av den ras man vill ha?
Avel är ett lotteri, och korsningsavel ett ännu större lotteri... hur stor är sannolikheten att avkomman efter en häst som du egentligen inte gillar (egenskaperna, inte individen) blir nåt som du vill ha?

Gångarter kan man till viss del rida fram, men dte låter inte på dig som om han har några flashiga gångarter från början att utgå från riktigt.

Lycka till hur som.

jag har i stora drag redan svarat på detta, men för att förtydliga lite...
min mamma och min syster ville ha en snäll häst att rida ut på.
vi hade inte mycket pengar och hittade ett litet, billigt, jättesnällt, treårigt korsningssto som sedan visade sig bli väldigt duktig på dressyr.

det ända jag kunde göra var att chansa och hoppas.
egentligen är inte steget superviktigt för mig så länge jag har en häst som är trevlig att rida.
jag är bara så nyfiken på hur han kommer att se ut och röra sig när han är klar och det var därför jag startade tråden, för att kunna fråga duktiga personer som kan och jag är tacksam för alla svar jag fått.:bow:
fast det hade ju varit jättekul om han hade fått pappans steg:bump:

men när jag började rida och utbilda henne visade det sig att hon var mycket lättlärd och positiv till arbete.

*harkel*
Kallblod är väldigt lättlärda,lyhörda och avlade för arbete.Du har även fullblod i ditt sto som också är oerhört lyhörda och lättlärda.

det ända som skiljer henne från andra bra dressyrhästar är att hon inte har steget..

Men varför valde du då en PRE?
Jag personligen tycker sällan man ser nått vidare steg på en PRE,mest 'bensprattel' å höga lyft. (duckar nu från alla PRE'are och jag vet att det är rasen som 'är sån',inte fel med det för den sakens skull!)

btw..Var i landet kan man hitta 'hingstbete' redan i februari??

jag är lite nyfiken på hur din fölunge ser ut! :laugh:

jag har själv fött upp en korsning (frieser/arab) och han har ärvt pappans resning.

Senast ändrad av en moderator:

jag struntar fullständigt i hur erfarna folk än är. är så trött på alla som ens har mage att påstå att korsningar skulle vara sämre hästar.
jag kan absolut hålla med om att man ska vara försiktig med att korsa raser som är så olika, men i mitt fall var mitt sto en konstig men ändå lyckad korsning och jag valde en hingst till henne som kunde kompensera upp hennes fel med det som nedärvs till hans föl.
korsningar är absolut inte fulare eller sämre än renrasiga hästar!
det finns fler skitfula halvblod än vad det finns jättefina.
bara för att det är ett renrasigt halvblod behöver det inte vara bättre än en korsning mellan fyra olika raser.
Det handlar inte om att hästen är ful eller inte.
Det handlar om att avel med korsningar mellan raser med vitt skilda egenskaper gör resultatet väldigt svårförutsägbart.

När man håller på med avel/hästuppfödning måste man se till mer än bara hur föräldrarna ser ut och har för egenskaper. Man måste se några generationer bakot också. OM man har avlat medvetet i flera generationer på hästar med liknande egenskaper och så är chansen stor att dessa egenskaper nedärvs även till avkomman.
Det är här du ska läsa nafayettes inlägg en gång till. Ditt korsningssto är kanske en alldeles utmärkt individ själv, men hon har gener från sina förfäder också och du kan inte veta vilka som nedärvs. När man dessutom blandar in en tredje ras med ett tredje ursprungligt användningsområde (en galoppör, en arbetshäst och en ridhäst) så är risken större att det blir pannkaka av alltihop än det hade varit om stoet och hingsten varit av samma ras och samma användningsområde i generationer.

Jag har sagt det förr och säjer det igen, man måste inte betäcka bara för att man räkar äga ett sto.

Min första uppfödning är en korsning PRE/fullblod. Stoet var en underbart klok häst med ett fantastiskt temperament. Tyvärr hade hon inte riktigt för ridning idealisk exteriör så efter nogrant övervägande så valde jag en PRE hingst till henne.
Jag ville ha en trevlig ridhäst (hingst/vallack,skimmel:angel:) med bättre typ och bättre hovar som kunde ersätta henne. Ej för vidare avel.
Med tanke på avelsmaterialet så är jag mycket nöjd med resultatet.

Vad jag har förstått så är PRE rasen väldigt homogen och typar korsningarna mycket och ger trevligt temperament.
Angående gångarterna så är min killes bästa gångarter skritten och galoppen och traven var inte vidare inponerande förrens han blev starkare i ridningen så det är bara att vänta:).

Men varför valde du då en PRE?
Jag personligen tycker sällan man ser nått vidare steg på en PRE,mest 'bensprattel' å höga lyft. (duckar nu från alla PRE'are och jag vet att det är rasen som 'är sån',inte fel med det för den sakens skull!)

btw..Var i landet kan man hitta 'hingstbete' redan i februari??

jag har alltid varit svag för PRE-hästar och det är just en PRE som jag vill köpa någon gång i framtiden om jag har råd.
jag personligen älskar "PRE-steget".

finns ett ställe i stallarholmen som tar emot unghingstar i slutet på feb. de flesta stannar i minst ett år, men jag hämtar hem min efter sommaren, så därför kallar jag det kort och gott för hingstbete.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka