Kan pappan ta barnet hur som helst?

Sammet

Trådstartare
En kompis till mig (mamman) är skild från pappan och lever med en annan man.
Idag skulle hennes och hennes ex mans gemensamma yngste son lämnas igen hos mamman eftersom han varit hos pappan i en natt.

Sonen är 2,5 år, skall bo hos mamman men får komma till pappan vissa dagar. Detta har fungerat tills idag.

Nu vägrar pappan lämna igen sonen och säger att han skall ha delad vårdnad.

Det finns inget domslut på varken eller. De två andra sönerna ska vara hos pappan varannan vecka.
Men den yngsta ska som sagt vara hos mamman.

Kan pappan nu vägra lämna igen sonen?

(vet inte alla detaljer ännu)

Sv: Kan pappan ta barnet hur som helst?

Om de var gifta när sonen föddes har de automatiskt gemensam vårdnad. Då kan pappan göra så, ja. Mamman måste då gå till domstol för att få till en ändring.

Har mamman däremot enskild vårdnad så kan han inte göra så. Eller om de har en överenskommelse efter skilsmässan - helst då skriftlig eftersom muntlig är svår att bevisa...

Men fy vad hemskt!!!

Det där är min mardröm!!!!
Jag har tur i oturen kanske man ska våga säga, att barnet inte träffar pappan alls. Just det är jag så rädd för ifall han plötsligt vill träffa och ha henne typ varannan helg eller så. Och sedan inte lämnar henne åter!:cry:

Jag har tyvärr inga råd att ge då jag inte minns vad jag fått veta (här på buke) om det här.

Första frågan är om de har gemensam vårdnad eller inte. Observera att vårdnad i juridisk mening inte betyder vem som praktiskt har hand om barnet utan vem som juridiskt får fatta beslut om det.
Har mamman enskild vårdnad kan han inte göra så men har de gemensam vårdnad och saknar dom eller avtal godkänt av familjerätten om umgänge så kan han göra så.

Antar mamman har enskild vårdnad med tanke på det du skrev: Pappan kräver gemensam vårdnad. I detta fall torde det vara egenmäktighet med barn. Mamman får då polisanmäla.

Tänker att det också kan vara så att pappan inte vet skillnaden mellan juridisk vårdnad och växelvis boende.

Men vad konstigt det låter. VET de båda föräldrarna verkligen inte hur deras deal ser ut:o? Jag trodde man redde ut sånt väldigt klart och det sista jag trodde var nog att ena förälderns kompis skulle behöva fråga på ett forum.

Men jag kanske är fullständigt fel ute.

Jo, så kan det ju vara. Men i så fall skulle ju inte Sammet behöva fråga här?

Kan nog vara så. Men en grej som slog mig. Syrran har gemensam vårdnad mitt sitt ex. Umgänget är lite hipp som happ. Pappan har barnet när han behagar. En gång så vägrade han lämna igen barnet. Då fick hon anmäla honom för egenmäktighet med barn...och han fick ge tillbaka barnet.

Då har de nog en dom eller ett avtal godkänt av familjerätten.

Mandalaki; du har ingen aning om hur många föräldrar som faktiskt inte har koll på vad som gäller. Jobbade ju på familjerätten i många år och fick väldigt många frågor om det.

Men vad konstigt det låter. VET de båda föräldrarna verkligen inte hur deras deal ser ut:o? Jag trodde man redde ut sånt väldigt klart och det sista jag trodde var nog att ena förälderns kompis skulle behöva fråga på ett forum.

Men jag kanske är fullständigt fel ute.

Jag är lite osäker på varför du tycker att jag Inte skulle behöva fråga här? Buke är fullt med mammor (och några pappor) som har bra råd och mkt kunskap. Varför skulle jag Inte kunna fråga här?

Mamman har det Mkt tufft just nu och har haft det en tid, detta går dock inte ut över barnen men hon har väldigt lite energi och igår satt hon bara och grät.

Mamma och pappan har muntligt avtalat att den yngsta sonen ska bo hos henne, och får åka och hälsa på pappan och sova över en natt ibland. (Hur ofta vet jag inte men det är ngt sorts system på det hela). Detta då barnpsykologen, och båda föräldrarna vid det tillfället, ansåg att sonen inte var nog gammal för att ha växelvis boende. Han är konstig i 2 dagar efter att han kommit hem från pappan tex. Stressig, lite aggressiv tror jag hon sa också.

Nu har iallafall pappan sagt att han ska ha sonen växelvis (först var det för alltid) varannan vecka som han har de andra sönerna.

Orsaken till detta ligger troligast i att pappan vill bli tillsammans igen, mamman tror jag vill men det är "komplicerat". (Vill inte gå in mer på detta så ser gärna att ni respekterar detta).

Mandalaki; du har ingen aning om hur många föräldrar som faktiskt inte har koll på vad som gäller. Jobbade ju på familjerätten i många år och fick väldigt många frågor om det.

Nej, jag har ju inte det. I min föreställningsvärld är separerade föräldrar måna om ett bra samarbete kring barnet, men har garderat sig formellt med avtal som reglerar dealen till punkt och pricka. Jag är säkert jättenaiv.

Jag är lite osäker på varför du tycker att jag Inte skulle behöva fråga här?

Att just du frågar just här är inget konstigt. Men som jag försökte förklara: jag trodde att man som separerad förälder var noga med att ha järnkoll på dealen
kring barnet. Kunde inte föreställa mig att mammas kompis skulle behöva fråga på ett forum.

Nej, jag har ju inte det. I min föreställningsvärld är separerade föräldrar måna om ett bra samarbete kring barnet, men har garderat sig formellt med avtal som reglerar dealen till punkt och pricka. Jag är säkert jättenaiv.

Att just du frågar just här är inget konstigt. Men som jag försökte förklara: jag trodde att man som separerad förälder var noga med att ha järnkoll på dealen
kring barnet. Kunde inte föreställa mig att mammas kompis skulle behöva fråga på ett forum.

Jag var lika naiv som dig, jag trodde att som vettiga människor och bra föräldrar alltid satte barnens bäst i centrum. Men jag upptäckte ganska så brutalt att helt vettiga människor kan slå fullständigt slint när det handlar om att avsluta ett förhållande... Just nu står jag på sidan av när två trevliga människor som jag har uppskattat som vänner, har blivit något helt annat. Båda två beteer sig lika illa och försöker få mig att välja sida, vilket jag fullständigt vägrar och håller mig på avstånd istället och bara påminner om att de ska tänka på barnen.:cry:

Jag väljer att fråga på Buke för att det finns så mkt kunskap här.

Hur som helst så har allt varit relativt ok tills nu, då pappan av ngn anledning anser att sonen inte ska få komma hem.

Inte helt klar över exakt vad han anser men sonen skulle ha lämnats igen igår vilket inte skedde.

Nu vägrar pappan lämna igen sonen och säger att han skall ha delad vårdnad.

Nu har iallafall pappan sagt att han ska ha sonen växelvis (först var det för alltid) varannan vecka som han har de andra sönerna.
Här är två urklipp från dina inlägg som gör att det hela blivit lite rörigt.
Delad vårdnad (heter för övrigt gemensam vårdnad, rent formellt) är inte samma sak som växelvis boende. Det ena utesluter inte det andra, åt något håll...

I övrigt så är svaret på frågan nej, han kan inte bara göra som han vill på den fronten, utan de måste nog disktuera saken lite först. OM inte annat så vorde det väl smart för barnets skull att göra en långsam övergångsperiod där han vänjer sig vid att vara fler dagar hos pappan innan han plötsligt ska vara där veckovis.
Bästa sättet att tackla detta hoppas jag är att få pappan att inse att barnet behöver den här övergångsperioden. Han är fortfarande i minsta laget för veckovis boende, men kanske kan det funka med kortare perioder.
En av mina vänner hade halva veckors perioder på något sätt som jag inte minns längre, men kontentan var varannan helg och delade veckor. Barnen var aldrig mer än 4 dagar hos resp förälder, tills minstingen blev lite större och varannan vecka funkade bra.

I min föreställningsvärld är separerade föräldrar måna om ett bra samarbete kring barnet, men har garderat sig formellt med avtal som reglerar dealen till punkt och pricka. Jag är säkert jättenaiv.

De flesta uppgörelser kring hur barnen ska bo efter föräldrars separation tas ju aldrig upp i domstol, och då finns det inte mycket till formella avtal att ta till. Det är egna, frivilliga överenskommelser som gäller, i princip. Även om man kan ta hjälp av tex familjerådgivning, så finns det inga formella sätt att reglera det hela där heller. Vad jag har förstått.

Det är vad jag har förstått inte alls särskilt ovanligt att den ena (eller båda) föräldrarna lever i åratal med rädsla för vad den andra föräldern kan hitta på när det gäller barnen. Enya nämner det, tex, och jag tänker ofta på hur mycket jag orkar nuförtiden när jag slipper oroa mig för sådant.

Ja nu var du naiv, inte likt dig.

Just frågor kring barn är nog ett tillfälle då jag verkligen är naiv. I min värld sluter man liksom ett kärleksavtal med barnet i samma stund som man beslutar att sätta det till världen. "Hädanefter lovar jag att göra allt till det bästa för dig", ungefär. Och sen håller man sig till det. Man lyckas kanske inte alltid men man försöker så mycket man kan.

Men visst, jag ser ju att det inte alltid är så. Fast jag fortsätter naivt att hoppas.

Jag väljer att fråga på Buke för att det finns så mkt kunskap här.

Men nu undrar jag lite om du verkligen läste mitt svar. Jag kritiserar inte dig, det som förvånade mig var att mamman själv inte visste bättre än att hennes kompis måste fråga på ett forum.

Jag ska dock inte kapa din tråd mer efter att ha svarat Petruska också.

De flesta uppgörelser kring hur barnen ska bo efter föräldrars separation tas ju aldrig upp i domstol, och då finns det inte mycket till formella avtal att ta till. Det är egna, frivilliga överenskommelser som gäller, i princip.

Tack! Där var något konkret som jag kan hålla mig till. Nu förstår jag :D

Men usch vilket gungfly det låter som. Glad att det inte är jag.

Nej, dom 2 har inget avtal. Något sådant skulle syrrans ex ALDRIG skriva på ;)..han skriver inte på ens under pistolhot *skämt*. Men, det var så dom sa att hon skulle göra, anmäla honom..och hon gjorde så och barnet kom hem.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 907
Senast: Manji
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 371
Senast: Pinus
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 142
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar