KAN/SKA man kräva eller hur ska man göra?

E

Eleonore

Jag vet egentligen vad jag tycker men jag MÅSTE få fråga vad ni andra har för åsikter ang det här med formen.

I vår stall finns två olika ryttare på samma häst och de rider så himla olika. Nedanföljer beskrivning;

Ryttare nr 1 Rider med fokus på träning och inför tävling.
Denna ryttare sitter rak i ryggen och håller hårt i tyglarna. Hela tiden kontakt och hästen går fint tills man kommer till galoppen. Intrycket so far, är att det ser proffsigt ut. I galopp blir tyglarna liksom för korta och hästen trycks/dras ihop och försöker komma undan bettet varpå dragkamp utbryter samtidigt som ryttaren sitter TUNGT i sadeln och "håller upp/ihop huvudet". Inte en centimeter får hästen till godo på tygeln av de järn-nävarna. I detta fall förespråkas hjälptyglar.

Ryttare nr 2 Rider med fokus på relation och kanske tävling.
Även denna ryttare har fin sits men kräver inte lika mycket. Tyglarna är lite längre (inte långa) och armarna är mjukare. Dvs hästen trycks inte ihop. Det ser inte lika tjusigt ut
I galoppen kommer den stora skillnaden. Hästen kan galoppera då den har längre tygel och kan också sänka huvudet då den inte blir ihopdragen. Däremot går det ju oftast lite fortare undan. Efter en stund blir det mer samlat.

Jag har själv funderat mycket på detta. Dege mig gärna era synpunkter. Förmodligen kommer dessa bägge ryttare att tävla samma häst till hösten i dressyr.

Sv: KAN/SKA man kräva eller hur ska man göra?

Jag föredrar ryttare 2´s ridsätt. Hon rider mer som jag gör...
Hellre längre tygel och att rida med fram (i galoppen iaf) än att hålla igen och försöka rida hästen så kort och så samlad det bara går. Visst det är inget fel att kräva hög samling, men man måste tänka: Klarar hästen verkligen av att gå i detta tempo med denna samlingsgrad? Klarar jag (ryttaren) av att rida hästen på det här viset? Är hård hand rätt sätt för att sätta bakdelen mer inunder...?
Och så sätta på hjälptygel bara för att man inte rider tillräckligt bra.. :crazy: :smirk:

Ryttare 1 kanske klarar av hästen i skritt och trav, men när den kommer fram i en stor galopp funkar det inte längre att hålla tillbaka med handen. Man måste driva i den snabba galoppen också, och det verkar som att hon glömt drivningen.

Du säger att ryttare 2 inte "trycker ihop" hästen. Men hur fritt går den...?

Jag måste tillägga att jag inte kan ge svart på vitt/ rätt svar, om man säger så. Jag har ju inte sett dessa ryttare rida! Eller ridit deras hästar! Men efter vad du berättat så drar jag min slutsats.
Och vem som gör sig bäst i tävlingen är ju mycket upp till domaren, och ser ryttare 1 prydligare och mer "ihoptryckt" i formen, så kanske det går bättre för henne.

Kul iaktagelse att studera 2 olika ryttare på samma häst!!!

Jag tror att ryttare nr2 kommer att tjäna på att hon är för mjuk nu, bättre de än förhård, Hon kan alltid lära sig att korta tyglarna lite o kräva lite mer.
Det blir svårare för ryttare nr1 att börja vara mjukare o våga släppa fram o rida mer med sits o ben.
Det lönar sig alldrig att försöka fuska med vissa hjälper när man rider alla måste va med för att man ska få ett bra resultat :d

Men ryttare 1 kommer absolut inte att tjäna på att hon har järn-hand o fuskar med andra hjälper i längden ;)

Ryttare 2, helt klart!
Ryttare 1 skulle ALDRIG få sitta upp på min häst! Hästen kan omöjligt gå i en korrekt form och hamnar med största sannolikhet på bogarna vilken tillslut i värsta fall kommer resultera i att hästen kommer så en stötig gång och gå sönder i sina ben och i ryggen.

Jag skulle föredra ryttare 2.
En mjuk hand tjänar man mer på i längden än en ryttare som "ser" proffsig ut

Sen skulle ryttare 1 aldrig ens få sätta foten i stigbygeln på min häst, då får alla säga vad dom vill om hur duktig hon är :smirk:

Självklart väljer man ryttare nr 2 om endast de två finns att välja mellan! Båda mina hästar skulle förmodligen hoppa runt på bakbenen om en ryttare som nr. 1 satt upp.

ryttare 2 är 1000 ggr bättre såklart....

min skulle vägra röra sig med ryttare 1. :crazy:

Jag håller på ryttare 2, som verkar mer avslappnad och "sympatisk" i sin ridning ;)

Det går inte att svara på eftersom du redan i din beskrivning är rätt partisk.....:angel:

Därför kanske du beskriver något som jag eller någon annan inte skulle se om vi var olika personer som såg de båda ryttarna.

Självklart låter nr 2 mer sympatisk men när man inte sett dem kan det lika gärna vara så att nr 2 sitter och glappar och är "för snäll" vilket gör att hästen inte arbetar rätt utan bara ser trevligare ut och det i sin tur gör att ryttare 1 måste sätta ramen på nytt varje gång HON rider, för att få hästen att arbeta igenom hela kroppen och inte bara glida fram lite halvtrevligt.

Jag säger inte alls att det är så och jag tycker verkligen inte att hårda händer passar på en häst öht men som sagt, det kan vara så att vi ser helt olika saker och vad som är mest hälsosamt för hästen i längden vet vi då inte.

Du är ju inte så neutral då du beskriver dessa ryttare. Man ser klart att du föredrar nr 2. Allt behöver ju inte vara svart eller vitt. Nr ett kan ju med tränare komma till en bättre/friare ridning i galoppen, likväl som nr 2 kan lära sig inverka mer och stämma av med halvhalter för ett bättre tempo & bärighet. Jag har ju inte sett ngn av dem, så jag kan inte säga vem jag föredrar.

Jag föredrar en blandning av de här två ridsätten. Ryttare nr 2 har trevligare ridsätt, men man måste (iaf med min häst) bestämma sej och tydligt säga vad hon ska göra.
Men naturligtvis tycker jag att det är trevligare och bättre att rida mjukt än att trycka ihop och hålla järnhårt i tyglarna!

Självklart låter nr 2 mer sympatisk men när man inte sett dem kan det lika gärna vara så att nr 2 sitter och glappar och är "för snäll" vilket gör att hästen inte arbetar rätt utan bara ser trevligare ut och det i sin tur gör att ryttare 1 måste sätta ramen på nytt varje gång HON rider, för att få hästen att arbeta igenom hela kroppen och inte bara glida fram lite halvtrevligt.

Otroligt bra svar du kommer med. Till viss del tror jag att du har rätt. Fast jag är ganska säker på att dessa båda ryttare inte tänker på så vis även om det kanske blir så. Ryttarna jag nämner är inte sååå lastgamla men iofs har de ju mål med sin ridning då de pratar tävling.

Jag är egentligen helt på det klara med att ryttare 1 är en sådan ryttare som på en välskolad häst säkerligen skulle greja till finfina poäng i "manegen".

Men med denna häst så blir det liksom så stora krav att hästen stannar upp, vrider käken ur led och struttar uppåt/bakåt. När jag ser detta lider jag och vill vråla "släpp på tygeln och sänk händerna för helvete". :mad:

Du har rätt, jag är inte opartisk. Vad jag ser i övrigt är att hästen faktiskt har utvecklats med ryttare 1. Jag har också uttryckt min åsikt till ryttaren ang händerna. Jag behöver väl inte säga att ryttare 1 INTE kan hoppa hästen, för korta tyglar.

Ryttare 2 är inte alls lika duktig och måste jobba vidare med SINA brister/framtida mål. Räta upp sig mer i galoppen, halvhalter osv. När ryttaren får "guidning" går hästen mer samlat. Denna ryttare får också hästen över hinder. Hästen springar inte heller runt med öppen mun och inte heller bråkar den mot tygeln. Men jag inser som sagt att ryttaren behöver träning.

Bägge ryttarna har sina fördelar. Dock blir jag ledsen när jag ser hästen SE så plågad ut.

Nr ett kan ju med tränare komma till en bättre/friare ridning i galoppen, likväl som nr 2 kan lära sig inverka mer och stämma av med halvhalter för ett bättre tempo & bärighet.

Det du säger är bra i alla fall och du har slagit huvudet på spiken tror jag ang en god framtida utveckling. Tyvärr är jag nog ganska säker på att ryttare 1 inte är så intresserad av att utvecklas åt det hållet. Ettan är mer den typen som till varje pris ska tvinga in samlingen. Tvåan har å sin sida en hel del träning framför sig.

Kontentan är kanske att tvåan verkar mer intresserad utav att ta emot råd medan ettan bara kör sin grej.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är kanske så, tänkte jag, att både skulle rida för samma tränare så skulle hästen kanske få bäst hjälp, en bra tränare kunde utgå från hästen och lära båda vad som behövs på just den hästen:idea:

Ryttare nr 2 kommar det säkert att gå bra för på tävling. Hennes sätt att rida ger hästen en chans att vara delaktig och hon verkar lyssna på hästens signaler och anpassar ridningen därefter. Det ger också en häst som tycker det är roligt att arbeta. Samarbete!

Ryttare 1 kräver utan att lyssna på hästen och det är ingen lyckad kombination. varken för häst eller ryttare.

På den häst jag rider måste man rida som ryttare nr 2...annars får man aldrig ngn ärlig bjudning och gången kommer inte fram.

Ja, det är kanske så, tänkte jag, att både skulle rida för samma tränare så skulle hästen kanske få bäst hjälp, en bra tränare kunde utgå från hästen och lära båda vad som behövs på just den hästen:idea:

DET skulle ju vara det optimala att göra för dessa ryttare.

Såg förresten 2:an rida häromdagen. Eller rättare sagt träna och öva på fin form i just galopp. Det gick väl sådär. Men det som var roligt att se, var att ryttaren försökte och försökte. Halvhalter mm... Det gick inte riktigt så bra som jag tror denne hade velar men oj vad fint hästen gick i skritt och trav sedan. DÄR satt liksom formen inför den där dressyrtävlingen de verkar ha i åtanke.
Om de bara fortsätter så.:banana: Då kanske det sitter i galoppen snart också.
Jag såg att hästen var ganska busig vid detta tillfälle, brallade lite och så. Då gick ryttaren ner ett snäpp och så massor av berömm.

Alltså jag tycker det här är jättesvårt att svara på eftersom man inte sätt ryttarna rida. Om jag skulle vara tvungen att välja ryttare utan att ha sett dem skulle jag valt ryttare 2. Men som jag kan läsa det på din beskrivning, så står det att hästen går ganska bra i skritt och trav med ryttare 1, och inget om att hon "drar ihop" hästen eller så. Det kanske bara är i galoppen hon har problem med det? Hon själv kanske inte märker det, utan gör så pga vana. Om hon skulle få hjälp med galoppen att vara mjukare med handen, kanske hon skulle vara mycket, mycket duktigare en ryttare 2.

Men som sagt, eftersom vi inte sätt hur det ser ut när de rider så lär vi aldrig få veta;)

Tyvärr är jag nog ganska säker på att ryttare 1 inte är så intresserad av att utvecklas åt det hållet. Ettan är mer den typen som till varje pris ska tvinga in samlingen.

Efter att ha läst det där så låter ju 2:an som en mer sympatiskt och trevligare ryttare, men är som sagt väldigt svårt att bedöma utan att ha sett någonting,just eftersom man inte får en opartiskt bild.

Enligt din beskrivning skulle jag helt föredra ryttare nr2.
Jag har inte mycket för ryttare med för mycket/hård hand. Tycker (nästan) aldrig det ser bra ut öht när ryttare med hårda händer rider.
Det brukar bara se fruktansvärt stelt ut, eller så går hästarna bakom hand.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka