Kan "pleggning" påverka förmågan att känna smärta?

Comatose

Trådstartare
Min foderhäst ska till vet i morgon för hältutredning. Tidigare har han inte gått att göra böjprov på utan pleggning eftersom han tidigare varit med om att det gjort ont. Jag vet inte om det var Plegicil han fått, eller något annat lugnande, men inte ens när jag läser Fass fattar jag hur det fungerar. (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19571206000029&DocTypeID=14)

Nu undrar jag alltså; kan pleggning påverka honom så att han inte känner smärta på något vis, eller är det endast lugnande. Kan det påverka böjprov?

Sv: Kan "pleggning" påverka förmågan att känna smärta?

Man kan inte utföra böjprov eller hältutredning på en drogad häst. Den kan ju öht inte röra sig normalt eftersom den är sederad och kan reagera annorlunda på smärta samt uppvisa avvikande reaktioner som gör tolkningen svår. I de flesta fall blir hästen också ostadig på benen och att visa upp en sådan häst i trav är inget att rekommendera. Jag vet att det står nåt med hältundersökning som indikation, men det är nog snarare om man ska lokalisera en hovböld eller liknande.

Senast ändrad:

Plegicil har inga smärtlindrande egenskaper men man ska vara försiktig då hästen kan bli vinglig. Alfa-2-agonister (exv Domosedan) har dock smärtlindrande egenskaper. Än mer smärtlindrande blir det om man blandar med butorphanol (exv Dolorex, Butador).

Jag har sett både Plegicil och Domosedan användas i samband med hältutredning. I bägge fallen har det varit hästar som varit väldigt pigga/stressade varför man misstänkte att de maskerade den hälta som djurägaren sett hemma. Tanken vid båda tillfällena var att ta "udden av" stressen och att få hästen att slappna av ngt och dosen valdes därefter (dvs låg dos). I bägge fallen framträdde en hälta och hästarna kunde utredas.

Jag anser inte att det är fel att använda sedering om absolut nödvändigt. Dock ska veterinären veta vad han/hon använder och hur det fungerar. Vid bedömningen av hälta ska detta alltid vägas in. Man har ingen glädje av att sedera så pass att hästen blir vinglig. Av samma anledning är det viktigt för djurägaren att berätta för veterinären om man sederat hästen (exv med sedalin eller vetranquil) för att kunna transportera den till kliniken.

-H

Intressant.

Min spontana tanke när jag läste ts inlägg var Nej! Det kan ju inte gå.
Men där ser man, nu har jag lärt mig något nytt i dag tror jag bestämt.

Men antar att det funkar väldigt individuellt, men till ts, veterinären på kliniken måste ju kunna göra en bedömning hurvida det behövs lugnande eller inte :)

Nu svarar ni ju lite olika, men visst är det så att du TantEster, själv är veterinär? Eller har jag fattat fel då? :o Ägaren uttryckte sig så, att hästen blivit pleggad, men det behöver ju inte vara just plegicil för det. Hon sa att han fått lugnande i små doser eftersom han reser sig annars, så att man öht inte kan genomföra böjprov. Men det kan alltså påverka resultatet?

Du nämner att han reser sig vid böjprov om han inte pleggas. Det jag i första hand syftade på var stressade individer vid rörelsekontroll. Att hästen reser sig vid böjprov kan ju vara en smärtreaktion och denna ska givetvis inte "sederas" bort utan tolkas som just en smärtreaktion.

Edit:
Vet inte om frågan var riktad till mig men svarar ändå :). Ja, sedering kan i högsta grad påverka resultatet vid hältutredning. Om veterinären väljer att sedera ska det finnas en god anledning och effekten ska vägas in i bedömningen av hästen.

-H

Senast ändrad av en moderator:

ja jag skulle utgå från att en svårböjd häst har ont och det läget kanske vet borde prova att släcka smärtan i lederna och se om det hjälper.
Men visst en otroligt låg dos kanske kan hjälpa men jag skulle nog utgått ifrån att hästen har ont, men det är upp till varje veterinär att bedöma.

Alltså jag kanske skulle gå med på att sedera en häst som är väldigt pigg/stressad, för att just få udden av den energin så hästen uppvisar ett tempo och takt som är mer rättvist att bedöma. En häst spänd som en stålfjäder har ju en förmåga att dölja små skavanker.
Men om hästen reser sig på bakbenen vid böjning skulle jag se det som ett ganska tydligt tecken på att en har ont.

nej det tycker jag låter helt tokigt.

är hästen så rädd för böjprov måste det ha gjort redigt ont. :crazy: vad var det för fel den gången?

det finns andra sätt än böjprov att hitta hälta. kontroll av rörelsesmönster, bedövning av leder och röntgen/ultraljud.
även hakar och grepp kan användas.

Det finns många hästar som inte går att göra böjprov på trots att de inte har ont.
PL

det gör det säkert, men nu skrev ts att den var rädd därför att det hade gjort så ont. kan man ju undra om den skadan finns kvar fortfarande (tex en pålagring).

Min häst är en så´n som det inte går att göra böjprov på (bak). Hon är öht väldigt rädd om sina bakben. Så det blir ett väldigt detektivarbete på kliniken - rörelsekontroll, röntgen, etc. Man kan väl inte säga att hon är deras favoritpatient... Men hon är speciell!:love:

det gör det säkert, men nu skrev ts att den var rädd därför att det hade gjort så ont. kan man ju undra om den skadan finns kvar fortfarande (tex en pålagring).

Kotledsinflammation för ett par år sedan. Idag gick det faktiskt att böja med brems i örat. Skönt! :laugh: Nu är jag lite lätt trött efter 8,5 timmar hos vet... :crazy:

skönt att det gick. Klart att det finns hästar man inte kan böja pga olika orsaker och inte alltid smärta som orsak, men i det här fallet verkar det ändå vara det som ligger bakom

Jaså? Varför tycker du det? Jag har väl inte skrivit ut särskilt mycket info om hans reaktioner här?

Varken jag eller den nya veterinären håller med dig, han verkade inte alls ha ont, han verkade bara minnas att han skulle tycka att det var jobbigt. Efter en kort stunds konstrande gick det fint. Med brems då.

nej jag menade inte att han HADE ont utan att han trodde att det skulle göra ont, därav reaktionen.

Nja det är ju skillnad på det som veterinärer ger i blodet, och att ge vetranquil eller sedalin före avfärd till djurskjukhus, det senare går alldeles utmärkt att göra hältutredning med.

men skall tas med i betänkande - båda är ju muskelavslappnande - och är väl egentligen byggda på samma substans som pleg

edit - jag läste ditt inlägg som en kratta

Senast ändrad:

Det är absolut inte någon fara att ge hästen en låg dos sedering innan böjprov, det maskerar inte en eventuell hälta. Många veterinärer ger sederande innan de lägger en ledblockad och mönstrar sedan hästen. Så vad skulle problemet vara att ge den sederande redan innan böjprovet?... lita på veterinären!

Liknande trådar

Hundhälsa För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka...
Svar
7
· Visningar
1 480
Senast: Rugge
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 757
Senast: skuggi
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?