kan steget komma senare?

scizofren

Trådstartare
vet inte om mitt inlägg har hamnat rätt, men jag provar...
har en 1års hingst som är 50% PRE.
ville ha en dressyrhäst med ett bra steg, men min lille sparv rör sig väldigt tråkigt..
han är "stelbent" i gångarterna, men kan få till ordentligt lyft och se riktigt maffig ut om tex. en ny häst släpps in i hans hage.
min fråga då, till er som kan...
finns det en möjlighet att steget kan utvecklas och bli bättre när han vuxit klart?
benen är inte färdiga på långa vägar då han har jättestora framknän och haser i jämförelse med resten av benet.
sen har jag en till liten fråga.
kan benen på en ettåring ta skada av att han 2-4 ggr om dagen hoppar 130 cm under ca två veckors tid?
han rymmer nämligen ur hagen genom att hoppa ut. har beställt 40 cm långa distansisolatorer som jag ska sätta på höjden för att höja hans hage, men de har inte kommit ännu.
tacksam för alla svar jag kan få:bump:

Sv: kan steget komma senare?

Skär honom och stoppa in en kompis till honom . Skulle bli galen om grannens hingstar hoppade ut ur hagen 2-4 gånger per dag och sprang lösa .....

Steget kan försvinna periodvis mer eller mindre . Men att de blir till stjärnor från att vara krattor tror jag är långsökt .
Tyckte du inte om hans rörelser när du köpte honom ?

Mia

Senast ändrad:

han går med en shettishingst och tre valackar, men ändå har han tråkigt. men han åker iväg på hingstbete i februari, så till dess hoppas jag att han håller sig inne när jag höjer hagen..

han är min egen uppfödning, så jag har bara hoppats på att han ska få sin pappas steg. han fick hela kroppen från sin pappa, men steget verkar vara mer från morsan...
har funderat på om han kan ha växtvärk för jag tycker han har varit väldigt stel ett bra tag nu. var inte alls lika stel när han var ca 8-9 månader...

Men steget var likadant när han var yngre, även om han inte var lika stel? Hästar i 1års åldern rör sig ju ofta lite knackigt när de växer. Men om han är din egen uppfödning har du ju sett både hans bra och dåliga dagar. Man kan rida fram lite gång men jag tror inte du ska räkna med att hans steg blir bättre än det du har sett under hans bättre dagar. (har själv en 50% pre, hon rörde sig trevlig när hon var bebis sen har hon rört sig sämre i säkert 1,5år men börjar nu vid 2,5 röra sig som när hon var liten. Eller så är det ren inbillning...)

Sen måste jag säga att jag funderar lite över varför du betäcker ett sto som inte rör sig bra om du vill ha fram en häst med riktigt bra gångarter.

Senast ändrad:

Visst finns det hopp, du såg han inte som föl?
Min 5-åring rörde sig fint som riktigt liten sedan försvann gången helt några år. Mycket kom tillbaka när han började ridas och han visar sig mycket bättre under ryttare än fritt (förutom när han showar men det är ju knappast något eftersträvansvärt rörelesemönster)
Hade en tvåårshingst här förra vinetrn som inte rörde sig alls på hela vintern, men under sommaren hände det grejer vill jag lova så visst ändras de i takt med att de växer!

Hur rörde han sig som föl? Var det ungefär likvärdigt då så kommer det sannolikt inte bli bättre när han vuxit klart heller. Men rörde han sig bra som föl så är det inte omöjligt att det kan komma tillbaka när han har vuxit klart. Man ska inte studera hästarna varken exteriört eller rörelserna medan de är i sina växtperioder för då blir man bara ledsen. Det är bättre att låta dem vara, helt enkelt.

Precis, man ska låta de vara så länge de växer och det är ju skillnad på en häst som springer i hagen och på en som verkligen rids. Ge din häst tid, säkert inget fel på hans gångarter. Vad är mamman för ras?

Man kan rida fram mycket gång, men då krävs det att du som ryttare är skicklig!

Måste bara fråga vad stoet har att göra med hur hästens gångarter kommer utvecklas?

Hennes egen ras och egna gångarter har ju stor betydelse för hur man ska kunna bedöma fölets chans att utvecklas.
I det här fallet vet vi ju bara att fölet är 50% PRE och utan att veta vad de resterande procenten är så är det svårt att en gissa något. Har stoet också trevliga gångarter och bra lyft är ju chansen större än om hon själv har mycket markbundna rörelser. Olika raser olika förutsättningar.

Tja.. min åsikt är väl att hästarna har som bäst gångarter som föl. Långa ben, och ingen tyngd att prata om. Däremot så kan föl och unghästar variera mycket genom växtperioder, och periodvis tappa kvalitet på gången som kommer tillbaka senare.
Instämmer i kören, vad är det för mor? Hur rör hon sig? I mina ögon så är det inte så många PRE som rör sig idealiskt, men jag tror att det kan bli bra med rätt sto.
/U

stoet är en korsning mellan nordsvensk och fullblod (50/50).
har ingen aning om hur hennes gång "ska" se ut då hon har spatt i båda bakbenen vilket gör henne ganska stel. (rådfrågade veterinär innan jag betäckte henne och denne sa att spatten inte skulle vara ärftlig då hon fick den pga att hon föddes som tvilling och släpptes ut för tidigt i tunga, leriga hagar)
som det är nu rör hon sig inte så bra. det jag hoppades på var att hennes föl skulle få mycket av pappans exteriör och rörelser och mammans stabila psyke.
fick som jag ville i de flesta fallen.:D
kommer ihåg att jag tyckte i somras att han började röra sig sämre och stelare, men tänkte inte så mycket på det.
tycker väl att han aldrig varit någon stjärna i rörelserna direkt, men de har varit bättre.
känns ändå mer hoppfullt efter alla svaren.
annars skulle jag ju kunna satsa på hoppningen, men jag är rädd för att hoppa :crazy:
tack så jättemycket för alla svar!:bow:

för att få högre staket kan du bara skruva fast en längre stör med isolatorer påm på ordinarie hagpinne, Förstår du min förklaring? :)

Allvarligt undrar jag lite över diskutionen där man diskuterar hur framtida rörelser på ett föl med dålig gång som har en PRE hingst som far och en korsning med spatt som mor, hur kan man bry sig i ensådan indivd

Jag förstår mig inte på folk med korsningar som tar föl, allvarligt talat.. alla dessa problem.. om man nu har en korsning som man ändå vill ta föl på, då kan man väl åtminstone använda sig av en ras som redan finns i stoet? I ditt fall, fullblod eller nordsvensk.

stoet är en korsning mellan nordsvensk och fullblod (50/50).
har ingen aning om hur hennes gång "ska" se ut då hon har spatt i båda bakbenen vilket gör henne ganska stel. (rådfrågade veterinär innan jag betäckte henne och denne sa att spatten inte skulle vara ärftlig då hon fick den pga att hon föddes som tvilling och släpptes ut för tidigt i tunga, leriga hagar)
som det är nu rör hon sig inte så bra. det jag hoppades på var att hennes föl skulle få mycket av pappans exteriör och rörelser och mammans stabila psyke.
fick som jag ville i de flesta fallen.:D
kommer ihåg att jag tyckte i somras att han började röra sig sämre och stelare, men tänkte inte så mycket på det.
tycker väl att han aldrig varit någon stjärna i rörelserna direkt, men de har varit bättre.
känns ändå mer hoppfullt efter alla svaren.
annars skulle jag ju kunna satsa på hoppningen, men jag är rädd för att hoppa :crazy:
tack så jättemycket för alla svar!:bow:

Ja du.. Varken nordvenska brukshästar eller engelska fullblod är avlade för att ha fantastiska gångarter, kombinerat med en PRE kan jag tänka mig att avkomman kan få lite resning och se flott ut, men jag inbillar mig att det inte är den rörligaste hästen i byn.
Om du är ganska duktig kan du utveckla gångarterna under ryttare senare, kanske hade det varit ett bättre hingstval att välja en SWB-hingst som visat att den nedärver goda gångarter, för att få en bättre chans. Och ännu bättre chanser för goda gångarter på avkomman om man vet att stoet har det.
Om att avla på spatt-sto kan jag inte svara på om det är lämpligt eller ej.
Hoppas att du är nöjd och trivs med avkomman ändå, den kan ju ha andra kvaliteter som kompenserar.
7U

Om han är mitt i en växt period kan steget bli bättre. Man kan även få något bättre steg på hästen om den rids/tränas rätt.

Men i första hand tycker jag du ska ställa dig frågan: Berhöver du jätte gångarter? De flesta hästar kan gå LC-LA utan att ha jätte gång.

Allvarligt undrar jag lite över diskutionen där man diskuterar hur framtida rörelser på ett föl med dålig gång som har en PRE hingst som far och en korsning med spatt som mor, hur kan man bry sig i ensådan indivd

jag förstår inte riktigt vad det är du försöker säga, men du har inte sett min lilla kille, så du har ingen rätt att uttala dig om att min häst skulle vara "en sådan individ". som om korsningar inte skulle vara värda att bry sig om och lägga energi på?!
tänk efter innan du börjar döma till höger och vänster.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka