Kan spädbarn sova för länge & hur länge hade ni avslag?

Ishtar

Trådstartare
Min knodd på knappt tre veckor kan sova hur länge som helst i sträck. Jag klagar absolut inte, men ibland undrar man ju. Inte kan väl såna här småttisar sova för mycket? Oftast sover han 5-6 timmar i sträck på nätterna men i natt sov han nästan 8 timmar i sträck! Nu har han sovit lääänge, har inte kollat på klockan men tror vi gick ut vid 15-tiden på prommis och han sover än... Han rör på sig då och då så han är vid liv! Inte ska man väl väcka en liten? jag får ju massor gjort, tror hela tiden han ska vakna och blir lika förvånad för varje grej jag kan göra. Har suttit och ätit en hel middag med familjen, duschat, gått på toa, surfat med BÅDA HÄNDERNA :D med mera.

Sen avslag. Nu glömde jag bort bindan och satt framför datorn i 30-45 min och inget hade kommit i trosan så det verkar ju helt klart vara på väg att avta redan. Hur länge hade ni avslag? Mitt har varit brunare än innan i en knapp vecka nu.

Sv: Kan spädbarn sova för länge & hur länge hade ni avslag?

Så länge bebis växer som han ska och är pigg och nöjd när han är vaken så är det väl bara bra om han sover! Elina sov 5-6 timmar i sträck redan som nyfödd, och jag fick höra att jag skulle väcka henne efter 3 timmar för att mata - det gjorde jag ju inte kan jag säga :crazy:. Sen har det gått i perioder.

Efter 3 veckor var mitt avslag slut. Gudars vad skönt det var att slippa!

Rasmus börja sova hela nätter (8h) när han var 2 veckor, växer de som de ska är de ingen fara!

Avslaget minns jag inte hur länge jag hade, men efter 2 veckor så var det inte mer än vid mens, och de kom när jag ammade = livmodern drar ihop sig.

Jag vet faktiskt inte när det gäller sömnen, men jag har svårt att tro att bäbisen skulle sova så mycket att det skulle bli skadligt.
Som Mitten skrev, äter han som han ska, och växer och mår bra så lär det ju inte vara ngt problem.

Jag hade avslag i 4 veckor, men det blödde bara mycket i ca 6 dagar, sen var det mest som bruna flytningar.

Jaha det kan vara så kort alltså, jag trodde 6-8 veckor men kanske blandar ihop med nåt annat. Efterkontrollen kanske... Skönt att kunna känna sig lite fräsch där nere snart! Jag har inte använt binda sen kanske nian och tycker det känns så sunkigt, fast nu har man iofs vant sig.

Kan ju tillägga att de enda som klagar på sovtiderna är mina tuttar! :D
Den som inte ammades sist blir ju hur stinn som helst, läcker som ett såll bara man petar på det i princip.

När lillen väl är vaken äter han väldigt ofta, så mat får han i sig. Han har varit väldigt nöjd vissa dagar och missnöjd andra, magen har spökat. Nu är han röd i rumpan också så det är det enda som ibland får mig att vilja väcka honom, för att byta blöja. Han är röd för han är en bajsbebis, en liten klutt bajs i nästan alla blöjor men 4-5 blöjor per dygn som har mkt bajs. Vissa spädisar bajsar ju bara typ en gång i veckan... Vi luftar rumpan varje dag, då ligger vi på filt + sån där skyddsplast + handduk på golvet och ammar, tittar på tv osv i en halvtimma ungefär. Känns han lite kall om benen lägger jag en vetevärmare under handduken men han har ju mig nära också. Usch vad det är jobbigt när han är röd, man får så dåligt samvete! Har smörjt med bröstmjölk men ska köpa Inotyol imorgon, visst är det den många tycker funkar bra? Oj lite off topic här på slutet.

Loke sover inte så mycket, men så länge han växer som han ska tycker jag inte du ska vara orolig. Han vaknar ju när han är hungrig, inte sant? Det enda är väl att du kanske får pumpa ur mellan för att lätta på trycket i brösten? :)

Angående avslaget har mitt pendlat lite. Ibland har det gått en-två dagar utan en enda bloddroppe, lite bruna flytningar mest. Sedan har det kommit lite igen. Har kört med trosskydd istället för binda nu i någon vecka, idag lyckades jag glömma att ta med mig nya trosskydd när vi åkte till mina föräldrar (hade dock med mig blöjor i överflöd, tvättlappar och ombyte till skrutten :p), och det hade inte blött igenom när jag kom hem. :) Klagar inte över det kan jag säga, har alltid varit förbannad när jag haft mens för att jag avskyr att blöda. :p

Inotyolen funkar super för oss! Han blev ltie röd i ljumskarna och på pungen, det blev jättefint på en gång när vi började med Inotyolen. Plus att det funkar skitbra på mig med. :p Rekommenderar det, helt klart! :D

Inotyol använde vi och den är kanonbra! vi märkte även att Rasmus inte fixar våtservetter, mineralolje-badprudukter och pampersblöjor! Vi har oxå använt potatismjöl för att hålla rumpan torr.

Jag tor absolut inte att det är dåligt at han sover mkt bara han är alert när han är vaken och verkar mätt och nöjd. Jag skulle kanske bli orolig om han åt dåligt och var loj när han var vaken.

Jag hade avslag i 6 j***la veckor och det var inte lite kan jag säga....
Fick höra att det var helt normalt.

Vi använder i princip aldrig våtservetter heller, pappersdukar som blötes och sen klappa torr med handduk eller torr pappersduk. När han nu är röd vill jag inte stryka nåt alls där för han är så öm, jag sköljer honom under kranen och klappar försiktigt torr med handduk. Bröstmjölk och rent sheasmör är det jag har smörjt med, har Weledas zinksalva men vet inte om den är menad till röd stjärt. Nån här som vet?

Jag kommer hänga på apotekets lås vid öppningstid imorgon! :)

Jag tor absolut inte att det är dåligt at han sover mkt bara han är alert när han är vaken och verkar mätt och nöjd. Jag skulle kanske bli orolig om han åt dåligt och var loj när han var vaken.

Jag hade avslag i 6 j***la veckor och det var inte lite kan jag säga....
Fick höra att det var helt normalt.

Jag vet inte hur alert ett spädbarn ska vara som vaken, men han är ju periodvis nöjd och tittar storögt på saker och ljus, tv'n är intressant. Stånkar, smaskar och gör alla grimaser som tänkas kan. Hur alerta ska de vara? Jag tror han är en precis normal bebis. På bvc sa de inget på besöket iaf, han var vaken under hela besöket. Ömsom nöjd, ömsom superskrikig som en helt normal bebis alltså antar jag.

Nä så länge de går upp i vikt som de ska så behöver man inte väcka dem. Han har väl fullt upp med att växa och bli stor :D Försök att njuta, min vaknar fortfarande var 3e timme för att äta!

Avslaget hade jag nog i typ tio dagar, sen vill jag minnas att det försvann och kom tillbaka nån vecka senare för att blöda ett par dagar till. Men jag är inte helt säker.

Angående stackars rumpan kan det vara bra med en barriärkräm, t ex en som innehåller zink eller så. Inotyolen gör kanske det? Då blir det som en hinna så att bajsan inte kommer i kontakt med skinnet. Usch det är hemskt när de har ont. Du kanske kan testa vaselin om du har det hemma tills du köpt nåt annat?

Senast ändrad:

vår dotter var likadan när hon var ungefär lika gammal, vissa nätter sov hon 4h och andra 8h nu är hon 7veckor och sover regelbundet minst 10h/natt. På bvc tycker de bara att det är bra, men när dottern gick över till att bara äta 3ggr/dygn (ökade fortfarande i vikt) fick vi tillsägelse om att mata oftare oavsett om hon var hungrig eller inte.

Angående brösten kan jag bara trösta och säga att det ger sig så småningom. jag trodde mina skulle exploera första natten hon sov 8h. men nu går det bra. Jag har hela tiden gjort så att hon får från ett bröst tills hon inte är så intresserad längre, rapar henne och ger sen andra bröstet också, även om hon bara vill ha litegann så lättr det på trycket, men ofta suger hon mycket från det också. rätt eller inte så funkar det iaf för oss..

Avslag hade jag i drygt 5veckor, när jag började rida igen kom där massor men minskade sen till mängden av kraftiga flytningar.

Min lilla Jesper är precis likadan. :D Han är nu drygt 2 månader och har hela tiden varit en trött kille & är fortfarande. Inte alls speciellt intresserad av mat & äter väl var 4-5.e timme dagtid och på natten sover han runt 8 timmar. Men han ökar i vikt som han ska, gott & väl och är pigg & glad den lilla tid han är vaken. Jag tycker det är sååå skönt med tanke på att jag har en som är snart 14 månader osså & han är inte lika lugn. ;)

Jag hade avslag i 2 veckor bara & fick tbx mensen 1 månad efter förlossningen, så var det båda gångerna för mig.

En loj bebis är knappt med, den sover, vaknar till, gnyr efter mat, somnar vid bröstet osv Aldrig liksom riktigt vaken, och skulle den vara det så är den ledsen/arg... Elin var på väg att gå in i det stadiet pga att BVC inte förstod att det var så allvarligt som det var, nu lyckades vi vända det och helt plötsligt förstod jag varför folk gillar bebisar. Hon är 6 år i dagsläget... :love:

Det är nog ingen fara med att de sover länge så länge de växer som de ska...De vaknar nog när de blir hungriga:D.

Jag är också "bortskämd" med bebis som sover 2 långa pass dagtid:
Brukar gå ut till stallet vid 8.30, då somnar han i vagnen och sover sedan till 12.30-13 ca. Jag hinner göra alla stallsysslor + tömköra/longera en häst + äta lunch själv i lugn och ro. Sen går vi ut och går vid 14.30 och då sover han till 18 oftast, så vi hinner både laga och äta middag sen sambon kommit hem:).
Nattetid har han sista nätterna sovit från 22-23 till 3-4, ätit och somnat om och sovit till 8-9. Helt ok för mig.
Han är 7 veckor nu.

Avslag hade jag i 4-5 veckor, men då var det bara bruna flytningar sista 2 veckorna.

Jag spädbarn kan sova för länge! Antingen sover de för att de är för trötta för att orka vakna. Eller så sover de för att de är så förbaska nöjda och mätta ;)

Vår son hade lite gulsot och orkade varken äta eller vara vaken. Det var jätteviktigt att vi matade och väckte honom. Han gick upp ca 50 gram på en vecka. Då sov han hela nätterna och vi fick börja väcka honom på natten och ge honom mat. Men sen lyckades jag mata på honom så att han fick kraft att själv vakna när han var hungrig. Det löste sig på ca 1-2 veckor! Första veckan efter det gick han upp 300 gram.

Han var lite gul på bb så där skulle han väckas och ammas var tredje timma dygnet runt och de kollade gulheten varje dag. Vi fick åka hem efter 3 nätter för det gick ned såpass bra. På BVC i onsdags när han var 2 veckor sa de att han är lite gul fortfarande men ingen fara, jag och pappa tycker han är helt vit i ögonen nu men bvc har ju inte sett honom innan så det är väl lättare för dem att se en gul nyans.

Vid födseln vägde han 3685 gram och vid hemgång 3500-nåt (fick inga papper på det, viktnedgång 4%). Vid två veckor vägde han 3830 gram och det följde kurvan.

Jag har jättemkt mjölk och han äter tätt när han är vaken, det kommer lite för snabbt från början så jag brukar amma honom ganska upprätt då så han hinner svälja. Då sitter jag i skräddarställning med hans ben mellan mina ben. Så jag tror han får i sig ordentligt. Varje dag är han vaken en lång stund då han är nöjd och hur gullig som helst, gurglar och tittar sig runt och kör sina hip-hop moves med armarna. ;)

min dotter på 2 månader sover max 3 timmar i rad . men hon är inte bra har nog någon slags allergi sa läkarna men hon är för liten att testa på sa dom så jag har en väldigt pigg dotter . eller inte får lite medicin mot klåda och så. va du glad att han sover . önskar min kunde det så hästarna inte blev lidande hela tiden .
,0

Igår morse började vi med inotyolen och redan samma kväll var det mecket bättre! Utan blöja i en timma igår. Ikväll är det kanske nästan helt borta, hoppas. Snutt sov mellan 23.45 och 06.30. :)

Liknande trådar

Småbarn I morgon fyller min minste 1 år. På det året har han inte sovit en enda hel natt och med andra ord har inte vi gjort det heller. Jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 414
Senast: tinissen
·
Gravid - 1år Hej och hå :) Det är inte mycket tid över med en liten bebis i huset, att sitta vid datorn och faktiskt kunna skriva mer än snabba små...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: vindvissla
·
Gravid - 1år Här har tiden gått och nu är det snart två veckor sedan lille Isak föddes! Är lite nyfiken på hur era dagar med små spädbarn ser ut...
Svar
7
· Visningar
3 427
Senast: Lydia
·
Övr. Barn Lillskruttan som blir 3 år om en sisådär 2 månader börjar i vårt tycke bli så stor att hon ska sluta sova middag på dagis - men...
2
Svar
31
· Visningar
2 936
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA