Kan ni tänka er att flytta för er hobbys skull?

break_a_leg

Trådstartare
Många hästmänniskor verkar flytta till Skåne för att kunna praktisera sin hobby på ett bättre sätt. (Snart kommer det nog inte att finnas annat än hästmänniskor i Skåne;)).

Skulle ni kunna tänka er att flytta för er eller era barns hobbys skull?

Sv: Kan ni tänka er att flytta för er hobbys skull?

jag har gjort det.

jag bodde 1 år på annan ort, men tyckte inte det tillförde det jag ville inom hästområdet så jag flyttade. (ca 23 mil)

Jag flyttade från Stockholm till Vikbolandet utanför Norrköppign för att kunna ha hästgård. So visst. Men det hanslar inte bara om att kunna ha hästarna för mig utan allt runtomkring måste också stämma. Närheten till stan, vad som ligger runtomkring osv.

Det är ju mycket som måste stämma. Jobb måste man ju ha till exempel :).

Jag såg ett program på TV häromkvällen om en finsk "tant" som flyttat till Skåne för dotterns skull (dottern tävlade). Nu såg jag inte riktigt hela programmet, men jag tyckte det var modigt gjort iaf.

Vi flyttade bara fem mil (och dessutom inom Skåne), men vi lämnade en villa i ett faschionabelt villaområde och bor numera på hästgård långt ifrån all ära och redlighet :p
Vi har samma jobb fortfarande, själv jobbar jag i stan och det får mig att ännu mer uppskatta lantlivet.

Immer

Tanken har slagit mig ibland på vintern när det är mörkt och kallt i snöstormar och -30 grader :angel: Inte lika frekvent numera eftersom vi har ridhus, men kanske hade man sluppit lika mycket is och kunnat fortsätta ha hästarna barfota.

Finns dock ett par "no-no´s" till det;
Som jag förstått det så blir det ändå "rått" i luften och kallt ändå, bara inte lika mycket snö.
Blir ännu mörkare pga brist på snö även om det inte är mörkt lika stor del av dygnet :p
Misstänker att det inte finns lika bra terräng att rida i jämfört med här där man har skog och berg hundra meter från stallet eller så oavsett vilket stall man står i.

Men om du menar huruvida man skulle flytta pga bättre tränings- och tävlingsmöjligheter - nej. Hellre till mitten av sverige/stockholm isåfall. Fortfarande mycket bättre än i de nuvarande trakterna.
För ens barn skull, nej. Nu har jag iofs inga barn, men skulle jag haft det så visst hade man valt läge till viss del utifrån barnen (lugn miljö, lite natur, bra ställe att växa upp på helt enkelt, inte mitt ute i skogen utan andra barn inom rimligt avstånd) men där går gränsen på ett ungefär. Barn brukar vara rätt anpassningsbara ändå och jag tror inte jag skulle bli någon pushande förälder som vill att ungen ska lyckas till varje pris även om man stöttar inom rimliga gränser :p

självklart. Men det finns fler hästtätnaområden i sverige. :)

Jag flyttade (tillbaka) till norrland pga min hobby. Bodde i stockholm i ganska många år, men där hade man inte precis råd med någon egen hästgård... :crazy:

Många hästmänniskor verkar flytta till Skåne för att kunna praktisera sin hobby på ett bättre sätt. (Snart kommer det nog inte att finnas annat än hästmänniskor i Skåne;)).
För sent, det är redan fullt :D.

Nu bor jag visserligen i skåne redan, men jag flyttar snart 14 mil bort för att kunna hålla igång med hästeriet (både som hobby och arbete), på ett helt annat sätt än vad jag har möjlighet till här.

Det beror väl på hur långt det är fråga om att flytta.

Själv skulle jag inte kunna tänka mig att flytta utanför Stockholms Län.
Har dock flyttat en del inom länet pga jobb, barn och intressen.

mvh Eva

Nix. Finns inte på kartan. Jag trivs häär, under min korkek :) Där jag kan lukta på blommorna...Jag har flyttat färdigt.

Skulle ni kunna tänka er att flytta för er eller era barns hobbys skull?

jag flyttade. 160 mil till södra halland ( inte skåne men en mil från :p). för mitt intresses skull.
vet dock inte om jag skulle gjort det för mina barns (har inga) skull..?

Som det känns nu skulle jag kunna tänka mig att flytta för min hobby. Men det är ju en sak att fundera på att flytta, i teorin - men att väl bestämma sig och göra det...:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Som det känns nu skulle jag kunna tänka mig att flytta för min hobby. Men det är ju en sak att fundera på att flytta, i teorin - men att väl bestämma sig och göra det...:angel:

Precis! ;)
Jag skulle gärna flytta lite längre söderut för att det blir lite fler träningsmöjligheter (fler alternativ på tränare och fler "större" kurser att titta på om inte annat) som är tekniskt sett möjliga att åka på. Att transportera häst till stockholm skulle väl ta 6-8 timmar (har faktiskt aldrig testat, alltid skickat med hästbuss vid sådana sträckor) och då ska det ju vara något exeptionellt för att man ska komma sig för något sånt, vilket man inte alltid vet i förväg.

Men sen att göra slag i saken när man redan har det bekvämt med fast anställning, äger sin lägenhet med billig hyra, osv det är ju en annan femma. Man blir så bekväm av sig! :p

Efter att ha upplevt ett par skånska "vintar" är mitt tips att flytta norr ut!
Skåne = regn + blåst + LERA!
Dessutom är det mycket dåliga uteridningsmöjligheter på många ställen.

*kl*
Att jag skrev Skåne beror mest på tv-programmet jag såg + att jag vet flera andra som flyttat just till Skåne för att få bättre träningsmöjligheter och framförallt fler tävlingstillfällen att välja på.

Efter att ha upplevt ett par skånska "vintar" är mitt tips att flytta norr ut!
Skåne = regn + blåst + LERA!
Dessutom är det mycket dåliga uteridningsmöjligheter på många ställen.

VA? Har inte alla eget ridhus i Skåne :angel: Det var dåligt :cool:
Tacka vet jag att rida i skogen.

Näää, inte flyttar jag för en hobbys skull. Däremot kan jag välja att flytta ändå. Men nu har vi ju hittat våran drömgård så nu tänker här banne mig aldrig mer flyttas.

/M

För mig är det en fråga om pengar. Visst var det trevligt att bo i stockholm och kunna åka och titta på "kändistränare" ibland. Men här uppe har jag råd med en stor fin gård, eget ridhus och så många hästar jag orkar med. Om jag jämför boendekostnaden med motsvarande i stockholm skulle jag nog kunna flyga hit privattränare varje vecka och ändå ha pengar över... Nu har ju inte jag de resurserna och då prioriterar jag boendet och att ha råd med några hästar.

Och SÅ dåligt med tränare tycker jag inte att det är här uppe om man är beredd att åka en bit (och då menar jag inte till stockholm). Visst finns det färre att välja på, men inom en radie av ca 15 mil hittar jag tränare (inom både dressyr, AR, hoppning, körning och fälttävlan) både som passar mig och en del "höjdare" som är spännande att titta på. När jag bodde i stockholm drog jag hästen 10 mil för en del träningar och med tanke på trafiken där så är det nog jämförbart.

Vill man tävla är det nog besvärligt att bo här uppe med så stort distrikt, men för mig som inte är intresserad av sånt gör ju inte det någonting.

Men sen att göra slag i saken när man redan har det bekvämt med fast anställning, äger sin lägenhet med billig hyra, osv det är ju en annan femma. Man blir så bekväm av sig!

Jo visst är det lite spännande att göra en sån flytt. För oss så blev det väldigt impulsivt... Inom bara några veckor hade vi hittat och köpt drömgården, skaffat nya jobb och flyttat 50 mil... Och detta utan att ha haft några planer på att flytta - det är farligt att nöjessurfa på hemnet :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Motionscykel?