Kan säljaren ångra ett sålt föl?

Grandezza

Trådstartare
Jag sålde mitt föl innan den var född, och allt var frid o fröjd, när stoet sedan fick en fin flicka, frågade jag köparen om hon kunde tänka sig att avstå från fölet och annulera kontraktet. Efter någon dag fick jag svar att hon- för min skull ville detta, då hon förstod hur mkt det betydde för mig att få behålla troligen sista fölet (och enda stoet) efter detta stoet. Hon kunde hitta något annat föl att köpa, inga problem. Jag skulle betala tillbaka handpenningen.

Några dagar senare skickar hon ett sms om att hon har ångrat sig, och ska köpa fölet i alla fall, hon sa att hon kände sig taskig, men hade inte hittat annat föl i rätt prisklass efter rätt hingst, så då ska hon ha denna istället.

Får hon ändra sig så? Har hon inte avsagt sig rätten till fölet? Tyvärr hann jag inte heller betala in handpenningen:cry:

Finns det något jag kan göra?
Tacksam för svar...

Sv: Kan säljaren ångra ett sålt föl?

Kontraktet är ju redan hävt, frågan är om du kan bevisa att hon gått med på att det hävs. I så fall får ni ju skriva ett nytt avtal om samma köp, men det lär ju inte bli aktuellt.

Kan du inte bevisa att kontraktet hävts och hon hävdar att hon aldrig gått med på hävningen, så gäller ju kontraktet fortfarande och du har ju bevisligen handpenning som gör kontraktet gällande.

Står det något i köpekontraktet om vite i fall någon av er skulle dra sig ur affären ?? Om inte så hade jag betalat tillbaka handpenningen (via banken eller internet så man har kvitto) och avslutat affären,det är trots allt säljaren som bestämmer om man vill sälja eller inte och till vem.

Nej det står inget om sånt i kontraktet...
Jo, jag har kvar sms:et där hon skrev detta... Gäller det?

Är det lagligt att bara betala tillbaka handpenningen o riva kontraktet? Så jag inte blir kallad till dommstol el likn sen:crazy:

Om man slår upp handpenning förklaras det så här "Handpenning som vid ett avtals ingående av den ene avtalsparten till den andre överlämnas som förskott å utfäst betalning, på det att båda genom överlämnandet och mottagandet må anses ha erkänt sig bundna vid överenskommelsen."

Tyvärr tror jag därför att det är svårt att bryta avtalet även om hon sagt det efteråt eftersom hon lagt handpenningen på fölet. Går man vidare med det så kan hon hävda att hon kände sig taskig mot dig och pressad i det ögonblicket hon sa att hon inte skulle köpa fölet längre. Alternativt kan hon neka till att hon sagt att hon ej ska köpa fölet och då står ord mot ord, förutom att det finns ett bindande avtal i o m handpenningen på att hon ska få köpa fölet.

Fast tror du verkligen att köparen skulle gå så långt som till rättegång för att få ungen ? Har hon inte råd att köpa en annan så har hon säkert inte råd att bekosta en rättegång alla skjortan o byxorna,+ att det tar en evighet innan fallet kommer upp och då är fölet inget föl utan en unghäst.

Hm, troligen inte, då hon redan innan fölet var fött, egentligen hade ångrat sig, för att hon inte hade råd pga att hon skulle studera till hösten... Men man är ju rädd för det ändå:crazy:

Tar man inte det i beräkningen att det kan bli ett stoföl när man säljer innan fölet är fött? Du har skrivit kontrakt med köparen o denne har betalat handpenning, alltså har ni ingått ett avtal. Håll det avtalet. Hade det varit jag hade jag blivit skogstokig o gått vidare med det

Har du läst igenom hela texten?

Köparen har hunnit att ångra sig 3ggr, och när jag frågade (inte krävde) om hon kunde tänka sig att avstå från fölet, så sa hon ja. Sedan ångrade hon sig, och skulle ha fölet ändå.

Nej det står inget om sånt i kontraktet...
Jo, jag har kvar sms:et där hon skrev detta... Gäller det?

Är det lagligt att bara betala tillbaka handpenningen o riva kontraktet? Så jag inte blir kallad till dommstol el likn sen:crazy:

sms et gäller.

Så jag tror du kan vara lugn

Köparen har hunnit att ångra sig 3ggr, och när jag frågade (inte krävde) om hon kunde tänka sig att avstå från fölet, så sa hon ja. Sedan ångrade hon sig, och skulle ha fölet ändå.

Varför tog du handpenning om köparen verkade oseriös redan tidigare och du nu så gärna ville behålla fölet själv om det blev ett stoföl? Ett sådant avtal gäller starkare än ett sms, som dessutom verkar vara känslomässigt frampressat eftersom du fick köpare att tycka synd om dig, dvs om det går så långt som till rätten.

Det finns andra trådar om handpenning på annan underavdelning, och i dessa är det tydligen solklart att om man lagt handpenning så gäller köpet för köparens del oavsett om säljaren ångrar sig.

Har du tur så kommer ni överens och det drivs det inte vidare. Du har nog lärt dig en dyrköpt läxa, och visst kan man tycka synd om dig, men tyvärr hjälper det inte juridiskt om det går vidare.

Hej Grandezza! Kan berätta en tråkig grej tyvärr =(. Jag har suttit i precis samma sits. Vi drog upp det till en jätte duktig känd advokat i sthlm.. brev efter brev, det vara bara ord mot ord hela tiden, vad vi än skrev och viste vad sanningen var kom den andra tjejen med nya brev fulla med lögner och bortförklaringar... de slutade med aatt jag backade ur för jag orkade inte detta hade ju kunnat hålla på i en evighet! plus att det kostade mig multum med advokaten... jag fick en svin dyr räkning och den andra tjejen slapp betala någonting och fick det hon ville... Tyvärr så kan jag meddela dig att vill denna tjejen verkligen ha fölet så kommer detta kosta dig satan ursäkta svordommen men ja vet själv exakt vad jag pratar om du kommer ingenstans du enda du får är dyra advokat räkningar och får må dåligt länge över detta bråk för man mår ju katastrof. Men har du pratat med tjejen? hon kan inte tänka sig o låta dig köpa tillbaka hene i framtiden om hon ska sälja? ellere att du får ta föl på henne? man får göra det bästa av situationen och eftersom du är så ledsen och inte otrevlig för den uppfattningen får inte jag. Det bästa är om man behåller lugnet och kan prata om det och försöka lösa det själva. Lycka till! vill gärna höra hur det går sen! MVH Catch

Jo jag har läst hela texten. Men det verkar inte som om du läst det jag skrev. Tar man inte det i beräkningen att det kan bli ett stoföl när man betäcker? I så fall ingår man inte ett avtal, samt tar emot en handpeng om man har för avsikt att behålla fölet själv.

Varför tog du handpenning om köparen verkade oseriös redan tidigare och du nu så gärna ville behålla fölet själv om det blev ett stoföl? Ett sådant avtal gäller starkare än ett sms, som dessutom verkar vara känslomässigt frampressat eftersom du fick köpare att tycka synd om dig, dvs om det går så långt som till rätten.

Fast har köparen skickat ett sms nu att hon inte längre vill ha hästen så har de sagt upp avtalet så visst gäller sms et inte snack om saken!

Det finns andra trådar om handpenning på annan underavdelning, och i dessa är det tydligen solklart att om man lagt handpenning så gäller köpet för köparens del oavsett om säljaren ångrar sig.

Som jag förstod det så är det köparen som ångrat sig och skickat ett sms!!

Har du tur så kommer ni överens och det drivs det inte vidare. Du har nog lärt dig en dyrköpt läxa, och visst kan man tycka synd om dig, men tyvärr hjälper det inte juridiskt om det går vidare.

Ge mig ett enda bra exempel på varför sms INTE gäller som uppsägning? Jag har varit uppe i rätten om en häst där just sms användes som bevis och jo jag vann..

Jag undrar om köparen kan hävda att hon blivit pressad iom att Ts skriver såhär
Efter någon dag fick jag svar
Köparen har då haft tid på sig för att fundera igenom det hela.

Senast ändrad:

Har du ett SMS där hon går med på att häva avtalet går det ju att bevisa att det idag inte finns något avtal om köp av fölet. Det är hävt. Återstår alltså din (snara) återbetalning av handpenningen så är saken ur världen.

Vill hon driva ärendet får hon ju börja med det, men innan dess tycker jag inte du ska göra mer än återbetala handpenningen och meddela att ni inte längre har något avtal.

Jo jag har läst hela texten. Men det verkar inte som om du läst det jag skrev. Tar man inte det i beräkningen att det kan bli ett stoföl när man betäcker? I så fall ingår man inte ett avtal, samt tar emot en handpeng om man har för avsikt att behålla fölet själv.

Fast visst kan man ångra sig, det gör ju alla människor hela tiden. Det kanske var något som de inte tänkte på när de skrev kontraktet tex.

Och det finns ju inget som säger att man inte får fråga köparen om denne ångrat sig även om man har ett kontrakt, sedan är det ju upp till köparen om de vill fullfölja affären eller inte

Jag har läst alltihop och jag håller med arabia, jag hade blivit vansinnig. Du ångrar dig o vill behålla fölet o tycker det är okej, men du anser att köparen är oseriös för att denne har ändrat sig?

Med tanke på att ni hade ett avtal med betald handpenning osv så har jag svårt att tänka mig att sms:et håller om köparen skulle gå vidare, eftersom dte kan hävdas att du "pressade" henne oavsett om du gjorde det eller ej. Ni får nog försöka göra upp i godo annars kan det bli dyrt om det går vidare till tingsrätten, om nu köparen är så intresserad att denne väljer att göra det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 599
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
60 230
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka